Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bløt avføring = usunn mat?

Knife

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på noe, jeg spiser ganske sunt. Med sunt mener jeg mat naturen, ikke noe ferdig laget, snop eller brus. Drikker også en god del melk, 2-3liter om dagen. Så leste jeg litt rundt, og bløt avføring tyder på at man spiser usunt. Jeg har bare hatt det noen par ganger i uken. Avogtil ingen ganger, noen andre ganger en god del.

???

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du opplever god gammeldags "rennaræv" noen ganger i uken ville jeg sett det som et tegn på at det er noe du dytter i deg som kroppen ikke er så begeistret for. Dette trenger ikke å ha noe med sunn vs usunn, men rett og slett stoffer eller sammensetninger som får bakteriekulturene til å lage vannpark.

Kan du huske om det er en eller flere spesiell(e) retter eller ingredienser som forårsaker dette? Prøv å tenk igjennom hva du har spist neste gang dette forekommer.

Om det forekommer hyppig (jeg ville sagt 2-4 ganger hver uke) ville jeg ha oppsøkt lege eller en annen profesjonell.

Lenke til kommentar
Kutt ned på melka, trenger langt ifra de mengdene du drikker hver dag. Drikk VANN :)

Noen blir dårlig i magen av kosttilskudd, gainer/proteinpulver etc.

Kan og være en infeksjon, men tyder ikke på det i og med at du har det ofte.

Kutter ikke ut melken nei..

likferd:

Jeg får i meg nok mengde karbs, fett og proteiner. Spiser fisk, 5 frukt, grønsakker hver dag, drikker melk hver dag. Det er ikke sånn jeg inntar mye av den samme maten, masse variasjon fra uke til uke.

Lenke til kommentar

Altså du drikker for mye melk, ingenting er sunt i for store doser, inkludert melk.

og jeg delte sist år hybel med en som bøtta innpå med proteinpulver og kreatin og jeg kan bare si at jeg vet såpass som at doen var full av skidmarks og sprutedrit merker overalt hele tia.

Jeg misstenker at enten proteintilskuddet eller melka eller kombinasjonen av de to gjør at du pisser med rævva.

og det kan være skadelig, du kan f.eks. bli dehydrert

Lenke til kommentar
og jeg delte sist år hybel med en som bøtta innpå med proteinpulver og kreatin og jeg kan bare si at jeg vet såpass som at doen var full av skidmarks og sprutedrit merker overalt hele tia.

Win.

Men mener du diare eller bare litt bløt bæsj? (herregud hvor går denne samtalen?). Ville tro at hvis du har diare er det nok noe kroppen ikke liker, men hvis det bare er bløt bæsj trenger det ikke nødvendigvis være noe usunt men noe du har spist som har litt spesiell konsistens når det kommer ut i andre enden. Jeg hadde forøvrig problemer med magen selv før, men det var etter at jeg hadde over en lang periode spist mye og når jeg da sluttet med det gikk det til "renneræv" nesten hver dag, da var det sånn at bløtkokte egg og sånne "zoo-pastiller" ga meg problemer til de grader. Nå som jeg har begynt å spiste mye igjen er jeg diare fri! Mener å ha sett på en eller annen tv reklame at diare kan være resultat av at magen jobber for fort?: Det er som nevnt mange som har problemer med magen av protein pulver. Lykke til med problemet!

Endret av Foror
Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på noe, jeg spiser ganske sunt. Med sunt mener jeg mat naturen, ikke noe ferdig laget, snop eller brus. Drikker også en god del melk, 2-3liter om dagen. Så leste jeg litt rundt, og bløt avføring tyder på at man spiser usunt. Jeg har bare hatt det noen par ganger i uken. Avogtil ingen ganger, noen andre ganger en god del.

???

Hei.

De får redusere/stoppe melkeinntaket, ser om det hjelper.

Det er ingen sammenheng mellom usunt matinntak og bløtavføring.

Vaio :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg lurer litt på om du ble kvitt plagene pijus? Selv hadde jeg mye bløt bæsj, mageknip, og titt og ofte diaré. Jeg drakk da halvparten så mye melk som deg, men kuttet ut alt som inneholdt lactose! Da ble jeg nesten kvitt problemet. Nå jobber jeg med å få i meg mer fiber, og ikke minst vann, istedet for melk og andre drikker.

Forresten: Om jeg spiser sent på kvelden, eller før jeg får i meg noen glass vann og har våknet på morgenen, blir oftest avføringen min bløt. Hvis det ikke løste seg, kanskje et mer regelmessig kosthold hjelper?

vaio: ingen sammenheng mellom usunt matinntak og bløt avføring? Er ikke helt sikker på hva du mener

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...