8qk5xlv3 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Er grunnen til hvorfor noen begår en handling irrelevant, så lenge en sladderavis skriver en artikkel? Dagbladet er vel ikke akkurat beste kilden for å vite grunnlaget til historien, eller? Det virker som om for nordmenn flest så er årsaken til et problem uviktig, så lenge problemet omhandler noen som a) har innvandrerbakgrunn eller b) er asylsøker. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Det spiller ingen rolle i en vold/drapsak hvorfor du gjor det. Det er feil uansett, og det finnes ingen motargumantasjon som hjelper deg i det norske rettsystemet. For domstolen spiller det ikke så mye rolle. Men det er ikke sant at det ikke spiller noen rolle i det hele tatt. Loven og rettspraksis åpner for betydelig skjønn og vektlegging av formildende omstendigheter. Men for samfunnet spiller det absolutt en rolle. Målet på et vellykket samfunn er ikke hvor hardt vi straffer de som synder, men hvor flink vi er til å sørge for at folk ikke gjør det. Det er de proaktive midlene som på sikt skaper et bedre samfunn. Og mye av det er på ingen måte magi. Det er enkelt å forutse problemer, litt erfaring har vi skaffet oss de siste tusen årene. I det konkrete tilfellet er det så enkelt som at lediggang er roten til alt ondt. Her tar man en masse mannfolk, mange av dem unge gutter, med klare grupperinger i utgangspunktet, og låser dem inne (om enn ikke bokstavelig) med lite meningsfullt å gjøre. At det oppstår rivalisering er ikke så rart. Og det skal en svært ressurssterk og oppfinnsom mottaksledelse til for å hindre at det utvikler seg "Fluenes herre"-syndromer i et slikt kunstig opprettet minisamfunn. Dette er ikke en gang et fenomen vi har importert. Problemene med gjengslagsmål hadde vi i Oslo før det kom innvandrere, og de blomstret opp i drabantbyene i Groruddalen og her i Bergen også, uten at det var et eneste mørkhudet fjes å se. Årsaken var akkurat den samme, om enn i større skala: Man opprettet betong-ghettoer der man flyttet inn store grupper mennesker uten tilhørighet. Folk bodde ikke på Ammerud eller Loddefjord fordi de ville bo der, men fordi myndigheten bestemte at der skulle drabantbyene ligge. Så der samlet man en masse mennnesker, gjerne barnefamilier (det er nå engang de som trenger et sted å bo.) Det førte til at store kull med ungdom vokste til samtidig. Drabantbyene hadde et annet fellestrekk: En total mangel på fritidsaktiviterer. Det var gjerne fotball og håndball for de sporty og menighetsaktiviteter for de religiøse. Resultatet var lediggang. Det burde ikke vært noen overraskelse, for Ammerud/Tveita var slett ikke første gangen det skjedde. Helt siden 50-tallet har vi sett tilsvarende fenomener der man presser store grupper rotløs ungdom sammen uten å gi dem tilstrekkelige tilbud. Jeg kjente i min egen ungdom folk fra en kameratgjeng i Oslo. En av dem var mormoner, og han var den eneste som klarte seg til voksen alder uten å få noe på rullebladet. Dette var våre egne unger, (eller snarere våre foreldres og besteforeldres) så vi kunne ikke godt "sende dem ut" hvis de ikke oppførte seg. Istedet ble løsningen ofte ildsjeler som satte i gang aktiviteter for ungdommen. Ellers var det jo et problem som tilsynlatende "gikk over": Folk ble eldre, drabantbyene gjennomgikk et generasjonsskifte og problemet forsvant. Det vil si, det gjorde det slett ikke, det ble bare forflyttet til neste drabantby som korttenkte politikere planla. Og de lærte ikke. Noen ganger var det tilsynelatende et glimt av erkjennelse i Rådhuset: Når vil flyttet til Holmlia hadde de svømmehall med aktiviteter for barn og planer for mye annet. Men så tok kommuneøkonomien kontrollen, og man begynte å leie ut svømmehallen til idrettslag og la ned det offentlige tilbudet. Og så kom problemene til Holmlia som i alle andre bydeler. De kom ikke med innvandrerne, de kom med ungdomskullene og lediggangen. Innvandrerne hadde bare så mye mer lediggang, siden de ofte ikke hadde jobb, og ofte falt utenfor i organiserte aktiviteter. Kanskje untatt fotball. Og der er kjernen til problemet med asylmottaks-systemet. Ta mennesker med tildels åpenbare traumer, helt uten kulturell tilhørighet, en aldersfordeling som nesten kan konkurrere med dette forumet, og ingenting å gjøre. Og så blir vi forbauset over at det blir problemer? Og sier vi at det spiller ingen rolle hvorfor?? Og i den situasjonen er alt folk kan tenke på å låse dørene og straffe de skyldige ved å sende dem ut. Det hadde vært en grei løsning på innvandringsproblematikken, la dem bo på mottakene til de går på veggen av kjedsomhet, og deretter på hverandre, og så er det bare å sende dem ut igjen? Eller så kan man gjøre slik som jeg alltid har foreslått: Hvis det ofte oppstår problemer i en gitt setting, så er det settingen som bør forandres. I dette tilfellet den institusjonaliserte ledigggangen. Få dem i aktivitet, så har de ikke tid til å sloss. Jeg gjentar Abid Rajas mantra her: Dagens styrende politikere sier til asylsøkeren: "Her er en skje. Sett deg og spis mens vi behandler søknaden din." Jeg sier: "Her er en spade. Sett igang og jobb." Ikke at det behøver å være bokstavelig, men mennesker som har brukt dagen og energien på å grave grøfter, bruker ikke kvelden på å sloss... Du sier man bør fokusere på deres angivelige hissige gemytt, Robert. Joa, men det er neppe medfødt. Og er det ikke det løser vi ikke problemet uten å spørre hvorfor. Vet vi ikke hvorfor kan vi heller ikke kurere årsakene, og vi ender opp som eksperter på å behandle symptomene. Vi blir en nasjon av tannleger med endeløse køer av pasienter, når det vi trenger er folk som lager fluortannkrem og en idé om hvordan vi får folk til å pusse tennene... Geir Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 I følge db.no, bagateller ved spisebordet. Tenk hva som ville ha skjedd hvis det var snakk om alvorlige saker. Sansynligvis det samme. Når folk går hverandre på nervene er den utløsende faktoren ofte lite viktig. Jeg antar, sikkert ikke uten grunn, at de sosiale forholdene på overbefolkede mottak neppe er de beste. Slikt fører ikke sjelden til at folk går hverandre på nervene. Når det i tillegg er potensiale for psykiske problemer og utrivelige opplevelser i fortiden har man en potensiell skummel coctail. Jeg har jobbet på asylmottak og kan si det er helt rett det du sier. Asylmottaket jeg jobbet på var veldig overbefolket. De bor ofte to og to på rom som er mindre enn 10 kvadratmeter, og kjedsomheten er enorm. Mange av dem opplever at det norske samfunnet nekter å ha noe som helst med dem å gjøre, og derfor tyr de til å starte gjenger inne i sitt eget miljø. Problemet er ikke asylsøkerne, men hvordan vi behandler dem. Det sier seg selv at kjedsomhet, irritabilitet, og en følelse av at samfunnet de vil inn i ikke vil ha dem kan føre til vold i visse tilfeller (selv om jeg aldri var vitne til vold de månedene jeg jobbet på asylmottak). Interessant lesing, hvordan søkte man å håndtere disse problemene der du arbeidet? Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Interessant lesing, hvordan søkte man å håndtere disse problemene der du arbeidet? smile.gif Jeg jobbet ikke der spesielt lenge, og jeg jobbet frivillig (hovedsaklig for å få et bedre perspektiv på innvandrere (av min egne frie vilje), ettersom jeg lenge hadde hatt et litt negativt syn på dem), men i de månedene jeg var der lærte jeg veldig mye om folk, generelt. Nemlig at man ikke er stort annerledes om man er fra Eritrea, Afghanistan, Somalia, Norge eller Irak. Folk var veldig vennlige, og stort sett prøvde de ansatte å engasjere beboerne til å finne på noe annet enn å sitte på rommene deres og sture. Det ble f. eks organisert turer til den lokale videregående skolen, bowling, og videre relativt enkle foretak for å prøve å få folk ut for å sosialisere med nordmenn. Mener også det var skiturer, aketurer og liknende (sannsynligvis også museer, men jeg jobbet der én dag i uka, så jeg fikk ikke med meg alt). Det var ikke sjelden at det ble organisert noe arbeid på stedet heller, for de som kjedet seg (var ofte en del som møtte opp), for f. eks å gjøre stedet litt finere ved å plante blomster. Som sagt opplevde ikke jeg noe bråk, og de ansatte på stedet sa at det sjelden var det, men om det var noe som helst på gang, så blåste media opp helt ut av proporsjon. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 I og for seg merkelig at du aldri opplevde noe bråk, jeg kan ikke huske en måned på noen av skolene jeg har gått på uten bråk, med eller uten innvandrere. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Med fulle ventemottak går de vel snart løs på både hverandre og naboer. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 I og for seg merkelig at du aldri opplevde noe bråk, jeg kan ikke huske en måned på noen av skolene jeg har gått på uten bråk, med eller uten innvandrere. Ingen av skolene jeg har gått på har det heller vært noe særlig bråk på. Mulig jeg er heldig, eller at du er uheldig? Kan ikke påstå at mitt eksempel går for alle asylmottak i Norge, det kommer jo veldig an på hvem som er ansatte der (de jeg jobbet med var veldig flinke til å håndtere ting som kunne lede til bråk før det ble bråk av det) og hvem som bor der, for ikke å nevne miljøet rundt. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Med fulle ventemottak går de vel snart løs på både hverandre og naboer. Det er vel ingen grunn til å tro det, men det bør nok arbeides for å forbedre forholdene i mottakene, det vil nok kunne ha positive effekter. Ingen av skolene jeg har gått på har det heller vært noe særlig bråk på. Mulig jeg er heldig, eller at du er uheldig? Kan ikke påstå at mitt eksempel går for alle asylmottak i Norge, det kommer jo veldig an på hvem som er ansatte der (de jeg jobbet med var veldig flinke til å håndtere ting som kunne lede til bråk før det ble bråk av det) og hvem som bor der, for ikke å nevne miljøet rundt. Det kan hende. Mange skoler plages i større og mindre grad av mobbing (det er en faktor man ikke kan utelukke på asylmottak, for å nevne noe), og det vil jo påvirke muligheten for bråk, slagsmål og lignende. På generelt grunnlag vil jeg si at ungdom liker å sloss, og alltid har gjort det. Det beste vi kan gjøre for å forhindre store problemer er nok å ha kvalifisert stab på slike steder som er flinke konfliktløsere og forstår hvorfor slike ting foregår (jeg vil ikke ett øyeblikk påstå at jeg er en slik person selv, om jeg enn har erfaring som mobbeoffer), og som sagt, sosiale forhold, aktiviteter, samvær med lokalsamfunnet m.m. I alle tilfeller tror jeg vi kan være enige i at passivitet fører til kjedsomhet, og når man kjeder seg kan man finne på mye rart for å ha noe å gøre i det hele tatt. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Litt krangling og slossing mellom enkeltindivider må man bare tåle, men jeg reagerer på at det var 20 stk. med våpengjenstander. Jeg synes det er så voldsomt. Lenke til kommentar
Professional Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 snip En kan ikke forsvare våpen bruk og vold pga en kjeder seg og ikke har fått tilrettelagt et tilbudt. Handler ikke om løsning på hvordan en kan utsette et voldsproblem ifra mennesker om ligger på dyre nivå i konfliktløsning men generelt nei til slik oppførsel. 1 strike så gtfo til hvor du kom i fra. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Det er en forståelig tanke. Jeg frykter konsekvensene av at slike individer slippes ut i samfunnet. De er mulig traumatiske og kan lide av diverse psykiske lidelser, uten at dette blir fanget opp i tilstrekkelig grad. Er dette nye tikkende bomber, som vil begå bestialske drap på uskyldige, som trikkedrapsmannen fra 2006? Dette er skremmende. Det psykiske helsevernet i Norge er således i så dårlig stand at det er nærmest en umulig oppgave å behandle alle disse. Trikkedrapet var vel i 2004. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Du har så rett, så rett. Liten digresjon. Det var grunnet artikkelen jeg lenket til at jeg "husket" 2006. Takk. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 snip En kan ikke forsvare våpen bruk og vold pga en kjeder seg og ikke har fått tilrettelagt et tilbudt. Handler ikke om løsning på hvordan en kan utsette et voldsproblem ifra mennesker om ligger på dyre nivå i konfliktløsning men generelt nei til slik oppførsel. 1 strike så gtfo til hvor du kom i fra. Det er nettopp dannelsen av fornuftige samfunnsstrukturer som skiller oss fra dyrene. Dette er mitt høyst personlige grunnsyn i saken: Mennesker er dyr ikledd et tynt lag av kultur. Jo tykkere kulturen, jo bedre. Der kulturen rakner, eller aldri blir dannet i utgangspunktet, blir menneskene dyriske. Dette ser man tydeligst på de landene som av ulike grunner ikke fikk bygge sin egen samfunnsstruktur. Forskjellen er markant på de ulike koloniene, avhengig av hvilken kolonimakt som regjerte. Landene i Øst-Europa, som tildels gikk rett fra enevelde til diktatur er et annet eksempel. Når Jugoslavia revnet i sømmene, hvilket fundament hadde de for fredelig sameksistens? Det er ikke snakk om å forsvare voldsbruk, det er snakk om å forklare den, slik at vi kan unngå den i fremtiden. Det er noe som gjør at vi her i Norge ser med skrekk på bruk av vold og våpen, noe de i andre såkalt utviklede land ser til daglig. Inklusive land som benytter seg av harde straffer og få "strikes". Det er denne løsningen - som slett ikke er en trylleformel, bare hardt arbeid - som må til for å skape fred i asylmottakene akkurat som ellers i samfunnet. I så måte er det ikke så forskjellig fra forumet: Mennesker med ulik bakgrunn og interesser møtes og skal fungere fredelig sammen. Hadde vi praktisert en "1 strike out" politikk her istedet for å legge forholdene til rette for diskusjonen, hadde vi ikke hatt mange medlemmer. Alternativet ville selvsagt vært å la dere sloss. Da hadde vi endt opp med brukere som liker å sloss. Men da var det dette med konfliktløsing på dyrenivå igjen da... Geir Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Det er ikke snakk om å forsvare voldsbruk, det er snakk om å forklare den, slik at vi kan unngå den i fremtiden. Det er noe som gjør at vi her i Norge ser med skrekk på bruk av vold og våpen, noe de i andre såkalt utviklede land ser til daglig. Inklusive land som benytter seg av harde straffer og få "strikes".Geir Men hvorfor skal de få lov til å bli? Det er veldig mange som trenger hjelp her i verden og det er veldig mange som vil bidra mer til Norge og fortjener å komme til Norge mer enn dem. Selvfølgelig bør man invistigere saken å finne ut hva som var årakene sånn at man kan forhindre slikt i fremtiden, men vi bør også vise at slik tolerer vi ikke i Norge, og det får konsekvenser. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 For meg er det viktige at man skal ha ett sett med regler for mennesker i samfunnet. Vi bør ikke ha forskjellige regler avhengig av hvor du kommer fra. Hvordan vil du behandle slagsmål mellom norske statsborgere? Straffedebatten blir en litt annen diskusjon. Jeg hører som kjent til de som ikke tror på straff som løsning, bare som et nødvendig onde. Som jeg pleier å si: Du finner tyver i de landene der de får kappet av hendene også, og mordere i land med dødsstraff. Det er fordi folk ikke stjeler, eller dreper, eller sloss for moro skyld. Alt vi oppnår er å gi dem mer usikkerhet i en allerede vanskelig situasjon. Vær snill, ellers får du ikke bli. Tenk hvilken ulempe det blir for disse i for eksempel skolen: Mens andre elever i samme krangelen slipper unna med en liten reprimande på rektors kontor, og i verste fall en lapp med hjem, vil asylsøkerne risikere å bli kastet ut av landet. Dette er en situasjon som myndighetene har skapt, og hvor all erfaring forteller oss om de sannsynlige konsekvensene. Vi vet at det før eller senere smeller i slike situasjoner, uansett. Ville det da ikke være bedre å ikke sette oss og asylsøkerne i denne situasjonen? Som det heter i vitsen: "Det gjør vondt når jeg gjør sånn!" "Jammen så ikke gjør sånn da..." Geir Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) For meg er det viktige at man skal ha ett sett med regler for mennesker i samfunnet. Vi bør ikke ha forskjellige regler avhengig av hvor du kommer fra. Hvordan vil du behandle slagsmål mellom norske statsborgere? Straffedebatten blir en litt annen diskusjon. Jeg hører som kjent til de som ikke tror på straff som løsning, bare som et nødvendig onde. Som jeg pleier å si: Du finner tyver i de landene der de får kappet av hendene også, og mordere i land med dødsstraff. Det er fordi folk ikke stjeler, eller dreper, eller sloss for moro skyld. Alt vi oppnår er å gi dem mer usikkerhet i en allerede vanskelig situasjon. Vær snill, ellers får du ikke bli. Tenk hvilken ulempe det blir for disse i for eksempel skolen: Mens andre elever i samme krangelen slipper unna med en liten reprimande på rektors kontor, og i verste fall en lapp med hjem, vil asylsøkerne risikere å bli kastet ut av landet. Dette er en situasjon som myndighetene har skapt, og hvor all erfaring forteller oss om de sannsynlige konsekvensene. Vi vet at det før eller senere smeller i slike situasjoner, uansett. Ville det da ikke være bedre å ikke sette oss og asylsøkerne i denne situasjonen? Som det heter i vitsen: "Det gjør vondt når jeg gjør sånn!" "Jammen så ikke gjør sånn da..." Geir Forskjellen er at de ikke er norske statborgere ennå. Å bli norsk statborgerskaper er en tjeneste vi gjør til dem. Da er det bare å forvente at de oppfører seg høflig tilbake, ellers får de ikke tjenesten og det er mange andre mennesker i verden som fortjener det mer enn dem. Hva gjør man om norske statborgere, havner i kamp. Man putter dem i fengsel, etter alvorlighetsgrad. De er allerede statsborgere og man kan ikke ta fra folk statborgerskapet. Jeg ser på straff som noe man bør ha for å oppdra folk i samfunnet, holde farlige folk vekk fra gaten og for å gi ofret en god følelse. De samfunnene som har lavest kriminalitet er de landene med høy oppklaringsprosent og strenge straffer og det handler litt om kultur. Grunnen til at Saudia Arabia har en del kriminalitet er fordi oppklaringsprosenten er lav. Derimot Sverige har både lav oppklaringsprosent, lave straffer, men hadde fra før av en veldig god kultur. Allikavel, har kriminaliteten i Sverige rast til taket og er flere ganger høyere enn f.eks. USA og langt høyere enn Singapore. Et straffesystem bør også gi folk en ny sjanse, derfor er jeg ikke for Singapore sitt straffesystem. Hva mener du med andre elever? De er på asylmotakk skjermet fra alle andre, men selv om de ikke var det ville jeg sagt det samme. De blir gjort en tjeneste, hvis de ønsker å bare skape kvalme kan de gi plassen sin til noen andre. Grunnen til at de blir forskjellbehandlet fra norske statsborgere er nettopp fordi de ikke er norske statsborgere. Norge har ansvar for å oppdra norske statsborgere, ikke resten av verden. Når jeg skal flytte ut vil jeg forvente at jeg blir forskjellsbehandlet fra andre i landet. Jeg forventer at hvis jeg gjør noe kriminelt blir jeg kastet ut. Jeg vil vise det beste eksemplet av meg selv sånn at jeg vil bidra produktivt til landet. Hvorfor skal jeg forvente noe annerledes for de som kommer til Norge? Endret 17. november 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Professional Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) For meg er det viktige at man skal ha ett sett med regler for mennesker i samfunnet. Vi bør ikke ha forskjellige regler avhengig av hvor du kommer fra. Hvordan vil du behandle slagsmål mellom norske statsborgere? Straffedebatten blir en litt annen diskusjon. Jeg hører som kjent til de som ikke tror på straff som løsning, bare som et nødvendig onde. Som jeg pleier å si: Du finner tyver i de landene der de får kappet av hendene også, og mordere i land med dødsstraff. Det er fordi folk ikke stjeler, eller dreper, eller sloss for moro skyld. Alt vi oppnår er å gi dem mer usikkerhet i en allerede vanskelig situasjon. Vær snill, ellers får du ikke bli. Tenk hvilken ulempe det blir for disse i for eksempel skolen: Mens andre elever i samme krangelen slipper unna med en liten reprimande på rektors kontor, og i verste fall en lapp med hjem, vil asylsøkerne risikere å bli kastet ut av landet. Dette er en situasjon som myndighetene har skapt, og hvor all erfaring forteller oss om de sannsynlige konsekvensene. Vi vet at det før eller senere smeller i slike situasjoner, uansett. Ville det da ikke være bedre å ikke sette oss og asylsøkerne i denne situasjonen? Som det heter i vitsen: "Det gjør vondt når jeg gjør sånn!" "Jammen så ikke gjør sånn da..." Geir Det funker jo så faen å kappe av hender, sauidi arabia feks har nesten ingen tyveri og offentlig henretning på søndag(Hadde isåfall dette når jeg var der på 90 tallet på business reise). Er du klar over hvor mye tyveri vi har i norge i forhold. Se på bergen, nygårdsparken hvor narkisser som bruker vold, stjeler, voldtar etc er fredet av komunen. Jævla hippie holdning som har fått fotfeste og utviklet seg. Når du kommer til et land og får en ny sjanse av oss skattebetalere, så har du faen meg berre med å tolere at du får gratis mat og seng uten folk som prøver å drep deg med automatvåpen og voldta deg. STAKKER DE, not. De har det fantastisk i forhold til hvilken leve forhold de hadde før og så oppføre de seg sånt? GTFO Endret 17. november 2009 av Professional Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 La oss fylle opp hele landet, la oss gi mere tilskudd til kommuner som ignorerer folkets stemme. Dette er fremtidens olje, det nye vi! Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 La oss fylle opp hele landet, la oss gi mere tilskudd til kommuner som ignorerer folkets stemme. Dette er fremtidens olje, det nye vi! Det må være å gjøre dem om til olje da. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 På (veldig) lang sikt blir innvandrerne til olje og kull, om jeg ikke forsto naturfaglæreren helt feil da jeg hadde naturfag.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå