Gå til innhold

[Løst]Expanding basic partition after expanding hardware raid

Nizzen

Anbefalte innlegg

Skrev topic på engelsk, da det kanskje er lettere å forklare hva jeg vil :p

Jeg tok en online expantion av det ene raid-6 arrayet mitt. Gikk fra 6 1tb disker i raid-6 til 8 disker. Dette tok 9 timer med min Areca kontroller.

Nå er selve arrayet på 6TB, men filsystemet mitt er på 4tb. Skulle ha utvidet filsystemet slik at jeg kunne bruke 6TB som arrayet mitt egentlig er.

Kan jeg utvide arrayet i lett i windows, eller må jeg bruke et "disk utility" for å fikse dette? Har noen forslag?

Jeg vil helst slippe å ta backup av alt :p

post-42975-1258297039_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. At a command prompt, type diskpart.exe.

2. Type list volume to display the existing volumes on the computer.

3. Type Select volume volume number where volume number is number of the volume that you want to extend.

4. Type extend [disk=n] [noerr]. The following describes the parameters:

size=n

The space, in megabytes (MB), to add to the current partition. If you do not specify a size, the disk is extended to use all the next contiguous unallocated space.

disk=n

The dynamic disk on which to extend the volume. Space equal to size=n is allocated on the disk. If no disk is specified, the volume is extended on the current disk.

noerr

For scripting only. When an error is thrown, this parameter specifies that Diskpart continue to process commands as if the error did not occur. Without the noerr parameter, an error causes Diskpart to exit with an error code.

5. Type exit to exit Diskpart.exe.

http://support.microsoft.com/kb/325590

fikk funke når testa med nesten tome disker. runt sommer tider.

Lenke til kommentar

Tror ikkje diskpart er tingen for meg. Ser ut som det er litt vanskelig når man ikkje ser hele arrayet, men bare det som er størrelsen på filsystemet.

Kanskje jeg må bruke Acronis som har et interface?

JEg kan liksom ikkje prøve og feil. Det MÅ fungere på første forsøk :D

Eller så er det EPIC FAIL :ohmy:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Restartet maskinen, og de 2 siste TB kom frem i diskmanager. Så trykket jeg bare på extend volume, så tok det 1 sekund og volumet var fikset! Det var jo lettere enn jeg trodde!

Jeg som installerte inn Acronis igjen bare for å prøve å fikse det igjennom det :!:

post-42975-1258306243_thumb.png

Peace :new_woot:

Lenke til kommentar
Bra at du slapp unna med bare en restart :)

Skjønner fremdeles ikke at det funker med basic men det får så være.

Ikkje jeg heller, men jeg har jo bare laget arrayet i areca kontrolleren, og vips der popper arrayet frem i windows. Altså jeg gjør jo ingen

ting :p

Edit:

I Acronis så vises arrayet som GPT :)

post-42975-1258306773_thumb.png

post-42975-1258308342_thumb.png

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...