Hrodebert Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Masseslagsmål på asylmottak Minst to personer er skadd etter et masseslagsmål med våpenbruk på Mysebu statlige asylmottak i Mysen i Østfold i kveld, melder Smaalenene.no. En politibil og fire sykebiler rykket ut til mottaket, som ligger i Vadugveien. En av av de skadde skal ha fått alvorlige kuttskader i hodet. En annen skal ha fått bruddskader etter å ha blitt banket med balltre. En av de skadde er fraktet til sykehus i Oslo og en til Fredrikstad. En tredje person ble behandlet på stedet. Ifølge NRK er seks personer pågrepet av politiet. Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor Foto: GLENN THOMAS NILSEN Slagsmålet skal ha oppstått i forbindelse med kveldsmåltidet, sier operasjonsleder. I september skjedde en lignende hendelse. En nabo forteller til Smaalenenes Avis at han flere ganger har vært bråk på Mysebu mottak, som ligger i et boligområde, men at tumultene ikke har vært så ille som søndagens hendelse. Tenk disse skal snart ut i samfunnet om de får innvilget sin asylsøknad. Er det rett? Eller burde de involverte få ytterligere sanksjoner? Eller burde de få opphold som sådan? Endret 16. november 2009 av R083r7 Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 jeg mener slike handlinger burde føre til automatisk utvisning fra landet Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Det er en forståelig tanke. Jeg frykter konsekvensene av at slike individer slippes ut i samfunnet. De er mulig traumatiske og kan lide av diverse psykiske lidelser, uten at dette blir fanget opp i tilstrekkelig grad. Er dette nye tikkende bomber, som vil begå bestialske drap på uskyldige, som trikkedrapsmannen fra 2006? Dette er skremmende. Det psykiske helsevernet i Norge er således i så dårlig stand at det er nærmest en umulig oppgave å behandle alle disse. Endret 16. november 2009 av R083r7 Lenke til kommentar
Professional Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Sån går det når vi åpner landet for ikke arbeidsinnvandrere og emigranter. De kan holde seg hjemme og fikse opp i sitt lands problemer. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 de kommer til landet for å søke lykken, forståelig nok. Norge har ikke verdens beste system for håndtering av asylsøkere, men noe må da være bra når vi får så mange hvert år.. de kommer og vi gir dem en sjanse, men det er synd å se mange ikke klarer seg, eller begår svært alvorlige handlinger i samfunnet. dette gjelder absolutt bare en brøkdel, men de ødelegger for alle andre som har kommet seg igjennom og faktisk klarer seg bra og vil bli en del av samfunnet. det er disse personene som landet ikke trenger.. leste dog før valget en del artikler der nye landsmenn kun stemte på de partiene med den strengeste politikken på innvandring - FRP for det meste, bare fordi de var lei av at pga noen handlinger ble de også sett på som kriminelle... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 De kommer fra Afganistan og Somalia, altså de landene vi ikke sender folk tilbake. Så da er det omtrent garantert at de kommer til å være boende i landet. Tro det eller ei. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Som jeg skrev på facebook når jeg så artikkelen: "tjue sloss med kniver og slagvåpen" Det er derfor vi liker å sperre dem inne på slike asylmottak. Må ikke finne på å slippe disse bandittene ut på gata. Vi innfødte sloss vi også, men hvor ofte hører man "Masseslagsmål i Namsos, to til sykehus - tjue sloss med høygaffel og ku-ruker". Nei, det skjer jo ikke! Artig at det er flere som reagerte på akkurat dette. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Kommer noen til å stille spørsmålet om hvorfor dette skjedde? Nei, det tror jeg ikke. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Kommer noen til å stille spørsmålet om hvorfor dette skjedde? Nei, det tror jeg ikke. Vold er ihvertfall ikke løsningen for å løse konflikter. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Hvorfor er vel ganske irrelevant? Det man bør fokusere på er deres angivelige hissige gemytt til å starte masseslagsmål rundt bagateller (i følge dagbladet), og hvordan fokusere på dette før de skal slippes ut i et nabolag nær andre mennesker. Skal de slå og bruke stikkvåpen også ved en eventuell senere anledning, da feks. om de kommer i en konflikt med nabo ol.? Hva blir så konsekvensen av det. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 jeg støtter absolutt FRP sitt forslag med å opprette asylmotakene i de landene hvor flesteparten kommer fra. da sparer vi både landet, lokalsamfunnet rundt mottakene, og ressursene politi og annet bruker på å holde disse i sjakk.. ikke minst må det da være lettere både fysisk og psykisk for de som søker asyl samt at man kanskje vil få en nedgang på menneskesmugling, forfalskning av dokumenter og pass, og en nedgang på generelt på det markedet... Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 de kommer til landet for å søke lykken, forståelig nok. Norge har ikke verdens beste system for håndtering av asylsøkere, men noe må da være bra når vi får så mange hvert år.. Fatter ikke hva de ser i dette landet. Kaldt, dyrt og mørkt (om vinteren). Nordmenn med janteloven langt oppi halsen. Ooohh yeah... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Kommer noen til å stille spørsmålet om hvorfor dette skjedde? Nei, det tror jeg ikke. Vold er ihvertfall ikke løsningen for å løse konflikter. Utvilsomt. Men kan ikke si at jeg ikke har sett min andel av slagsmål mellom nordmenn som er så etnisk norske at det tyter ut av ørene deres også. Jeg antar, sikkert ikke uten grunn, at de sosiale forholdene på overbefolkede mottak neppe er de beste. Slikt fører ikke sjelden til at folk går hverandre på nervene. Når det i tillegg er potensiale for psykiske problemer og utrivelige opplevelser i fortiden har man en potensiell skummel coctail. Så kan man spørre, hvordan kan vi forbedre de sosiale forholdene? Hvordan kan vi sørge for bedre psykisk helsehjelp for asylsøkere? Bedre oppfølging? Og forresten, hvordan ville det hjelpe om det var et gjerde rundt dette mottaket? Dersom noen forsøkte å komme unna slagsmålet ville det være ganske kjipt å ha et gjerde mellom seg og verden utenfor mottaket. Alternativet er å dra inn på sitt eget rom, og det er ikke alltid en ideell mulighet det heller. Et gjerde hadde sikkert ikke ført til bedre sosiale forhold i mottakene heller, ei heller ville de nok gjort noe for å forbedre den psykiske helsen (eller integreringen) til de som sitter i disse mottakene. Men hvorfor det utviklet seg så eksplosivt, det kan vi ikke si sikkert i denne saken, det er ingen generelle og almenngyldige svar. Men jeg er helt sikker på at det vil komme veldig mange svært generelle og almenngyldige svar på dette spørsmålet fremover. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Intergrering er ikke så lett å få til. Innvandrere flokker seg uansett sammen når dem slipper ut av mottakene. Det er ikke staten Norge som tvinger disse folkene til å bo på samme plassen, det er dem selv. Så åpner dem butikker, restauranter og egne marked hvor dem kan kjøpe sin egen mat, be i sin egen kirke og sloss i sine egne bakgårder. Og naiv som staten Norge er, så gir vi dem pengestøtte for at dem skal kunne ta vare på sin egen kultur. Det blir ikke god integrering av dette! Jeg skal ikke behøve å være redd for å gå igjennom "spesielle" nabolag fordi jeg er en barbert hvit mann med bukkesjegg og lusekofte. Bare se på feriekoloniene i andre land også, hvor nordmenn kjøper feriehus i samme byggefelt og åpner Coop og Statoil med norske ansatte. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Er det bare meg, eller begynner folk å bli mer og mer innvandringkritiske? Jeg klarer ihvertfall ikke å følge med lenger. Jeg synes de bør investigere saken og se litt på skyldforholdene i saken og om det lå andre problemer bak. De som var spesielt involvert i kampene bør kastet ut selv om de hevder at de risikerer livet når de kommer hjem. Da burde de ikke ha dannet et slagsmål. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 I følge db.no, bagateller ved spisebordet. Tenk hva som ville ha skjedd hvis det var snakk om alvorlige saker. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Jeg antar, sikkert ikke uten grunn, at de sosiale forholdene på overbefolkede mottak neppe er de beste. Slikt fører ikke sjelden til at folk går hverandre på nervene. Når det i tillegg er potensiale for psykiske problemer og utrivelige opplevelser i fortiden har man en potensiell skummel coctail. Jeg har jobbet på asylmottak og kan si det er helt rett det du sier. Asylmottaket jeg jobbet på var veldig overbefolket. De bor ofte to og to på rom som er mindre enn 10 kvadratmeter, og kjedsomheten er enorm. Mange av dem opplever at det norske samfunnet nekter å ha noe som helst med dem å gjøre, og derfor tyr de til å starte gjenger inne i sitt eget miljø. Problemet er ikke asylsøkerne, men hvordan vi behandler dem. Det sier seg selv at kjedsomhet, irritabilitet, og en følelse av at samfunnet de vil inn i ikke vil ha dem kan føre til vold i visse tilfeller (selv om jeg aldri var vitne til vold de månedene jeg jobbet på asylmottak). Endret 16. november 2009 av 8qk5xlv3 Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg bor ikke lenger unna enn at jeg leser lokalavisen som ofte skriver om hendelsene som pleier å skje på mysebu mottak. smaalenene For meg så virker det som de har fått noen skikkelige møkkagjenger som ikke burde forlatt landet sitt i første omgang, evt. for ødelagte til å fungere vanlig igjen. Har vært så mye tull med disse at det var på tide at det kom på en riksdekkende avis. Har en annen kompis fra somalia(eller somaliland, da det faktisk ikke er helt samme land), som har bodd i norge en del år og nå jobber selv på et asylmottak ikke så langt unna dette. Der er det helt andre tilstander, selvsagt bråk med enkeltindivider fra tid til annen, men ikke ting som dette hvor det er flere grupper innblandet. Å nå begynne å si at det ikke er deres problem synes jeg blir feil for vi tvinger dem vel ikke til å bli her? Hvis det er så dårlig her, kan de ikke reise et annet sted? HJEM? Si hva dere vil om hvor ille de har det, men jeg vedder en arm på at de fleste som er her hadde det verre der de kom fra. De kan ikke forvente at de kommer til et annet land og dermed får alt de trenger som leilighet(evt. hus for alle unga for de som har med det), fine klær, jobb, norskkurs osv osv. Men jeg ser en løsning på dette problemet, halver antall asylsøkere vi tar inn, og bruk like mye penger i året på mottakene vi har. Da bør de få dobbelt så stor plass, dobbelt så god mat, osv osv. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hvorfor er vel ganske irrelevant? Det man bør fokusere på er deres angivelige hissige gemytt til å starte masseslagsmål rundt bagateller (i følge dagbladet), og hvordan fokusere på dette før de skal slippes ut i et nabolag nær andre mennesker. Skal de slå og bruke stikkvåpen også ved en eventuell senere anledning, da feks. om de kommer i en konflikt med nabo ol.? Hva blir så konsekvensen av det. Er grunnen til hvorfor noen begår en handling irrelevant, så lenge en sladderavis skriver en artikkel? Dagbladet er vel ikke akkurat beste kilden for å vite grunnlaget til historien, eller? Lenke til kommentar
Professional Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hvorfor er vel ganske irrelevant? Det man bør fokusere på er deres angivelige hissige gemytt til å starte masseslagsmål rundt bagateller (i følge dagbladet), og hvordan fokusere på dette før de skal slippes ut i et nabolag nær andre mennesker. Skal de slå og bruke stikkvåpen også ved en eventuell senere anledning, da feks. om de kommer i en konflikt med nabo ol.? Hva blir så konsekvensen av det. Er grunnen til hvorfor noen begår en handling irrelevant, så lenge en sladderavis skriver en artikkel? Dagbladet er vel ikke akkurat beste kilden for å vite grunnlaget til historien, eller? Det spiller ingen rolle i en vold/drapsak hvorfor du gjor det. Det er feil uansett, og det finnes ingen motargumantasjon som hjelper deg i det norske rettsystemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå