Delvis Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Så denne artikkelen i Vg som henviste til denne hos NRK om trådløst nettverk i Tronheim Men hva med det man har hjemme i huset, som man sitter midt i strålinga fra store deler av dagen? Endret 16. november 2009 av groenn Lenke til kommentar
Calamaris Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 de sier at man ikke skal ha det i rom man oppholder seg mye (soverom/stue)... greit å ha moddemet/routern i gangen eller loftet/kjellern. Men pass på hvis du har hus av mur med jernlegning i gulvet så må du ha internettet på samme etasje eller så blir signalene veldig forstyrret. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hvis du er bekymret for dette så legger du bare TP-kabel og bruker den istedet, enkelt og greit. Husk at basestasjonen sender ut pulser hele tiden, selv om du ikke bruker nettet aktivt, så skal du bli kvitt strålingen så må du trekke ut kontakten på den. Det er veldig lite lurt å sitte helt oppi den i alle fall, siden strålingsstyrken faller eksponensielt med lengden du er fra den. Det samme gjelder for mobiltelefoner etc. Du blir nok ikke kvitt signalene fra mange av naboene rundt deg, men de signalene vil jo sannsynligvis være en del svakere. Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Ja trådløst nettverk ER skadelig. men er er ikke noe flertallet reagerer på. Samme med mobil, få' folk kjenner at de blir dårlige når det er en mobil i nærheten. Skaff deg noe som heter HomePlug dette er Internett igjennom strømnettet. har det selv, man setter simpelt enn en kontakt i veggen og en internettkabel inn i kontakten. samt en kontakt i romme[ne] man trenger internett i. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Hvis du er bekymret for dette så legger du bare TP-kabel og bruker den istedet, enkelt og greit. Husk at basestasjonen sender ut pulser hele tiden, selv om du ikke bruker nettet aktivt, så skal du bli kvitt strålingen så må du trekke ut kontakten på den. Det er veldig lite lurt å sitte helt oppi den i alle fall, siden strålingsstyrken faller eksponensielt med lengden du er fra den. Det samme gjelder for mobiltelefoner etc. Du blir nok ikke kvitt signalene fra mange av naboene rundt deg, men de signalene vil jo sannsynligvis være en del svakere. Ja bekymret, er ikke bekymret uten der kan være grunn til det. Er det som er spørsmålet da. Aner ikke hvor farlig det er, har aldri tenkt på det før. Du mener trekke ut kontakten på routeren da går jeg ut fra? Sånn som det er hos meg, står det i stuen der inntaket (fra GET) er. Der står Tv'en, og modemet og routeren står rett ved siden av. Der går da en lendning til routeren og en ledning derfra til St. Pc som står ved siden av. I den andre enden av huset er kontoret med en bærbar som da mottar trådløst. Det er der jeg oppholder meg mest. Men også selvsagt i nærheten av Tv'en i stua og da signalene. Vil være enkelt å legge kabel over i stedet. Men da trenger jeg vel noe til å fordele. Er det "hub" man bruker til det? Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10292 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Vil være enkelt å legge kabel over i stedet. Men da trenger jeg vel noe til å fordele. Er det "hub" man bruker til det? Rene hub'er er sjeldne nå - det er mest switcher som brukes. Men kanskje sitter det allerede en 4-ports switch innebygget i routeren din? Hvis ikke, så tar du kabelen som i dag går fra router til PC og lar denne gå fra router til switch istedet. Fra switchen går det så en kabel til hver av PC'ene. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Ja trådløst nettverk ER skadelig. men er er ikke noe flertallet reagerer på.Samme med mobil, få' folk kjenner at de blir dårlige når det er en mobil i nærheten. Skaff deg noe som heter HomePlug dette er Internett igjennom strømnettet. har det selv, man setter simpelt enn en kontakt i veggen og en internettkabel inn i kontakten. samt en kontakt i romme[ne] man trenger internett i. Jeg har sett på disse løsningene og i praksis er det mye bedre å trekke ren kabel. Problemet med å kjøre nett-trafikk via strømnettet er at det mange ganger oppstår problemer med stabiliteten i tillegg til f.eks at flere hus har flerfase strøm inn, slik at alle kursene i huset ikke ligger i samme "nett" og derfor ikke kan kobles sammen via disse adapterene med nettplugg i som du setter i kontakten. Idéen med disse er god, men i praksis fungerer det ikke godt nok. hub er ganske gammel teknologi så jeg anbefaler switch i stedet, så får du raskere trafikk og mindre problemer med kollisjoner i nettet: http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=cnet+switch Som regel har du utgang for noen porter allerede i nettutstyret du har. Hvis det også er trådløst i samme utstyret må du sjekke opp om du kan slå det av inne i administrasjonssiden og bare benytte de rene portene som fungerer som en liten switch. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Når det gjelder Homeplug-en må dere være oppmerksom på en ting: Sjekk at de to stikkontaktene bruker to like faser. Hvis du for eksempel har 3 faser må begge homeplug-ene være koblet til 1 og 2, 2 og 3, eller 3 og 1 for at de skal kunne kommunisere. Jeg tror ikke dette er noe problem i strømsystemer bygget etter 1970, noen må gjerne korrigere meg hvis jeg tar feil. Bedriften jeg jobber i selger slike homeplugs og så godt som alle returhenvendelser ang. disse er at de "ikke fungerer". Just my two cents Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Vil være enkelt å legge kabel over i stedet. Men da trenger jeg vel noe til å fordele. Er det "hub" man bruker til det? Rene hub'er er sjeldne nå - det er mest switcher som brukes. Men kanskje sitter det allerede en 4-ports switch innebygget i routeren din? Hvis ikke, så tar du kabelen som i dag går fra router til PC og lar denne gå fra router til switch istedet. Fra switchen går det så en kabel til hver av PC'ene. Bare et spørsmål: Er det ikke routeren som sender de trådløse signalene da? Så jeg regnet med det var den som må fjernes. Hvorfor ikke direkte fra modemet til switch? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Bare et spørsmål: Er det ikke routeren som sender de trådløse signalene da? Så jeg regnet med det var den som må fjernes. Hvorfor ikke direkte fra modemet til switch? Du kan slå av den trådløse delen av routeren. (Gå inn på oppsett-sidene.) Du trenger kanskje en router (i tillegg til kabelmodemet) for å kunne få internett-tilgang på 2 PC'er samtidig. Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Lever heller til jeg er 65 år med trådløs internett enn til jeg er 80 uten Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Lever heller til jeg er 65 år med trådløs internett enn til jeg er 80 uten Er det alternativene? Hva om det er 55 vs. 80? Eller 45 vs. 80? Hva velger du da? Hvor går "aldersgrensen"? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Bare et spørsmål: Er det ikke routeren som sender de trådløse signalene da? Så jeg regnet med det var den som må fjernes. Hvorfor ikke direkte fra modemet til switch? Du kan slå av den trådløse delen av routeren. (Gå inn på oppsett-sidene.) Du trenger kanskje en router (i tillegg til kabelmodemet) for å kunne få internett-tilgang på 2 PC'er samtidig. Ok takk, da skal jeg sjekke det i routeren. "Tp-kabel" er det samme som nettverkskabel? Har telefonlinje liggende fra før som går til sånn fordeler for adsl-telefon jeg hadde før. Lurer på om jeg kan benytte den? Telefonlinja er ikke i bruk lenger. Endret 16. november 2009 av groenn Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 "Tp-kabel" er det samme som nettverkskabel? Har telefonlinje liggende fra før som går til sånn fordeler for adsl-telefon jeg hadde før. Lurer på om jeg kan benytte den? Telefonlinja er ikke i bruk lenger. TP = Twisted Pair. En vanlig nettverkskabel er som regel UTP=Unshielded Twisted Pair. Det er i alt 4 trådpar i nettverkskabelen, noe som ganske sikkert betyr at den gamle telefonledningen (- ofte bare ett trådpar -) ikke kan brukes, dessverre. Hvis det er noen trøst; en nettverkskabel kan være opp til 100m. Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Wifi-stråling og stråling fra mobiltelefoner er elektromagnetisk stråling innenfor mikrobølge-spekteret. Elektromagnetisk stråling er veldig omfattende, og både vanlig lys, radiobølger og gammastråling (som er skadelig) går under elektromagnetisk stråling. Mikrobølger som man lager mat med er på et helt annet intensitetsnivå enn den strålingen som kommer fra trådløse nettverk og mobiltelefoner, og det kan derfor ikke på noen måte sammenlignes. Det finnes i noen sjeldne tilfeller personer som reagerer på denne strålingen, og føler seg mer eller mindre dårlig i nærheten av strålingsapparater. Men dette er heller ikke noen klar indikasjon på at denne typen stråling er skadelig - selv om det finnes mange som er allergiske mot appelsiner, betyr ikke det at appelsiner er skadelig for kroppen. WHO har lagd en rapport på dette om stråling fra mobil, og konkluderte med at vi ikke har noen bevis på at slik stråling er skadelig, men at vi likevel bør være forsiktige og handle etter føre var-prinsippet. Rapporten kan du lese her. Å sammenligne stråling fra mobil med stråling fra WLAN-utstyr blir heller ikke helt riktig, fordi WLAN-utstyr avgir mye mindre stråling enn mobiltelefoner. Så egentlig har du ikke så mye å bekymre deg for Om du vil lese litt mer om helse-effektene av trådløst utstyr generelt, kan du se på Wikipedia. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Akkurat. Ja da blir det en vurdering om jeg skal gå for en slik kabel, eller forsøke sånn "homeplug" greie. Hvis det er usikkert om det fungerer i alle strømnett, skulle en jo helst prøvd før en kjøpte dem. Men det er vel ikke mulig. Når det gjelder nettverkskabel så er det dette med å få den gjennom huller i taket og sette plugg på etterpå Kikket innpå oppsettet på routeren. Var ikke mye å bli så klok på for meg der. Men kan noen si utav det bildet her, hvor man slår av den trådløse delen ( om jeg er på riktig sted i det hele tatt) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Kikket innpå oppsettet på routeren. Var ikke mye å bli så klok på for meg der.Men kan noen si utav det bildet her, hvor man slår av den trådløse delen ( om jeg er på riktig sted i det hele tatt) Jeg tror faktisk at dette er den første routeren jeg har vært borti som ikke lar deg slå av den trådløse funksjonen ... Sorry. For å minimalisere "trafikken" over det trådløse nettet, kan det hjelpe om du Enabler funksjonen "Hide SSID Broadcast". Da vil ikke routeren stå som et fyrtårn og proklamere sin eksistens i alle retninger. Det betyr ikke at det ikke vil sendes noe som helst fra den, selv om ingen trådløse klienter er tilkoblet, men det vil i hvert fall bli mye mindre trafikk over 2.4GHz-båndet. Routeren din har i hvert fall en innebygget switch med 4 porter, så du trenger ikke kjøpe switcher på en god stund. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Siden tråden er dreid mer over på tekniske løsninger, flyttes den til forum for nettverksutstyr. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Kikket innpå oppsettet på routeren. Var ikke mye å bli så klok på for meg der.Men kan noen si utav det bildet her, hvor man slår av den trådløse delen ( om jeg er på riktig sted i det hele tatt) Routeren din har i hvert fall en innebygget switch med 4 porter, så du trenger ikke kjøpe switcher på en god stund. Ok. Men det hjelper vel lite da hvis ikke det trådløse kan slås av. Hmm. Men du må altså ha både modum og router og evt switch for å bruke flere Pcer. Vel kanskje den beste løsning å anskaffe en ny trådløs router da, der en kan slå av det trådløse og bare bruke portene. Så kan en heller slå på den trådløse de få gangene jeg tar den bærbare med ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå