storken Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Hei, har da lekt endel med tanken på å utstyre en aluminiumsbåt med en lett totaktermotor med høy effekt. En slik totaktsmotor veier rundt 5-10 kg og har en ytelse, når den er trimmet, på opptil 20 hk. Jeg kommer til å sikte litt lavere på rundt 14-16 hk. Turtallet kommer til å ligge på rundt 12-16k rpm ved denne effekten. Jeg planlegger å kjøre en fast aksel rett fra motor til propell. Utfordringer som jeg har tenkt litt på. 1. Holde propellen under vann (få all effekten til motoren til framdrift). Løsningen blir mest sannsynelig å ha en omvendt "haifinne" under som leder propellen såpass under vannet at den ikke blir draende på luft. 2. Fast drivaksel gir rar vinkel på propellen i vannet. Løsningen blir å plassere motoren langt fram, løser også problemet med at båten blir baktung. Blir kanskje også nødvendig med en liten spoiler framme for å holde fronten nede i fart. 3. Lang drivaksel = vibrasjoner. Løsning blir lager som holder den stabil og drivaksel av noe hardt stål vil jeg tro, er ikke helt sikker på denne. 4. Høyt dreiemoment fra propell/motor: Brei båt med dyp V-kjøl? Problemet her er at båten er veldig lett i forhold til oppdrift - veldig usikker akkurat her. Jeg planlegger å bruke radiokontroll med slike "aktuatorer" (tror det er det de heter?) som styrer gass og positivt/negativt rorutslag. Trenger god rekkevidde, hvor lang rekkevidde er oppnåelig med utstyr som ikke koster fletta? Jeg har tilgang på cnc-fres og veldig mye avansert utstyr, men jeg kan lite om båtkonstruksjon. Potensiale: Si at hele farkosten blir veiende tilsammen 30 kg (kanskje et litt lite estimat men). Gitt at båten klarer å omstille 100% av motorens kraft til fremdrift (noe som aldri kommer til å skje men). 0-100 på litt over et sekund (1,09). Si 50%, to sekund. (Jeg har hørt optimal propell omsetter 80% av kraft inn til kraft forover) Altså: En JÆVLIG rask farkost. Er dette en umulighet, eller kan dette være starten på et krevende og morsomt prosjekt? Endret 16. november 2009 av storken Lenke til kommentar
Colb Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Absolutt mulig! Hvis du først setter igang vil jeg se worklog! du kommer til å lære utrolig mye. Jeg kan nada om båtbygging, og minimalt om radiostyrte enheter så har troa på at dette blir spennende hvertfall Edit: leif Endret 16. november 2009 av Colb Lenke til kommentar
storken Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Har lest meg litt opp om hvordan modellbåtfolket gjør det, og har sådan skaffet meg enda flere utfordringer 1. Propellen er paralell med skroget, altså den går rett ut. Dette fører også til at omtrent bare halve propellen er i vannet til enhver tid. Høyere vinkel på skroget vil mest sannsynelig hjelpe til - så derfor tenker jeg et v-skrog med en vinkel på 40 grader vil passe fint? Det vil gi bra sjøegenskaper også. 2. Det er ingen som har i nærheten av så mye effekt som jeg sikter mot. Noen har opptil 4 hk på båter som er 2 meter. Jeg planlegger det samme med 14 hk. 3. Var usikker på hvor rask den teoretiske toppfarten var. 14000/60 * 25 cm = 58 m/s eller altså rundt 210 km/t regnet på en propell som som har en lengde på 10". Vanlige 10hk motorer bruker en propell som er 9" i diameter og 8" i lengde. Tenker meg en på rundt 7" i diameter og 10" i lengde er greit? eller? Propeller er en sammensatt vitenskap virker det som. Skal tegne litt i soliededge nå, bare for å få noen av ideene ned på "papir". Lenke til kommentar
storken Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Noe slikt virker i skrivende stund som det beste utgangspunktet, men det er vanskelig å finne "do's and dont's" - noen som vet noe mer? Edit: Det kalles en outrigger. Endret 17. november 2009 av storken Lenke til kommentar
storken Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 Etter å ha chatta endel med en amerikaner som kunne endel om dette, har jeg kommet fram til dette: 1. Det blir en propell som driver luft istedenfor vann. Største fordeler er opptil 85% effektivitet sammenlignet med en i vann som ligger på 70% (ved disse effektene). 2. Ror i vannet mest sannsynelig. Ror i luft har jo den fordelen at de virker hele tiden mens ror i vannet er mer effektivt, men trenger fart for å virke. 3. Ingen av oss var helt sikre på dette med skrog, men jeg lurer på om kanskje en outrigger med en stor propell bakerst kanskje hadde vært noe. 4. Han anslo, med 14 hk en toppfart på rundt 60 knop om jeg kunne holde vekta nede. Med veldig lav vekt og 20 hk turte han også strekke seg helt til 85 knop. 5. Fast aksel vs aksel med sentrifugalclutch. Han mente det var litt detsamme, men trimmede motorer har veldig lav effekt på lave turtall og det må da være greit å kunne stoppe propellen 100% - ser derfor ut til at det blir med clutch. Setter sentrifugalclutchen rett på veiva og sentrerer clutchklokka til denne. To/tre lagre blir brukt for å holde drivakselen stiv. Ser for meg at dette kan bli en utfordring. Drivakselen bør ikke bli for lang, dette er også største minuset med outrigger - skroget. Vet ikke hvor optimalt det er å ha propellen midt på liksom... Lenke til kommentar
storken Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Har da jobbet litt med en tegning, stor hjelp på utenlandske forum - men ganske stille her på diskusjon vil jeg si. Jaja, fortsetter å poste uansett jeg Lenke til kommentar
Colb Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 sitter å følger med jeg, hvis det er noen trøst. liker det jeg ser, men kan nada om båter så du kan firvente lite kinstruktiv kritikk fraa min side Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Hva med å ta motor og framdriftssystem fra en jetski? Vet ikke om det blir bedre eller dårligere. Er bare en tanke. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg har bygget mange modellfly og kommet frem til følgende læresetning: "Alt flyr bare det har stor nok motor" (Hvilket inkluderer alt fra gressklippere til gyngestoler) Mon det ikke gjelder ditt prosjekt også? Hvordan har du tenkt å holde farkosten på vannet? Ole Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Har du mye penger og det skal gå fort, gå for lipo/børsteløs, det gir power, turtall og lav vekt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Velger du elektrisk, blir det lettere å lage revers. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Med 2 stykk 4,2KW motorer som går på 50V DC bak der så skal det gå farlig fort. Lenke til kommentar
storken Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Masse respons, det liker vi Hva med å ta motor og framdriftssystem fra en jetski?Vet ikke om det blir bedre eller dårligere. Er bare en tanke. Tanken har streifa meg, men et offrigger design kommer til å ligge så høyt i vannet at motoren ikke vil kunne dra inn vann. Selv om systemet er effektivt, er det tungt og krever mye arbeid for å få det til å fungere optimalt. Jeg har bygget mange modellfly og kommet frem til følgende læresetning: "Alt flyr bare det har stor nok motor" (Hvilket inkluderer alt fra gressklippere til gyngestoler) Mon det ikke gjelder ditt prosjekt også? Hvordan har du tenkt å holde farkosten på vannet? Ole Det gjelder i høyeste grad mitt prosjekt også ja Planen min er å ha 3-4 forskjellige utbyttbare spoilere som jeg kan skifte på outriggerne. Båten skal designes for å være mest mulig nøytral når det kommer til løft/marktrykk. Den må jo ha litt ekstra marktrykk med tanke på bølger og slikt, men denne båten skal bare kjøres på flatt vann. På høyre offrigger skal det brukes et "skjær" som stikker ned i vannet slik at den ikke løfter segselv ut av vannet i en sving. Det å få aerodynamikken riktig blir jo alfa-omega for en slik farkost. Se for deg 20 kg som kommer i 60 knop - farlig om noe sånt kommer ut av kontroll. Har du mye penger og det skal gå fort, gå for lipo/børsteløs, det gir power, turtall og lav vekt. Jeg mener en bensindrevet trimma mopedmotor kan være ganske så konkurransedyktig mot en elektromotor når alt kommer til alt. Vet ikke helt hva en elektromotor totalt veier inn på? Forsiktige estimater som jeg har gjort gir meg en vekt på mellom 7-10 kg (alt inkludert) med en ytelse på 22-25 hk. Jepp - planen nå er å legge ned litt ekstra kronasjer i trimmen og ta det helt ut. Velger du elektrisk, blir det lettere å lage revers. Det er klart, men har elektrisk mer ytelse enn en bensindrevet motor? Trenger jo også strengt tatt ikke revers. Med 2 stykk 4,2KW motorer som går på 50V DC bak der så skal det gå farlig fort. Det er sant, men se for deg en mopedmotor som yter 15-16 kW Edit: har også gått bort fra luftpropell, det ville rett og slett bli for skummelt og motoren må ha en veldig stor propell for å omsette all krafta til bevegelse effektivt. Endret 21. november 2009 av storken Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Joda ser for meg en mopedmotor på 15-16KW men hva kommer den til å veie. Oppsette med 8,4KW elmotorer og lipo kan komme til å veie godt under 5KG. Tviler på at du med totakteropplegget ditt kommer i nærheten av det dobbelte og det er kraft til vekt forholdet som er viktig og så lenge ytelsen kommer på bekostning av dette forholdet så nytter det ikke. Det blir som å sammenligne en lastebil med 530HK mot en Lotus Elise med 120HK. Og når det er sagt finnes det enda kraftigere børsteløse motorer der ute en 4,2KW. Bare vær obs på at det finnes enda kraftigere børsteløs motorer en 4,2KW også men nå begynner kostnadene å stige. Lenke til kommentar
storken Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Joda ser for meg en mopedmotor på 15-16KW men hva kommer den til å veie.Oppsette med 8,4KW elmotorer og lipo kan komme til å veie godt under 5KG. Tviler på at du med totakteropplegget ditt kommer i nærheten av det dobbelte og det er kraft til vekt forholdet som er viktig og så lenge ytelsen kommer på bekostning av dette forholdet så nytter det ikke. Det blir som å sammenligne en lastebil med 530HK mot en Lotus Elise med 120HK. Og når det er sagt finnes det enda kraftigere børsteløse motorer der ute en 4,2KW. Bare vær obs på at det finnes enda kraftigere børsteløs motorer en 4,2KW også men nå begynner kostnadene å stige. Definitivt interessant, men er fortsatt litt usikker - har du link til en nettbutikk som fører disse motorene? Tenker også på brukbarhet. Elmotorene har fordelen av å kunne rygge, mens bensinmotoren har den store fordelen at den ikke trenger noe oppladning. Bensinmotoren trenger noe mer vedlikehold, værre er det med innstillinger, her er elmotoren hands down bedre - man vet hvilken ytelse man får. Jeg tør påstå at bensinmotoren vinner når det kommer til effekt, men man skal jo aldri si noe for sikkert Motorlyden fra en hissig totakter er jo heller ikke å forakte. Angående at en mopedmotor ikke kan doble denne effekten: Det der er igjennom et variatorsystem som stjeler effekt, en dobling er fullt mulig. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Du snakker om hestekrefter mens jeg snakker om "power to weight" forholdet. Du kan godt ha 23 hestekrefter på oppsettet ditt mot 11 hester på elektrisk men hva hjelper det når totaktsbåten veier over dobbelt så mye som den elektriske. Det er her fordelen ligger samt effektkurev på el som er nesten flat gjennom hele turtallsregisteret. Men igjen vil du ha båt med lyd går du for totakteren din. En ting til, man kan kjøpe seg flere batteripakker slik at man slipper å måtte vente på laderen og da er spørsmålet hvor lenge man vil kjøre. Endret 21. november 2009 av perpyro Lenke til kommentar
storken Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Du snakker om hestekrefter mens jeg snakker om "power to weight" forholdet.Du kan godt ha 23 hestekrefter på oppsettet ditt mot 11 hester på elektrisk men hva hjelper det når totaktsbåten veier over dobbelt så mye som den elektriske. Det er her fordelen ligger samt effektkurev på el som er nesten flat gjennom hele turtallsregisteret. Men igjen vil du ha båt med lyd går du for totakteren din. En ting til, man kan kjøpe seg flere batteripakker slik at man slipper å måtte vente på laderen og da er spørsmålet hvor lenge man vil kjøre. Santsant Elektrisk har jo det store plusset at man vet hva man får, samtidig som de krever veldig lite vedlikehold - dette trekker meg faktisk mot elektrisk akkurat nå. Har luska litt rundt på google og ebay etter passende motorer, men det var vanskelig å finne gitt. Har et motorbudsjett på 5-10k, hva får jeg for det? Når jeg tenker meg om er jo vinduet der vinden skifter fra pålandsvind til fralandsvind på morran og kvelden også begrenset, så jeg har egentlig ikke bruk for "uendelig" kjøretid. Takker for veldig fin input Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Her har du 4,2KW motoren jeg viser til. http://www.readyheli.com/Scorpion_HK_4035_...hk-4035-630.htm Dette er da en outrunner motor beregnet for helikopter og fly men gir du den god lufting så burde ikke båt være noe problem for den for i helikopter så er belastningen ganske lik som det en båtmotor utsettes for. Billige lipo pakker får du herfra www.hobbycity.com Endret 21. november 2009 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå