Gå til innhold

Spørsmål om i7 920.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg fant plutselig ut at det finnes noe som heter D0-step og C0-step på denne CPU'en. Hva er forskjellen, og hvordan vet jeg hvilken jeg får når jeg kjøper en?

Om bruksområdet er gaming så er det forresten mye å spare på et oppsett basert på AM3 (eventuelt DDR2 minne om du har det fra før av) og en Phenom II 965 BE med 125W tdp.

Lenke til kommentar
Jeg fant plutselig ut at det finnes noe som heter D0-step og C0-step på denne CPU'en. Hva er forskjellen, og hvordan vet jeg hvilken jeg får når jeg kjøper en?

Om bruksområdet er gaming så er det forresten mye å spare på et oppsett basert på AM3 (eventuelt DDR2 minne om du har det fra før av) og en Phenom II 965 BE med 125W tdp.

Bruksområdet er primært ikke gaming, men heller fotoredigering og diverse. Men noe gaming blir det sikkert. Men har veldig lyst på i7 920-maskin. Men har vært inne på tanken om AM3, men klarer liksom ikke lande helt på det. i7 920 får jo ganske mye skryt rundt omkring. Og når jeg nå først skal bygge meg en maskin, så frister det å gå for Intel, tross at det koster litt mer :blush:

Lenke til kommentar

Tja, akkurat til ditt bruksområdet så tror jeg det personlig holder i massevis med en Am3 platform. Det er vel heller minnemengden det kommer seg på om du jobber i veldig store oppløsninger.

Ytelsemessig i spill så er det for det meste veldig lite ekstra ytelse du får med et i7 920 oppsett kontra et phenom II 965 BE 125W oppsett så da er det egentlig opp til deg hvor mye penger du ønsker å bruke.

Selvsagt, i ren tallknusing så vil i7 trolig være langt bedre enn amd , men hvor mye holder du på med slike aktiviteter per dag at du vil merke forskjellen?

Lenke til kommentar

Man bør også poengtere at i5/i7 på 1156-plattformen også gir mer pris/ytelse for pengene enn i7 920.

Personlig mener jeg i7 920 (og hele 1366-plattformen) er overhypet. 1366 plattformen er av Intel definert som "high-end", og vil bli værende der. I realiteten er det en "low-end" serverplattform - derfor også optimalisert for tallknusing.

Den har dyre hovedkort, og vil trolig bli dyr å oppgradere. For "mainstream" brukere vil den ikke gi merkbar ytelsesgevinst i forhold til AMD sine Quad CPU-er eller Intel 1156 plattformen, som fort koster 1 000 - 2 000 kr (eller mer) mindre.

Lenke til kommentar

Har grublet litt rundt bruken av pc'n, og har kommet frem til at det først og fremst er fotoredigering den skal brukes til, men også noe spill innimellom, og i "fremtiden" litt videoredigering, og jeg kommer nok til å snuse på litt 3D også. Men det som er viktigst for meg når jeg først bruker mange tusen på å bygge ny maskin, det er at den er rask i alt den foretar seg, er stabil og relativt stille. Vil ikke like hvis jeg blir sittende å "vente" på ulike operasjoner den skal igjennom før den kommer i mål med det jeg ber den gjøre :no: Jeg ønsker en maskin som "skuffer litt unna", som gir meg et stort smil om munnen når jeg sitter og leker meg :p

Lenke til kommentar

Det smilet vil du få dersom du investerer i en SSD for prisforskjellen. I det meste vi driver med daglig på en PC er det "loadtimes" (trege harddisker) som gjør at det virker som det går seint. Og det "kureres" best med en SSD.

De oppgavene man reelt vil oppleve at i7 920 er raskere enn f.eks AMD PII X4 eller i5 750 tar såpass mye tid at det er tregt uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...