miriamlilliana Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Jeg leter etter macro til min Canon 30D. Men det er mye jeg ikke forstår som jeg gjerne vil sette meg inn i før jeg legger så mye penger i noe. Et jeg f.eks. har sett på er 50mm macro fra Canon. Hva vil det si at det er 50 mm? Er det f.eks. nærere eller lenger unna enn en macrolinse på si 35mm? Dette er også merket med 2,5. Altså Canon 50mm macro 2,5. En annen linse er merket Canon 50mm 1,8 som visstnok er bra til portretter. Hva er forksjellen på disse? Hva er det som 'bestemmer' hva som er macro og hva som ikke er macro?? Også er det dette med mellomringer og macro filtre som skal være et alternativ? Jeg er sikker på dette er dumme spørsmål for noen, men jeg har så veldig lyst til å lære at jeg blir glad uansett hva slags svar jeg får! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Forskjellen på to objektiver av en gitt brennvidde, f.eks. 50mm, der det ene er merket macro og det andre ikke, vil være at det som er merket macro kan fokusere tettere inntil motivet enn det andre kan. I oversiktene i produktguiden står det for hvert objektiv hvilken nærgrense den har, hvor nær motivet du kan komme og enda få fokusert. Den avstanden regnes fra bildeflaten inne i kameraet, ikke fra fronten på objektivet. I tillegg står det vanligvis hvor stor forstørrielse du kan oppnå. En 35mm eller 50mm macro kan være fin til motiver som holder seg i ro, skal du på jakt etter småkryp så anbefales det gjerne noe lengre brennvidde, f.eks. 100mm og over. Edit: det er lurt, og ganske populært heromkring, å gi trådene gode navn, f.eks: "Hva er makro", så er det lettere å se hva tråden handler om i oversikten. Endret 15. november 2009 av kaian Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 2,5 og 1,8 du spør om, er et mål på hvor lyssterke objektivene er. Den med f/2,5 er mindre lyssterk enn den på 1,8. Altså du kan ta bilde i mindre lys med f/1,8 enn f/2,5, vhis alle andre instillinger er like. Du vil også få mindre dybdeskarphet med f/1,8, og det er ofte kult på macrobilder. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Jeg går utifra at du har et zoomobjektiv nå "foreksempel 18-55" du kan sette det på 35mm eller 50mm så ser du forskjellen på brennvidder "millimeter". Blenderåpninger blir beskrevet med en bokstav og noen tall etter "fokal" f/1.8 f/2.5 f/3.5 etc.Det er hvor mye lys objektivet slipper inn,jo mindre tall jo større åpning. Macro har en kortere fokusgrense enn "vanlige" objektiver og dedikerte macroobjektiver gir også samme utsnitt på sensoren som objektet er i storlek "1 til 1 forstørrelse" også kan du få et veldig liten dybde i bilde som er i fokus. Hvis du leser guiden Blender, lukker(tid), ISO og litt til så får du en bedre innsikt i dette. Normalt så velger man dedikerte macroobjektiver for den type macrofotografering man skal bedrive,blomster og andre motiver som er urørlig er 60 til 100mm normalt og for insekter bruker man 100 til 250mm det gir deg en større fokusgrense noe som gjør at du ikke skremmer bort insektene. Ved bruk av et macroobjektiv er også et solid stativ alfa omega for og få klare bilder. Når det gjelder billige mellomringer må du beregne og gjøre alt manuelt,et sett med auto mellomringer,de ligger på ca 700.- på eBay. Er du ikke helt sikker på hva du skal fotografere eller bare ha en allround macro er nok rundt 100mm beste vei og gå. Edit:omformulerte et avsnitt. Endret 16. november 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Største blender på et lyssterkt makroobjektiv er først og fremst til andre bruksområder enn makro - når du tar makrobilder blir det så enormt tynt fokusplan at du må blende ned for å få noe særlig mening i bildet.. Et makroobjektiv rundt 100mm er nok glimrende - da får du lang nok arbeidsavstand på maks forstørrelse til at det er mulig å ta bilder av insekter, og det kan også brukes til blomsterbilder og annet. En 50mm makro gir like mye forstørrelse som en 100mm eller 180mm for den del, men gjør at det skal være mye kortere avstand fra objektivet til motivet - typisk litt for kort for insektsfotografering.. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 2,5 og 1,8 du spør om, er et mål på hvor lyssterke objektivene er. Den med f/2,5 er mindre lyssterk enn den på 1,8. Altså du kan ta bilde i mindre lys med f/1,8 enn f/2,5, vhis alle andre instillinger er like.Du vil også få mindre dybdeskarphet med f/1,8, og det er ofte kult på macrobilder. Ved mackfotografering trenger du ikke tenke på å få liten dybdeskarphet, da er problemet å få stor nok dybdeskarphet. Lenke til kommentar
arela Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Også er det dette med mellomringer og macro filtre som skal være et alternativ? Mellomringer og macrofilter kan være et alternativ dersom du ønsker å ta et nærbilde i ny og ne. Du får begrenset fokusavstand med begge disse alternativene. Med mellomringer får du også lystap. (Jeg kjenner ikke mellomringer for Canon, men regner med at det finnes de som gir deg både autofokus og lysmåling). Fordelen med mellomringer og macrofilter er at du kan sette de på når du trenger dem. Macrofilter finnes i gode og dårlige varianter, så vær obs. Jeg bruker både mellomringer og macrofilter ganske mye, også på makroobjektiv, og synes de er gode verktøy. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Når det gjelder mellomringer må du beregne og gjøre alt manuelt,et sett med mellomringer ligger på ca 700.- Hvorfor sier du det? Når du benytter automatiske mellomringer (som f.eks. de du linker til) så fungerer automatikken i kameraet på samme måte som uten mellomringer. Det finnes jo også billige mellomringer som ikke gir automatikk, uten at jeg vil anbefale disse. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Når det gjelder mellomringer må du beregne og gjøre alt manuelt,et sett med mellomringer ligger på ca 700.- Hvorfor sier du det? Når du benytter automatiske mellomringer (som f.eks. de du linker til) så fungerer automatikken i kameraet på samme måte som uten mellomringer. Det finnes jo også billige mellomringer som ikke gir automatikk, uten at jeg vil anbefale disse. Formuleringen i setningen ble litt feil der ja,rettet opp posten min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå