Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC krasjer tilfeldig

Anbefalte innlegg

I går begynte PCen min plutselig å krasje helt tilfeldig til tider. Det har skjedd rundt 5 ganger nå. Jeg har hatt PCen i 1 og et halvt år og jeg har aldri opplevd dette før.

Det begynner med at det programmet jeg bruker ikke svarer. Her slutter også CTRL+ALT+DEL å funke. Noen sekunder senere slutter alle åpne programmer å svare. Samtidig klikker explorer.exe og jeg kan ikke trykke på noe som helst, men mus og keyboard fungerer fortsatt. Hvis jeg venter lengre blir hele skjermen svart, eller viser kun bakgrunnen på skrivebordet. Når jeg da prøver CTRL+ALT+DEL får jeg en feilmelding med tittel "Kan ikke åpne dialogboksen for sikkerhetsalternativer under påloggingsprosessen" og teksten "Feil - sikkerhetsalternativer". Når jeg har fått på PCen igjen, fungerer ikke musen av en eller annen grunn, og jeg må plugge den ut og inn.

Operativsystemet er Windows Vista Home Premium. Jeg kjørte en full scan på PCen med avast! for noen få dager siden, og fant ikke virus. Jeg har heller ikke installert ny programvare i den tiden før det skjedde.

Har en mistanke om virus og har postet i det respektive forum om det: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1173436

Endret av Sondre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er noe lignende med min stasjonære pc. Plutselig fryser alt, og jeg hører at pcen bare slutter å jobbe.INGENTING funker, verken musa eller tastaturet. t.o.m. lyden fryser så hører bare DRRRRRRR når jeg har på musikk xD

jeg må da restarte pcen som tar 101 år og 3 mnd, og da må jeg som oftest ta nettmottakern, eller hva det heter, ut og inn, ellers får jeg ikke internett :wow:

til poenget: jeg aner ikke grunnen :)

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar
Det kan alltids være støv - at PC'n blir for varm. Har du sjekket om den er ren og viftene blåser som de skal?

Alt er som det skal der, ja.

kan være at rambrikkene dine sliter.

programvaren blir jo mellomlagret der, og om det da skulle være noe galt med en av brikkene så kan du miste info som holdes av brikkene som fører til at viktige filer som explorer.exe flipper.

Kjør en test med http://hcidesign.com/memtest/download.html

Skal kjøre den i natt og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

McAfee har jeg aldri hatt.

kan være at rambrikkene dine sliter.

programvaren blir jo mellomlagret der, og om det da skulle være noe galt med en av brikkene så kan du miste info som holdes av brikkene som fører til at viktige filer som explorer.exe flipper.

Kjør en test med http://hcidesign.com/memtest/download.html

Ingenting var galt med rambrikkene.

Endret av Sondre
Lenke til kommentar
McAfee har jeg aldri hatt.

OK. Det er forsåvidt ikke nødvendig at en må ha hverken McAfee eller tilsvarende program nyinstallert, men at det går i bakgrunnen. - dvs. samme type programvarekonflikt er verdt å se etter imo. :)

- i forbindelse med sikkerhet og nettverk

- rester av gamle drivere våkner til live

- hva skjer i sikkermodus

- får du tilgang til å kjøre et gjenopprettingspunkt

Mulig er det maskinvarefeil, og evt. ei lang regle.. - fra signallekkasje (hvor bra er BIOS for å justere volt f.eks ) til kass hdd og svidde chip.

Btw. hvor tilfeldig /hyppig slår den seg vrang - etter 2 sek til 4 timer med rom imellom eller mere som mellom 10 s og 1 min?

edit:add

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Nå har det gått 2 dager siden den sist krasjet og alt er tilbake til det normale, men jeg lurer fortsatt på hva i all verden hva som var galt. Det du ramser opp der, er det noe som kan fikses av seg selv? Det du sier om drivere er vel en mulighet mtp at mitt Logitech G15 keyboard stilte seg tilbake automatisk, og at musen ikke virket ved reboot. Men jeg kan ikke si noe sikkert. Det kan forresten ha vært en MBAM scan som fikset problemet (log nedenfor), ettersom jeg minnes at krasjene stoppet etter det.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Malwarebytes' Anti-Malware 1.41

Databaseversjon: 3178

Windows 6.0.6002 Service Pack 2

16.11.2009 16:58:43

mbam-log-2009-11-16 (16-58-43).txt

Skanntype: Rask Skann

Objekter skannet: 97791

Tid tilbakelagt: 3 minute(s), 7 second(s)

Minneprosesser infisert: 0

Minnemoduler infisert: 0

Registernøkler infisert: 0

Registerverdier infisert: 0

Registerfiler infisert: 1

Mapper infisert: 0

Filer infisert: 0

Minneprosesser infisert:

(Ingen mistenkelige filer funnet)

Minnemoduler infisert:

Registernøkler infisert:

Registerverdier infisert:

Registerfiler infisert:

HKEY_CLASSES_ROOT\regfile\shell\open\command\(default) (Broken.OpenCommand) -> Bad: ("regedit.exe" "%1") Good: (regedit.exe "%1") -> Quarantined and deleted successfully.

Mapper infisert:

Filer infisert:

Endret av Sondre
Lenke til kommentar

Nå er det på'n igjen etter noen krasj-fri dager. Denne gangen fikk jeg melding "Failed to load operating system_" ved reboot. Senere fikk jeg også en feilmelding ved reboot, denne gangen "Hard disk error... press CTRL+ALT+DEL to continue", og det ble kjørt en diskkontroll hvor det stod at flere problemer var fikset. Den har ikke krasjet etter dette, men det er bare 10 min siden da, så vi får se hva som skjer.

Er det noe galt med harddisken da? Virus? Operativsystemet?

Edit: Nå har fargeoppsettet i Vista endret seg av seg selv.

Endret av Sondre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...