Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke formatert laptop


Anbefalte innlegg

Hei skal formatere laptopen til en kamerat, men da jeg kommer fram til delen hvor jeg må trykke enter for å instalere windows XP får jeg opp en melding hvor det står at den ikke klarer å finne noe masselagringsenhet, regner med at det er hardisken? har prøvd diagnoseprogram på hardisken, men det sier at hardisken fungerer som den skal.

noen som vet hva som kan være galt?

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarene over er nok riktige. enten bruk en windows installasjonsCD som har integrert S-ATA drivere, eller bruk F6 under installasjonen når den spør om du trenger å installere disse driverene og installer dem der manuellt.

 

Jeg tror de siste service-packene av XP og senere versjoner av windows vil ha integrert støtte for dette. Windows7 kjører forresten omtrent like lett som XP, ihvertfall uten aero påslått, så jeg ville ikke ungått å insallere windows7 av den grunn. Det er i mine øyne ingen store grunner til å ikke alltid bruke windows7 nå som den er tilgjengelig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
XP takler SATA disker. Det er kontrolleren den ikke har driver for.
"Han kan kjøre bil, han kan bare ikke styre." :p Hvis det faktisk finnes SATA-kopntrollere den støtter, og det bare er noen få som er problematiske, skal jeg være enig med deg. Men derom det er slik jeg tror, at den ikke støtter noen i det hele tatt, er det meningsløst å si at den støtter SATA-disker - den er jo faktisk ikke i stand til å gjøre bruk av noen.
Lenke til kommentar

Det har da vært brukt SATA disker i årevis med XP. Jeg tok det for gitt at det var så kjent at det ikke var nødvendig med noen videre utdyping.

 

Det finnes mange typer SATA kontrollere. Da Vista ble utgitt kom det en ny type, som støtter AHCI. Disse kan man ofte sette i IDE kompatibilitets modus i BIOS. Da kan også disse brukes med XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...