Gjest Skaljegvaske? Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Heisann, hva er deres syn på dette med og dele likt på oppgaver i hjemmet. Jeg jobber 100% stilling som håndtverker, jeg har grei inntekt med snitt på 22-24000 kr utbetalt i mnd. Samboeren min jobber 3 og 4 dager i uken annenhver uke. Hun har utbetaling på 10-12tusen i mnd. Vi har "fellesutgifter"(husleie, billån, bil, tlf, internett, forsikringer, tv, forbrukslån etc) på ca 12000kr , hun betaler kun 2500kr av dem. Pluss at jeg legger ut penger om det skulle være noen ekstrautgifter. Jeg betaler som oftest når vi er ute og spiser, jeg som fyller tanken på bilen etc. Ok hun kjøper kanskje litt mere mat enn meg. Det er ofte sure miner i hjemmet når det kommer til hus-oppgaver. Vi er kanskje slapp begge to. Jeg mener at ting som og vaske etc, er noe hun bør gjøre de dagene hun ikke er på jobb. At det er hennes oppgave. siden hun ikke har noe og gjøre de dagene. Men hun klager på at jeg ikke deltar nokk i hjemmet. Her betaler jeg nesten alt, jobber hver dag. Hun vil dele på oppgavene hjemme! Hadde vi hat likt antall timer på jobb hver uke, så er det bare rett at begge skulle gjort like mye. Håper dere forstår problemstillinga. Vanskelig og forklare. Hva er rett med tanke på deling av økonomi og arbeidsoppgaver i hjemmet? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Ideelt sett så bør man dele likt på slike ting, men i ditt tilfelle vil jeg nok påstå at det ikke er urimelig at hun gjør dette, i og med at hun har flere dager hun bla. ikke er på jobb. Endret 15. november 2009 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Du kan ikke forvente at hun skal ta all rydding og vasking, men det er naturlig at hun gjør mer enn deg. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Når du er på jobb og jobber, så kan vel hun være hjemme å jobbe? Altså rydde og vaske og stuff.. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 I og med at du betaler alt for henne og dere lever likt der så mener jeg at hun også burde "jobbe" 5 dager i uken. Det vil si at er hun da på jobb 3 dager i uka, så har hun 2 dager og rydde på. Da bør egentlig ting være strøkent. Slik fungerer iallfall min logiske hjerne, men er ikke sikkert din fru er enig Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Kvinner ække så logiske av seg vets Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Hva gjør hun når hun ikke jobber da? Om hun klager på at du ikke deltar i arbeidsoppgavene hjemme, så kan du klage på at hun ikke deltar nok i arbeidet om å dra inn penger. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Du kan ikke forvente at hun skal ta all rydding og vasking, men det er naturlig at hun gjør mer enn deg. Enig der. Det handler jo om å dra hver sin del av lasten. Selvsagt er det lett å si at man skal dele husarbeidet 50/50, fordi det i utgangspunktet er det som er rettferdig. Men om hun har langt flere fridager enn deg, bør også hun legge ned mer tid i husarbeid enn deg. Det betyr ikke at hun skal ta alt, men ja, hun bør ta mer. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Begge parter bør ha en så lik total arbeidsbyrde som mulig, sett i forhold til arbeidsevne. Den som har ledig arbeidsevne i forhold til arbeidsbyrde må forvente å gjøre mer. Endret 16. november 2009 av krikkert Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Selvsagt skal ikke hun gjøre alt, hun har faktisk en jobb hun også, men fordi hun er mer hjemme enn deg så er det naturlig at hun gjør mer enn deg. At du ikke gidder å gjøre noe som helst synes jeg er like ille som at hun ikke gjør mest i hjemmet. Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Det ville falt meg naturlig at hun gjorde litt mer enn deg i heimen, men ikke alt. Hvis hun sitter hjemme 2-3 dager i uken, så kan hun gjøre litt nytte av seg ved å ta en liten vask eller rydde litt ting. Når det gjelder det økonomiske, så ville jeg fordelt det ut i fra inntekt, så man bruker omtrent en like stor prosentandel av sin utbetalte lønn til felleskostnadene. Sånn fordelingen er nå betaler hun omtrent 25% av sin inntekt, mens du betaler i overkant av 40% av din. Hvis du i tillegg tar de ekstra utgiftene som måtte dukke opp, så trenger man ikke være et matematisk geni for å innse at denne fordelingen er feil. Hvis dere ikke skal endre på de økonomiske byrdene, så er det i hvert fall en selvfølge at hun skal ta litt mer av de hjemmeoppgavene enn deg. Du jobber jo mer, og dekker mer av utgiftene. Det skulle da bare mangle at hun tar i litt ekstra på husarbeidet da. Lenke til kommentar
Gjest jentte Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 vis de er ett så stort problem for deg at du betaler mest så må du da vel ta de opp med henne,virker som de palger deg ekstremt. Og hva er grunnen til at hun jobber så lite? psykiske problemer eller noe? du kan ikke forvente at hun skal gjøre alt, at bare hun skal ta gul vasken osv er bare tul og uretferdig. er liike mye din dritt på gule som hennes. Skjønner at hun ikke kan forvente at dere skal gjøre alt helt likt når du jobber mye og er sliten, men ikke forvent at hun skal ha gjøre 20 ganger mer en deg hele tiden. Eg går på skole og har en hjemme værende aleine mamma, når eg kjem heim så hjelper eg til med gulvask, klesvask, oppvask etc. At hun skal gå og rydde alt etter meg er helt uakseptabelt for min del, selv om hun er hjemme helle dagen. de handler mye om at de er deres begges rot, klæs vask, skit på gulvet osv, derfor skal begge hjelpe til med å holde rendt selv om hun er mer hjemme den deg. Men de bør være muligt å fordele jobbene i huset ulikt etter hvor mye dere jobber. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Ola_* Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Heisann, hva er deres syn på dette med og dele likt på oppgaver i hjemmet. Jeg jobber 100% stilling som håndtverker, jeg har grei inntekt med snitt på 22-24000 kr utbetalt i mnd. Samboeren min jobber 3 og 4 dager i uken annenhver uke. Hun har utbetaling på 10-12tusen i mnd. Vi har "fellesutgifter"(husleie, billån, bil, tlf, internett, forsikringer, tv, forbrukslån etc) på ca 12000kr , hun betaler kun 2500kr av dem. Pluss at jeg legger ut penger om det skulle være noen ekstrautgifter. Jeg betaler som oftest når vi er ute og spiser, jeg som fyller tanken på bilen etc. Ok hun kjøper kanskje litt mere mat enn meg. Det er ofte sure miner i hjemmet når det kommer til hus-oppgaver. Vi er kanskje slapp begge to. Jeg mener at ting som og vaske etc, er noe hun bør gjøre de dagene hun ikke er på jobb. At det er hennes oppgave. siden hun ikke har noe og gjøre de dagene. Men hun klager på at jeg ikke deltar nokk i hjemmet. Her betaler jeg nesten alt, jobber hver dag. Hun vil dele på oppgavene hjemme! Hadde vi hat likt antall timer på jobb hver uke, så er det bare rett at begge skulle gjort like mye. Håper dere forstår problemstillinga. Vanskelig og forklare. Hva er rett med tanke på deling av økonomi og arbeidsoppgaver i hjemmet? Dette er resultatet av nyfeminisme og misforstått "likestilling". I stedet for å se litt pragmatisk på det, så blir kvinner hjernevasket til å tro at man må føre regnskap for antall oppvask osv. Tror dette egentlig er en lost sak, og kanskje bør du tenke på at du kan ha det bedre alene. Men det jeg foreslår følgende er at enten likestiller dere alt, ellers finner dete fornuftige løsninger på ting. Forslag, begge legger i en pott (likt med penger) som også går med til "hushjelp" (uten å ta hensyn til inntekt). Hushjelpen kan være innleid hushjelp, eller "betaling" (fordeling) til den personen som gjør husarbeide fordelt per time. Når det er sagt, så må du selv rydde bort sure sokker, oppvask etter deg osv. Det kan du ikke forvente at dama di gjør. Hvis hun ikke godtar dette så bør du droppe henne, tror ingen at dere er lykkelige når dere holder på sånn og det kommer ikke til å bli bedre med tiden. Lenke til kommentar
Xaser Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 For å belyse arbeidet dere begge gjør kan dere jo sette opp et regnskap over hvor my dere jobber: Sett opp hvor mye hver av dere jobber inn av penger til feleskapet. Sett så opp et regnskap for hvor mange timer hver av dere gjør med husarbeid og gi dette en timelønn tilsvarende din timelønn. Legg dette så til i regnskapet over hvor mye hver av dere bidrar med penger til felleskapet. Formelen blir: Bidrag = penger til felleskapet + (husarbeid*timepris) Slik får dere et høvelig mål på hvor mye den enkelte bidrar og da får dere i allefall et ganske godt mål på hvor den enkelt bidrar Dette løser ingenting i seg selv, men gir et utgagnspunkt for rettferdig fordeling. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hva er grunnen til at hun jobber så lite? Om det f.eks er pga en skade så er det jo ikke rimelig at hun skal jobbe rompen av seg når hun har fri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå