PerKiller Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Hei! Jeg har noen spørsmål jeg ikke har funnet klare svar på andre steder når det gjelder dette. For det første, kan jeg på noen måte koble til et -vanlig- full-size tastatur til denne enheten/hvilken som helst smartphone? Det andre jeg lurer på er Skype. Slik jeg -nå- forstår det, funker skype fra telefonen slik at jeg: 1) Må betale skype det det koster å bruke skype. 2) Jeg må betale (feks) Chess det det koster i data-trafikk. 3) Jeg må OGSÅ betale vanlige tellerskritt med lokal takst for hvert minutt jeg bruker med skype..? Det er dette jeg ikke forstår. Sålenge jeg betaler for data-trafikk, OG betaler skype, hvorfor fungerer ikke skype fra telefon på nøyaktig samme måte som med skype fra en PC? Med PC betaler man jo bare 1 og 2. Vil dere anbefale mndtlig forsikring gjennom sitt mobil-abbonement når man har en såpass dyr telefon, eller er slikt somregel dekt gjennom andre forsikringer man har? Hva vil det egentlig si å "hacke" telefonen? Takk for alle svar fra folk som har peiling! EDIT: Er det virkelig ingen som har peiling innen dette? Det eneste jeg ser er møl som "N900 vs iPhone!!" etc. Det finnes hundrevis av reviews på nettet som alle tilbyr den samme manglende informasjonen. Endret 17. november 2009 av PerKiller Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Nei, du trenger ikke betalle vanlige tellerskritt ved bruk av Skype. Ang. "hacke" telefonene er nokk ikke det noe du trenger å gjøre, og hva som gjøres i "hacke" prosessen er varierer fra telefon til telefon. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 ... kan jeg på noen måte koble til et -vanlig- full-size tastatur til denne enheten ...? Nei. USB-tilkoblingen talker visstnok ikke slikt. Men du kan kopble den til TV'n ... 8o) 1) Må betale skype det det koster å bruke skype. Under forutsetning av at du bruker SkypeOut, altså ringer fra Skype til en (mobil)telefon. 2) Jeg må betale (feks) Chess det det koster i data-trafikk. Under forutsetning av at du ikke bruker en WLAN-tilkobling men sitter på mobilnettet. 3) Jeg må OGSÅ betale vanlige tellerskritt med lokal takst for hvert minutt jeg bruker med skype..? Det får du neppe til om du aldri så mye skulle ville det ... 8o) Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Hva vil det egentlig si å "hacke" telefonen? Først må du være ekstremt klar over hva N900 er og ikke er. Nokia er svært forsiktige med å kalle det en telefon i det hele tatt og foretrekker derfor å kalle den en "mobile computer". Dette tilsier at eksempelvis telefoni-mulighetene på telefonen ikke er hovedfokuset. Resultatet av dette er et kaos utenlike på talk.maemo.org forumet med folk som forventet at N900 skulle være en iPhone med tastatur som når er misfornøyde med det de ser på som mangler. Kan si med en gang at å sammenlikne N900 med iPhone bare er en indikasjon på hvor latterlig dårlig innsikt vedkommende har i N900. Personlig velger jeg likevel å kalle N900 en telefon og tenkte jeg kunne presentere den kort, slik jeg ser den fra mitt ståsted. N900 er en ganske stor og tung (180g) telefon som dog er velsignet med en stor 3,5" resisiv trykksjerm og et tre-rads qwerty-tastatur. Mange har uttrykt bekymring over at tasaturet kun har 3 rader og at den øverste raden er veldig nærme skjermen, slik at personer med store fingre sliter med å treffe tastene på øverste rad. For min del er ikke dette noe problem. Interessepunkt #1 er likevel operativsystemet, Maemo 5, som i bunn og grunn egentlig er en nedskalert versjon av Debian. Med dette vil jeg påstå at ingen annen telefon gir en mer fullkommen Linux opplevelse på en telefon enn N900. Det er dette som gjør den så "hacke"-vennlig. Med dette menes egentlig at siden Maemo 5 er linux basert har du full kontroll og mulighet til å gjøre hva du vil med den i form av programvareutvikling, osv. Du har eksempelvis Terminal-X applikasjonen på telefonen som gir deg en fullstendig fullverdig Linux terminal. Siden Maemo 5 er debian basert kan du til og med bruke apt-get. Men N900 er ikke for alle, og det er dette du MÅ være bevist på. Jeg har bestilt min N900 fordi jeg ønsker meg Linux i lommen og setter pris på det N900 og Maemo tilbyr meg, samtidig som jeg kan fint klare meg uten det N900 ikke tilbyr. Dette være seg MMS, en del småting (som muligheten til å sette unik ringetone osv for hver kontakt, og liknende), og ødelagt exchange-støtte. Dette mest fordi det meste av dette kan rettes opp av 3.parts utviklere selv, og jeg tror også Nokia kommer med store oppdateringer til N900 i løpet av månedene som kommer. Ihvertfall har lovet utvidet portrett-modus i løpet av året. Håper dette ga litt mer innsikt i N900 og hva den er og ikke er. Mvh Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Ville tro at Bluetooth tastaturet til Nokia vil fungere uten problemer med denne. På den annen side er det noe poeng å kjøpe en svær mobil med taster når du allikevel skal bruke ekstern ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå