Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverkskort kobler ut ved Cpu hastighet over 3GHZ!

Anbefalte innlegg

Hei, har et problem med min nybygde maskin.

De viktigiste komponentene er

Gigabyte GA-P55-UD3 Til 1156 Chipset

Intel core i5 750 Cpu

Corsair dominator 4Gb ram

Og sist men ikke minst

D-Link DWL-G122 AirPlus G 54 Mbps

Wireless USB Adapter Som skal gi meg trådløst nett på denne stasjonære maskinen.

Problemet er bare så fort jeg overklokker prosessoren til 3GHZ eller over så virker ikke nettverkskortet, Da står det bare "ingen nettverk i rekkevidde", Høres ganske rart ut og det er nettopp det. Har prøvd med forskjellige instillingen i bios, har og oppdatert bios, prøvd diverse drivere til Dlinken.

Dette er veldig synd ettersom jeg har fått min cpu lett opp på 4.2 Ghz stabilt! Men kjipt å måtte velge mellom internetttilgang eller kjappere CPU?!

Noen som har en ide om hva det kan være?

MVH

MEG!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes meget merkelig ut. Du er HELT sikker på at det er en direkte sammenheng mellom overklokkingen din og nettverket?

Jeg mener å tro at USB skal være ganske separat fra de fleste tingene som du endrer på under overklokking - altså jeg tror ikke at du kan overklokke USBen, så hvordan du klarer å påvirke den på denne måten vet jeg ikke. Hvis det ER en sammenheng så må det ihvertfall være knyttet til uncore instillingene i BIOS da det styrer alt utenfor selve CPU kjernen. Du kan jo ta en test og se om å endre på denne virker å påvirke kortet.

Men som sagt, dette virker høyst uvanlig, så jeg ville først av alt gjort meg 100% siker på at det er en sammenheng før du begynner å rote med det for mye slik at du ikke fører seg selv på vilspor.

EDIT: Litt mer søking bekrefter for meg at det ikke er mulig å overklokke USB busen, ihvertfall ikke via ting som henger sammen med vanlig overklokking av CPU og internbus osv. USB skal være helt seperat fra dette. Hvordan du da kan påvirke en USB device som følge av generell overklokking forstår jeg da ikke...

-Stigma

Lenke til kommentar

Bra funn... hvis det er et problem med dette chipsettet eller modellen så kommer det kanskje en bios-fiks til det.

Men da må jeg melde pass ihvertfall, for jeg kan ingenting mer om dette problemet - bortsett fra at jeg vil annbefale deg til å søke opp flere tråder om samme problem. Hvis det finne en løsning så vil en eller flere av disse trådene presentere den, sånn er det alltid :) Mye smarte folk der ute.

-Stigma

Lenke til kommentar

En "vill" teori er at driveren under installasjonen på en eller annen måte tilpasser seg en eller annen frekvens i systemet. Hvis man installerer før man overklokker, så kan overklokkingen gjøre at "timingen" blir feil og kommunikasjonen med kortet feiler.

En løsning kunne i så fall være å installere driver & HW først etter at systemet var overklokket.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar her!

Tusen takk for linken! Nesten "glad" for å sjå at andre har samme problem. Har prøvd å overklokke for så å installere nettverkskortet etterpå men no luck der heller. Har sendt en mail til gygabyte me problemet å håper de svarer!

Syns dette er et utrolig rart problem som aldri burde vært et problem på et nyere hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...