Gå til innhold

Noen erfaringer med disse tre superzoom-kameraene?

Anbefalte innlegg

Har noen av dere erfaring med disse ??

Tenker på

Canon Powershot SX20 IS

Casio Exilim Pro EX-F1

FUJIFILM FINEPIX S200 EXR

Virker som de gir mye for pengene - men hvor gode er de egentlig.

Canon gir ikke bilder i RAW-format.

De to andre er bare 6 MP mot Canons 12,1

Vurderer et slikt opp mot SLR med flere objektiver.

Nysgjerrig :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har desverre ingen erfaring med kameraene du nevner i spørsmålet ditt.

Men hvis du har råd til å legge på litt ekstra, hvorfor vurderer du ikke Canon PowerShot SX1 IS? 20x zoom, fra 28 - 560 mm + at den dobler det med digital zoom, som har en god billedstabilisator. Dette gir skarpe bilder selv på fri hånd helt opp til 1120 mm!!! Den har mulighet til RAW-filer. Et bra kompaktkamera men for stort i å legge i skjortelomma.

Er du interesert i filming, så tar den utrolige bra opptak med full HD og stereo! Se beskrivelse og test av kameraet på AKAM:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=100876

Er du interessert i å se noen filmsnutter tatt med kameraet, så kan du titte på min profil på youtube og se og høre litt filming av musikk konserter. Min profil er "catostrofe": http://www.youtube.com/user/Catostrofe

Lenke til kommentar

Av dine tre kandidater er Fuji'n i en klasse for seg. Har du råd til å svi av 4 lapper er det helt klart det beste kjøpet.

Mens de to andre er morotzoomkamera er Fuji'n et stort kamera i speilrefleksstørrelse og har da også en del likheter med dem i bruk. S200 har nemlig mekaniske ringer for zoom og fokus, slik som speilrefleks. Tro meg, mekaniske ringer er svært mye mer gildt i bruk en motorzoom, selv om altså kameraet er en del større. Det sitter meget godt i hånden. Fuji har også fått skryt for den nyutviklede EXR-brikken, som kan settes opp til ulik bruk av bildepunktene på sensoren. Du har hengt deg opp i oppløsning på de tre, ser jeg. Vær klar over at Fuji'n må anses litt annerledes enn de to andre, som har "normal" sensor. På Fuji' er det nemlig 12 megapiksel, men det kan i noen modus settes opp til å benytte to og tu punkter sammen, og gir da effektivt "bare" 6 megapiksel, som likevel er mer enn god nok. EXR-brikken kan - i EXR-modus - enten a) kjøre i høyoppløst modus, og bruker da full oppløsning, b) kjøre i høy ISO/lav støy-modus, da kobles to og to punkter sammen for å gi bedre følsomhet og mindre støy (6 megspiksel), eller c) dynamisk modus, da jobber også punktene parvis, men da på den måten at parene måler lys litt forskjellig for å gi bedre dynamikk i bildene. Flere teststeder konkluderer med at spesielt sistnevnte gir meget gode resultater.

Jeg har selv mitt tredje ultrazoom og kan varmt anbefale ultrazoomklassen. Det er veldig greit å ha et så stort brennviddeomfang på tur, for både landskaps- som dyre- og fuglebilder, for å nevne noe.

Og som sagt, jeg ville definitivt gått for Fuji i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Av dine tre kandidater er Fuji'n i en klasse for seg. Har du råd til å svi av 4 lapper er det helt klart det beste kjøpet.

Mens de to andre er morotzoomkamera er Fuji'n et stort kamera i speilrefleksstørrelse og har da også en del likheter med dem i bruk. S200 har nemlig mekaniske ringer for zoom og fokus, slik som speilrefleks. Tro meg, mekaniske ringer er svært mye mer gildt i bruk en motorzoom, selv om altså kameraet er en del større. Det sitter meget godt i hånden. Fuji har også fått skryt for den nyutviklede EXR-brikken, som kan settes opp til ulik bruk av bildepunktene på sensoren. Du har hengt deg opp i oppløsning på de tre, ser jeg. Vær klar over at Fuji'n må anses litt annerledes enn de to andre, som har "normal" sensor. På Fuji' er det nemlig 12 megapiksel, men det kan i noen modus settes opp til å benytte to og tu punkter sammen, og gir da effektivt "bare" 6 megapiksel, som likevel er mer enn god nok. EXR-brikken kan - i EXR-modus - enten a) kjøre i høyoppløst modus, og bruker da full oppløsning, b) kjøre i høy ISO/lav støy-modus, da kobles to og to punkter sammen for å gi bedre følsomhet og mindre støy (6 megspiksel), eller c) dynamisk modus, da jobber også punktene parvis, men da på den måten at parene måler lys litt forskjellig for å gi bedre dynamikk i bildene. Flere teststeder konkluderer med at spesielt sistnevnte gir meget gode resultater.

Jeg har selv mitt tredje ultrazoom og kan varmt anbefale ultrazoomklassen. Det er veldig greit å ha et så stort brennviddeomfang på tur, for både landskaps- som dyre- og fuglebilder, for å nevne noe.

Og som sagt, jeg ville definitivt gått for Fuji i dette tilfellet.

Takker for gode svar, men har et spørsmål til :

Hvor avansert må man være for å ha nytte av RAW-formatet.?

Av de som jeg hadde listet opp er det vel bare Casio'en som har det, men

Canon SX1 is har jo også dette - et alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt et Canon Sx1s i ca et halvt år nå. Kameraet tar glimrende bilder i fint vær og på dagtid, men du må nok belage deg på å bruke blitz eller stativ når kvelden kommer.

Den største fordelen for meg er rask veksling mellom 16:9 jpg til 4:3 raw. Jeg tar nemlig 90 % familiebilder/ferie/turbilder som jeg 100% av gangene viser/ser på TV. Resterende 10% i raw, som etterbehanldes i større grad enn "familiebildene"

Filming i full HD fungerer utmerket, og med riktig codec på PC'en spiller man av full HD uten problemer. Det er heller ikke noe problem å konvertere til mindre krevende formater for redigering.

Optisk 20 ganger zoom for stillbilder, og med en ekstra 2X digital zoom for full HD filming (uten tap av kvalitet) Man kan sette digital Zoom til 4X, men da begynner man å miste kvalitet. Har kun testet digital zoom for stillbilder, men benytter nok kun optisk zoom, og klipper i ettertid ved behov.

Alt i alt et glimrende kamera med en liten svakhet når det gjelder lys, men med en god ekstern blitz og et stativ, så løses de fleste utfordringer.

Sjekk gjerne www.cameralabs.com eller www.photographyblog.com for tester.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt et Canon Sx1s i ca et halvt år nå. Kameraet tar glimrende bilder i fint vær og på dagtid, men du må nok belage deg på å bruke blitz eller stativ når kvelden kommer.

Den største fordelen for meg er rask veksling mellom 16:9 jpg til 4:3 raw. Jeg tar nemlig 90 % familiebilder/ferie/turbilder som jeg 100% av gangene viser/ser på TV. Resterende 10% i raw, som etterbehanldes i større grad enn "familiebildene"

Filming i full HD fungerer utmerket, og med riktig codec på PC'en spiller man av full HD uten problemer. Det er heller ikke noe problem å konvertere til mindre krevende formater for redigering.

Optisk 20 ganger zoom for stillbilder, og med en ekstra 2X digital zoom for full HD filming (uten tap av kvalitet) Man kan sette digital Zoom til 4X, men da begynner man å miste kvalitet. Har kun testet digital zoom for stillbilder, men benytter nok kun optisk zoom, og klipper i ettertid ved behov.

Alt i alt et glimrende kamera med en liten svakhet når det gjelder lys, men med en god ekstern blitz og et stativ, så løses de fleste utfordringer.

Sjekk gjerne www.cameralabs.com eller www.photographyblog.com for tester.

Da ser det ut til at jeg ender med flg. liste som skal testes i butikk imorgen :

Canon ps SX1 is /SX20 is (siste har ikke RAW)

Panasonic DMC-FZ38

Fuji S100FS (S200 har ikke RAW)

kommer tilbake med endelig valg

:cool:

Lenke til kommentar
Har noen av dere erfaring med disse ??

Tenker på

Canon Powershot SX20 IS

Casio Exilim Pro EX-F1

FUJIFILM FINEPIX S200 EXR

Virker som de gir mye for pengene - men hvor gode er de egentlig.

Canon gir ikke bilder i RAW-format.

De to andre er bare 6 MP mot Canons 12,1

Vurderer et slikt opp mot SLR med flere objektiver.

Nysgjerrig :yes:

Jeg har Canon Powershot SX20 IS, og superzoomen er knallbra.

Men så klart, jeg er bare nybegynner. :new_woot:

Endret av mizzDizzy
Lenke til kommentar

Canon ps SX1 is /SX20 is (siste har ikke RAW)

Panasonic DMC-FZ38

Fuji S100FS (S200 har ikke RAW)

kommer tilbake med endelig valg

:cool:

Da endte det med speilrefleks likevel.

Ble "lurt" av en god selger.

Kjøpte Nikon D5000 med 2 objektiver.

Ble jo litt dyrere - men egner med at jeg blir fornøyd da.

:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...