Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsmål om kjøp av leilighet - Pris, fellesutgifter mm.

Anbefalte innlegg

Hei, la oss si at jeg kjøper en leiliget for 350.000,-.

Under prisinformasjonen på leiligheten står det:

Prisantydning: 350.000,-

Fellesgjeld: 1.940.000,-

Totalt: 2.290.000,-

Felleskostnader: 8.104,-

Hva betyr dette? At jeg må betale 350.000kr for leiligheten, + 8.104kr i måneden til fellesgjelden er betalt ned?

Isåfall er totalprison bare for meg eller er den for alle som har leilighet i det bygget?

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fellesutgiftene var ganske høye, så jeg antar at de er inkludert renter og avdrag på fellesgjeld. Du bør likevel spørre så det ikke kommer enda en overraskelse når fellesutgiftene går kraftig opp. Dette er en lavinnskuddsleilighet, og det vanlige der er et avdragsfritt lån X år før avdrag plutselig kommer inn i bildet. I en god del tilfeller er andelseierne solidarisk ansvarlige for gjeld, og hvis noen av naboene dine ikke klarer å betjene sin del fordeles dette på øvrige andelseiere. Dette må du får avklart på forhånd, og i så fall styre langt unna.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har ikke tenkt å kjøpe leilighet nå, så dette var bare et eksempel, men tror du det heller lønner seg å ta opp lån å kjøpe en leilighet som er ferdig nedbetalt til f.eks 1 mill? Fine leiligheter som ligger sentralt stiger vel ganske fort i pris så det skulle vel ikke være noe stort problem å få solgt den uten noe serlig tap noen år senere?

Lenke til kommentar

Eiendom har alltid vært lønnsomt over tid. Spørsmålet er hvor langt perspektiv man må ha og hvilket slingringsmonn man kan sette ved salg. Det er mange som tapte penger fordi de kjøpte for noen år siden og måtte selge midt i det verste krakket.

Fordelen med din egen leilighet og ditt eget lån er at ingen andre kan dumpe ekstra kostnader på deg - utenom banken da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...