Gustav34 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Hei! Har et Sony A330 digitalt speilreflekskamera. Skal ta noen kveld/nattebilder, men sliter litt. Hvis jeg bruker de automatiske innstillingene, blir lukketiden for lang, og bildene blir uskarpe uten stativ. Bruker jeg manuelle innstillinger og senker lukketiden, ja da blir bildene alt for mørke (les: helt svarte). Jeg setter opp ISOen, men det hjelper ikke. Hvilke innstillinger bør jeg bruke til bilder tatt når det er ganske mørkt?? Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Du treng stativ og lang lukkartid. Lenke til kommentar
Fiple Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Hei Her duger nok bare stativ. Med SSS på bør du kunne ta rimelig skarpe bilder ned til 1/10 sekund - med medvind. Men er det et motiv som beveger seg er du like langt - bruk blits! Fotografering i mørke er gøy men krever mye trening. Skaff deg et stativ og bruk råformat slik at du kan ordne hvitbalansen i ettertid. mvh fiple Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Hva tar du bilder av? Landskap, mennesker, stjernehimmel? Stativ og utløserforsinkelse/fjernutløser er nok løsningen på det meste. Og autoinnstillinger fungerer nok ikke, prøv M. Feks månebilder kan du ta med lukkertid 1/500, F8 og ISO på 200. Stjernehimmel lukkertid 30 sek/Bulb, F5.6 ISO 100 Slå av steadyshot ved bruk av stativ. Endret 15. november 2009 av Karabin Lenke til kommentar
ebr Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Har brukt a330 jeg og, syns det var ett veldig bra kamera, designet er faktisk helt genialt, føles bra å holde i og bruke LV. Burde som andre sier bruke stativ, iso200 gjerne osv. Har selv tatt masse bilder i storbyer med masse nattlys på iso1600/3200 med dette kameraet og de ble veldig bra etter litt justeringer. Steadyshot fungerer jo helt utrolig bra på korte brennvidder spesielt! (ikke så rart). Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Siden denne tråden var forsøkt kapret av personer med andre interesser er den blitt splittet. Diskusjonen rundt erfaringer med A330 ligger nå her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå