Gå til innhold

Snart Jul igjen!

Anbefalte innlegg

Nå erre jaggu snart Jul igjen.. JEG HAAATER JUL. Jeg hater dette forbanna gave-hysteriet, som er blitt en Kjøpomania tradisjon gitt oss av handelstanden. Tenk disse drittunga som sipper til seg en ny Ps3, X-box, I-pod, I phone eller et nytt par Carving-ski, under treet, og dustete foreldre som svir av mer enn de faktisk har for å tilfredstille disse kidza sine. Det finnes de trangsynte foresatte som tilogmed vipper opp Kredittkortet sitt med 9 mnd'ers betalingsutsettelse, og vrenger av koden, for å "skinne" en smule i noen timer den 24 desember, uten å tenke en tanke på hvorfor i svarte helvete Jul feires..

Jesus fødsel sier du? Han ble født den 19 November han. Den kristne kirke innførte Kristu's fødsel til den 24 desember, grunnet for å overdøve hedningenes YOULE, som ble sett som en avGuding... Jeg personlig vil heller sitte i kirken den 19 november, å minnes mannen som ble gitt til oss mennesker, for å ta på seg våre skyldnere.

Men, hva Faen erre handelstanden presser på oss a? NISSEN?? Nissen er plutselig blitt han vi feirer den 24 desember... Snakk om avGUDing a dere!

Hva med å innføre YOULE i stedet? Gode gamle tradisjoner som er mer mot en lysfest for å regne, der man feirer at "solen" snur, og det går mot lysere tider, der man feirer årets 2 siste uker med å Feste, spise, drekke og rett å slett se lysere tider i møte, uten dette kjøpepresset fra handelstanden- Gi fullstendig blaffen i dette gave-hysteriet, og heller la dritt-unga dine få noen fine gaver til sin egen bursdag..

God Youle!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er lenge siden jeg hadde det slik du her beskriver gitt.... Har for lenge siden lært mine unger at de faktisk ikke får all verdens dritt på jule kvelden, de må ønske seg en ordentlig ting isteden... Hjemme hos oss er jesuser og engler for lenge siden byttet ut med nisser og andre ikke religiøse symboler og jule stemningen har ikke en dritt å gjøre med jesus, men rett og slett som en samling av de du er glad i. Her i landet heter det jo allerede jul, eller youle om du vil. Kristmesse var det ingen som gikk for, slik som i fx englang, der det fremdeles heter christmas...

På den andre siden så har vi onsdag (odins dag) Torsdag, (jepp, du gjettet det, tors dag) og fredag, (frøyas dag), søndag, (sol dag) og det skulle ikke forundre meg om de andre dagene også er en hyllest til en eller annen gud vi har tilbedt oppover, for ikke å snakke om månedene, som garantert gjenspeiler noe gudommelig som vi har glemt... Snart har vi også glemt hva christmas betyr... her i landet heter det jo jul, eller joul, fremdeles, da vi aldri ble serlig kristne av oss... :)

Lenke til kommentar

Jeg er glad i julen fordi det er fri, det snør som regel rundt den tiden og man tilbringer masse tid med familien. Vi er også heldigvis forbi det stadiet der alle i klasse skulle kjøpe vennegaver til hverandre, og alt ble stress.

Angående gavene merker jeg at jeg faktisk i trenger noe i det hele tatt nå! Jeg kunne selvfølgelig ønsket meg masse random stuff jeg ikke trenger, men det blir jo bare feil. Derfor har jeg tenkt å heller ønske meg opplevelser i år, om dere skjønner. Kinobilletter og slikt. Det er mye koseligere enn ting som støver bort. Skal også prøve å gi flere sånne gaver bort. Barnepass, kinobilletter, "arbeidskraft", solidariske gaver, you name it. Eneste kjipe er at man må se litt an hvem man gir sånt til. Skal prøve å overtale mamma til å gi mer sånne typer gaver til slekten, spesielt tanter og onkler som har det meste.

Lenke til kommentar

Det fine med jula er at man er sammen med familien, og mye god mat.

Men så er det det helvetes kjøpepresset. Å drive og utveksle gaver syntes jeg bare er unødvendig tull. Jeg føler meg rett og slett tvunget til å kjøpe julegaver til folk...

Jula var bare morro når jeg var liten, nå er det bare stress.

Lenke til kommentar

^

Det suger når folk forventer gaver ja! Skulle ønske det fantes en fin måte å fortelle andre at du vil sette fokus på litt andre ting denne julen, og ikke kjøpe tonnevis med julegaver... De som står nærmest forstår som oftest, men de irriterende menneskene du egentlig ikke vil kjøpe til blir bare fornærmet. -.-

Lenke til kommentar
^

Det suger når folk forventer gaver ja!

Det er ikke det at folk forventer det. Det er bare blitt slik at man gir gaver, det bare er sånn. Systemet er sånn :p

Hele jævla jula handler jo om at man skal kjøpe mest mulig fra butikkene så man bare må gi bort en haug.

Lenke til kommentar

Ja, hva med å prøve å innføre den gamle "lysfesten" igjen? Men, fri, god mat, drikke, feire at solen snur, og det går mot lysere tider... Hater dette forbanna kjøpepresset... Gave-hysteriet..

Det er ille når foresatte drar frem kredittkorte med 9mnd'ers betalings-utsettelse, taster koden, uten å blunke engang... For unga ønsker seg gaver til 4-5000 penger...

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke bare folk avtale å ikke kjøpe gaver til hverandre fremfor det å kjøpe til hverandre bare for syns skyld? Ofte blir man jo å finne et eller annet bare for å ha noe å gi... Og så later alle som om de blir fornøyde for alt det random stuffet som de egentlig ikke ville ha eller trengte. Derneste lever folk videre i illusjonen om at det er så fint/hyggelig å gi/få gaver.

Personlig ser jeg nesten på det som en fornærmelse å gi en person en gave jeg ikke er sikker på at denne personen kan ha over gjennomsnittlig interesse for. Ellers blir det å spamme folk med ting de ikke egentlig trenger eller vil ha...

Ting man ikke trenger eller vil ha... det er jo søppel det..

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Jeg er som regel SÅÅÅ flink til å ønske meg noe at jeg som regel ender opp med ingenting.... Vel, ikke helt da, som regel får jeg noe ungene har laget på skolen eller lignende, som er glimrende å ha på kontoret og av min kone får jeg som regel noe jeg har ønsket meg av ting og tang. Neimen om jeg gidder å legge det samme presset jeg ikke liker på at andre skal kjøpe noe til meg...

Det er lov å kose seg selv om en ikke sitter i en haug av gaver... Og når en tipper over førti er det altfor lett å havne opp med enda mer kjøkkenskrot da folk ikke aner hva annet de kan gi en som har "alt"... Ergo får du kjøkken skrot.

I år gir jeg mine foreldre teater billetter, da det er på tide de går ut litt sammen og gjør noe. :) Ifjor fikk mine svigersvin (he he) billetter på hurtigruta av sine barn og barnebarn, en gave som ble verdsatt kjempe høyt!!! Meget fin tur på sommeren!!! Så det finnes mange gode alternativer enn dritt leker eller kjøkkenskrot... :)

Lenke til kommentar
Hjemme hos oss er jesuser og engler for lenge siden byttet ut med nisser og andre ikke religiøse symboler og jule stemningen har ikke en dritt å gjøre med jesus, men rett og slett som en samling av de du er glad i.

Er ikke nisser også overnaturlige vesener, på linje med tusser og troll?

Hvorfor føles det bedre for deg å ha en figur av en nisse enn å ha en figur av Jesus?

Lenke til kommentar
Hjemme hos oss er jesuser og engler for lenge siden byttet ut med nisser og andre ikke religiøse symboler og jule stemningen har ikke en dritt å gjøre med jesus, men rett og slett som en samling av de du er glad i.

Er ikke nisser også overnaturlige vesener, på linje med tusser og troll?

Hvorfor føles det bedre for deg å ha en figur av en nisse enn å ha en figur av Jesus?

Fordi jeg ikke liker plastikk jesuser tenker jeg...... Nissen kommer jo som kjent med pakker (med mindre du er -JV'er da såklart...) :) .

Men du har helt rett, egentlig burde vi ha pyntet med noe vi selv liker og ikke stappet huset fullt av gammel overtro... Nå skal det sies at før jeg fikk barn gadd jeg ikke å pynte med noe som helst, ikke en gang et plastikk juletre... Så troll, nisser og annen pynt er der for det meste for barna. :) Personlig hadde jeg fint klart meg uten og heller pyntet til solsnu .. og tatt opp en enda eldre tradisjon.

Når vi er inne på det så har jo ikke jula noe med kristendommen å gjøre heller, de har bare rappet den 24 desember for å legitimere jesus, figuren som de geistelige pokker ikke er sikker på når tid på året han ble født... Julenissen er jo også en oppfinnesle av nyere dato... en hyllest til en prest som het st. nicolaus eller noe slikt tror jeg...

Det eneste jeg er helt sikker på er at solen snur i youlen og at det er noe å feire! :) Så kanskje jeg skulle kjøre igang midtvinter blot hjemme? :)

Lenke til kommentar

Personlig feirer jeg høytiden med mange kilo-Joule, hehe. Ateister liker ikke bare julenissen, men virker også som de tar til seg alt som har med de underjordiske å gjøre, så som Blånisser og vetter. Norsk tradisjon har jo sett på de underjordiske som virkelige, det finnes fortsatt noen gamle budeier som holder fast på dette. Men ikke bare det, synske personer som Margit Sandemo hevder at de kan se de underjordiske.

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det er greit for ateister å ha figurer av ting som synske personer ser? Og norsk folklore har på en måte blitt gjenopplivet med ting som blånisser i Blåfjell, som "alle" barn ser ivrig på. Men her blir det farlige ved blånissene helt nedtonet.

Og for ca. førti år siden var det en mann som dukket opp og markedsførte smurfene, som vel også er en slags underjordiske. Så trenden er at barna skal gjøre seg til venns med disse blå vesenene.

Når det gjelder å markere solsnu, er det en religiøs tradisjon nært forbundet med tilbedelse av solguder. Det virker som dere kun mener at kristne tradisjoner må vekk, mens alle andre religiøse tradisjoner er OK. Jeg mener det er inkonsekvent.

Dere vil ikke greie å finne noen ateistisk høytid i noe tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...