RWS Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) I så fall er det vel på tide at kristne slutter å hijacke jula tenker jeg vi heller sier. Vi ateister står jo fritt til å feire hva vi vil... he he. Vi er jo ikke bundet opp av noen fordommer om hva vi BØR feire, så vi kan faktisk feire onkel Bastians lange voksede barte tupper... Endret 19. november 2009 av RWS Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Men selv om kristne kanskje har hijacket jula, er det vel ikke dermed greit at ateister gjør det samme? Ateister har ikke engang noe kirkeår som jula passer godt inn i. Lag dere heller en Prise Mennesket-høytid i august en gang, da har vi ingen andre høytider. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Vi står faktisk alle fritt til å feire hva vi vil, vi lever i et fritt land og godt er det! Ateister trenger ikke å legge noen høytid til noe som helst da det står oss helt fritt hva vi kan velge og vrake i. Noen fordeler må jo ateister ha også, syntes du ikke? Vi skal jo tross alt til helvette... Lenke til kommentar
freke Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Men selv om kristne kanskje har hijacket jula, er det vel ikke dermed greit at ateister gjør det samme? Jo faktisk. Hvorfor skal ikke ateister få lov til å legge premissene for jula, på lik linje med hvordan kristne har påberopt seg den rettigheten? Og at man har blånisser og rødnisser (jeg trodde blånissen kom fra sydpolen men det er en annen sak) og andre ting "synske ser" er da bedre enn at man drasser rundt med en zombie-jøde (som ingen, ikke engang synske, ser). Nissene er da i det minste nordiske. Nå faller jo mer og mer av den kristne jula bort, så alt er egentlig såre vel. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hvis "ateister" plutselig begynte å se alt på samme måte og avskaffet julen, så hadde kristne klaget da også: "Ateister, asså, eier ikke gavmildhet eller fantasi." Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Norske fantasiskapninger er likestilt med all religion i mitt hode. Ikke minst - mye mer spennende. Endret 19. november 2009 av PantZman Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg vil bare legge inn at jeg hater jula. Når jeg ser all julereklamen på TV tenker jeg at fargen rød, julesanger osv. er så latterlig. Det er kanskje den mest tøysete, komplekse og verdiløse høytiden jeg vet om. Det originale innholdet er blitt fullstendig proppet med kulturaspekter som ikke har noe for seg annet enn at "sånn er det bare" Julenek, pepperkaker, julemusikk, advent, gaver osv. Det er jo bare tull og tøys, og eneste grunnen til at vi skal synes det er så flott er utelukkende fordi vi har vokst opp med dette tøvet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Nå syntes jeg personlig at påsken leder jeg da.... Fordi de ikke vet når jesusen døde har de lagt hans død til en bevegelig hellig dag!!!! Jøss, for noen idioter! Liker heller ikke fargen gul, så jeg bytter gjerne den fargen til for eksempel grønn... Og NRK sender fremdeles de oppstyltede prestene som gjennomfører de reneste selvmordene av noen prekner... Mumle-mumle-mumle... amen! liksom... Nei, det er vel på tide å ta tilbake høytidene våre og kaste kristendommen ut av dem. Personlig så liker jeg troll og nisser jeg, men klarer å styre meg for jesuser og den utro maria med tøffelmannen josef i den liksom stakkarslige stallen... Patetisk egentlig! Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Jul, verdens kristne feirer både Jesu Kristi fødsel og hverandres nye fødsel Endret 21. november 2009 av IHS Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Gleðileg jólablót Haldi-t maðr á keri, drekki þó at hófi mjöð Lenke til kommentar
MentalWreck Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Jul, verdens kristne feirer både Jesu Kristi fødsel og hverandres nye fødsel Meeen, Det er vår felles dag, der vi feirer Kristus fødsel ja, men.... Ha ble jo ikke født i desmber??!!?? Den kristne kirke å kirkens prester, valgte å legge kristus fødsel, til slutten av desember, for nettop å ta "kred" for Yole feiring, og sol-snu-dagen, og lignende.. Som nevt i mintt første innlegg, Hvis Jesus fødsel er bevis å være den 19 november, så ville jeg stilt opp i kirken å minnet han på dagen, og likevel feiret Yole, ,Sol-snu-dagen o.l..... Kjøpshysteriet er det jeg vil dere ALLE skal få litt på avstand, for denne forbruks-alderen vi er inne i, kan jeg desverre ikke identifisere meg med. Og, Økt forbruk, jo mer tærer vi på det moder jord har å gi oss.... Mental.... Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 There is no contemporary evidence of the exact date of Jesus' birth. The common Western standard for numbering years, in which the current year is 2009, is based on an early medieval attempt to count the years from his birth. The Gospel of Matthew places his birth under the reign of Herod the Great, who died in 4 BC/BCE, and the Gospel of Luke describes the birth as taking place during the first census of the Roman provinces of Syria and Iudaea in 6 AD/CE. Scholars therefore generally assume a date of birth between 6 and 4 BC/BCE. The earliest evidence of celebration on 25 December of the birth of Jesus is of the year 354 in Rome, and it was only later that the 25 December celebration was adopted in the East, with the exception of Armenia, where his birth is celebrated on 6 January. Indeed there is no month of the year to which respectable authorities have not assigned his birth. Høres ut som de har valgt en meget tilfeldig dato spør du meg. NT sies å være skrevet nesten 100 år (100 A.D?) etter jesus gikk på jorden, noe som tilsvarte 2 generasjoner den gang. Kanskje 3. Ble vel mye endringer da det ble fortalt fra generasjon til generasjon. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Men selv om kristne kanskje har hijacket jula, er det vel ikke dermed greit at ateister gjør det samme? Ateister har ikke engang noe kirkeår som jula passer godt inn i. Lag dere heller en Prise Mennesket-høytid i august en gang, da har vi ingen andre høytider. Så nå er det plutselig galt at ateister ferier at solen snur? trøste meg... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Vi kan jo feire youle så mye vi vil... eller andre nyere eller eldre hellig dager, solsnu, ja you name it, for vi står helt fritt til å gjøre det. Hører stadig vekk at hadde det ikke vært for krsitendommen hadde vi ikke hatt helligdager, men det er jo det reneste bullshit, for det finnes da nasjoner som har helligdager som ikke er kristne..... Svenskene har foreksempel en dag mer enn oss som heter de dødes dag eller noe slikt som vi ikke feirer... Så selv om kristendommen ble borte for godt i dag ville vi helt sikkert hatt, om ikke "helligdager", så ihvertfall dager vi markerte for en eller annen grunn. Darwins dag, Einsteins dag, sommerblot og vinterblot, 3 måneders blot, høst blot... Det er et vell å ta av! Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Jul, verdens kristne feirer både Jesu Kristi fødsel og hverandres nye fødsel Meeen, Det er vår felles dag, der vi feirer Kristus fødsel ja, men.... Ha ble jo ikke født i desmber??!!?? Den kristne kirke å kirkens prester, valgte å legge kristus fødsel, til slutten av desember, for nettop å ta "kred" for Yole feiring, og sol-snu-dagen, og lignende.. Hvorfor skulle ikke Jesus Kristus være født den 25 desember, noen dager etter vintersolverv ? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Fordi det i bibelen står at trær og planter knoppet seg og da snakker vi vel heller om våren? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) Fordi det i bibelen står at trær og planter knoppet seg og da snakker vi vel heller om våren? Hvor i bibelen står det, RWS ? Jesus Kristus ble født 6 måneder etter døperen Johannes (Elisabet og Sakarjas sønn) NT > "da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea som het Nasaret, til en jomfru som var lovet bort til Josef, en mann av Davids ætt. Jomfruens navn var Maria." Endret 22. november 2009 av IHS Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Fordi det i bibelen står at trær og planter knoppet seg og da snakker vi vel heller om våren? Hvor i bibelen står det, RWS ? Jesus Kristus ble født 6 måneder etter døperen Johannes (Elisabet og Sakarjas sønn) NT > "da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea som het Nasaret, til en jomfru som var lovet bort til Josef, en mann av Davids ætt. Jomfruens navn var Maria." Jeg ser ikke hva du prøver å illustrere og hvordan dette skal linkes til den samme datoen som man hyllet bla. horus og mithra. Kan du utdype det litt nærmere? Lenke til kommentar
freke Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Gleðileg jólablót Haldi-t maðr á keri, drekki þó at hófi mjöð Til árs og friðar. Hvorfor skulle ikke Jesus Kristus være født den 25 desember, noen dager etter vintersolverv ? IHS, du behøver ikke gjøre deg dummere enn du er. Det er strengt tatt unødvendig. I følge mytene ble ikke jøde-zombien din født på vinteren. Men kanskje det (i sekterske kretser) har gått av moten å ha fått det med seg. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Strengt tatt var det vel romerne som bestemte seg for å integrere hedningene med kristendommen ved å sette datoen til en allerede velkjent fest, nemlig Sol Invictus (var ganske lett, ettersom "Den uovervinnelige solen" godt kunne tolkes som Jesus, selv om denne feiringen var mye, mye eldre enn Jesus). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå