sdf123 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Er i planleggingsfasen av hordan det tekniske skal settes opp i mitt nye hus(bygd i 2004). Desverre så er det ikke strekt ekstra rør i veggen, så jeg må finne på en lur løsning for å få nettverk dit jeg vil ha og at det skal se pent ut(ellers kunne jeg bare strukket det på vegg). Jeg har begynt å vurdere om jeg skal grave ned cat&coaxial kabel rundt huset, for så å bore gjennom veggen der jeg vil ha uttak. Og for å komme opp i 2 etasje vurdere jeg å legge kabler opp under lister og i underkant kledningsborene for å komme til de enkelte rom. Homeplug har jeg også vurdert og da Devolo 200, men ettersom ikke det kan levere samme hastighet som et Gigabit nett, koster desto mer(må minimum ha 4 tilkoblinger) og virker å være litt ustabilt ifølge andre. Men tilbake til spørsmålet, finnes det noen begrensinger for hvor langt man kan strekke cat og coax kabler uten noe form for forsterker? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Cat5/6 gir Gigabit på 100m. Legger du kabelen i en plastslange (vanlig vanningsslange) så bør den ha maks holdbarhet. Når det gjelder koaksialkabel så må man regne på tap for kabeltypen du velger og det avhenger av frekvensområde mm. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Ok. Er det en bra måte å måle hastigheter på det lokale nettet? feks når jeg overfører en fil fra en pc jeg har på det trådløse nettet til en server jeg har stående? Og måle fra en pc jeg har kablet opp mot serveren? Jeg tenkte kanskje at jeg kunne prøve å se meg homeplug først, siden det er en så enkel sak å koble opp. OG derfor vil jeg ha noen reffereanse målinger å gå ut fra. Serveren er windows 2003, den med trådløs nett er windows xp, den med kablet er windows 7 om det skulle ha noe å si. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Trykker du ctrl_alt_delete og velger nettverk så ser du omtrentlig hastighet. Alternativt kan du laste ned netlimiter eller noe tilsvarende for nøyaktig verdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå