howieD Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) hei, jeg forsøker å utforme en webside som skal være universelt utformet. Vi har lagt vekt på at "a" og "img" tags har title og alt tags i kildekoden, det er mulig å forstørre tekst på websiden, det er lagt inn lydopplesing av nyheter (se under nyheter, og dagens nyheter fra menyen til venstre). Og forhåpentligvis er kontrastene gode på nettstedet. Det er også mulig å TAB navigere på websiden (hvertfall med bruk av firefox nettleser). Om man TABer 1 gang og trykker enter skal man få opp en linkversjon av nettstedet som kan være nyttig for blinde som bruker f.eks JAWS for opplesing. Noen som kunne gitt tilbakemelding på hva som kan forbedres, design eller andre ting? Prosjektlederne Håper på nyttige tilbakemeldinger Endret 15. november 2009 av Haavard82 Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Googlesøk-boksen ser ut som spam (ads) og ser rotete ut. Den er vel virkelig ikke nødvendig heller? Ellers fiks Æ, Ø og Å. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Akkurat for trang for 1024x768 display :-/ Lenke til kommentar
howieD Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Googlesøk-boksen ser ut som spam (ads) og ser rotete ut. Den er vel virkelig ikke nødvendig heller? Ellers fiks Æ, Ø og Å. Jeg endret alle å etc. i kildekoden til æøå osv. Satte metatag encoding til utf-8.. men nå vises det ikke æøå lenger. Hvordan løses det? Fjernet google boksen også Lenke til kommentar
howieD Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Akkurat for trang for 1024x768 display :-/ Nå da? Er størrelsen litt bedre? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Jeg endret alle å etc. i kildekoden til æøå osv. Satte metatag encoding til utf-8.. men nå vises det ikke æøå lenger.Hvordan løses det? Det var det. Alle æ,ø og å'er vises som: � (et spmtegn). Pass på at nettleseren er satt til å vise unicode og at editoren du skriver i lagrer i unicode FØR du skriver inn æøå. Lenke til kommentar
howieD Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Jeg endret alle å etc. i kildekoden til æøå osv. Satte metatag encoding til utf-8.. men nå vises det ikke æøå lenger.Hvordan løses det? Det var det. Alle æ,ø og å'er vises som: � (et spmtegn). Pass på at nettleseren er satt til å vise unicode og at editoren du skriver i lagrer i unicode FØR du skriver inn æøå. Men det var ikke spørsmålstegn før. Spørsmålstegnene dukket opp etter at jeg endret fra å til å i kildekoden, og la til metatag utf-8 i header tagen. Dokumentet er lagret i UTF-8 format, og nettleseren min leser unicode. EDIT: php include filene var ikke i unicode. Nå har jeg endret formateringen der og endrer teksten. Takk for hjelpa Endret 15. november 2009 av Haavard82 Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Ok så har du satt nettleseren til utf-8, meta tag utf-8 og du har lagret dokumentet i utf-8. Hva skjer om du nå fjerner ?'et og skriver ø? En annen ting, + og - for å endre skriftstørrelse har samme funksjon som ctrl +/-, og føles egentlig litt malplassert i headeren. For de som ikke har javascript aktivert er den helt bortkastet. Prøv selv å skru av js siden du har masse javascripts! Burde kanskje flyttes til en annen plass og skjules om de ikke har js aktivert. Endret 15. november 2009 av MikkelRev Lenke til kommentar
howieD Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Ok så har du satt nettleseren til utf-8, meta tag utf-8 og du har lagret dokumentet i utf-8. Hva skjer om du nå fjerner ?'et og skriver ø? En annen ting, + og - for å endre skriftstørrelse har samme funksjon som ctrl +/-, og føles egentlig litt malplassert i headeren. For de som ikke har javascript aktivert er den helt bortkastet. Prøv selv å skru av js siden du har masse javascripts! Burde kanskje flyttes til en annen plass og skjules om de ikke har js aktivert. Encoding i unicode er nå i orden. Jeg er enig i textsizer kommentarene dine. Har undersøkt om det er andre metoder å gjøre dette på, f.eks ved css style sheet loadere, men det jeg har funnet på nett bruker javascript. Har du en idè om hvordan man kan gjøre style sheet loading uten javascript? Jeg har også planer om å skrive om menyen til venstre i noe annet enn javascript. Det er jo mange som deaktiverer javascript, og da kan det være en fordel å kjøre så lite javascript som overhode mulig. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Du trenger ingen tekststørrelse funksjon, iom. at alle svaksynte må ha vett til å bruke en nettleser som gjøre dette for dem. Det fungerer også i de "tre store" FF, IE7+ og Opera, så man får det egentlig "med på kjøpet" uansett. Ser i utgangspunktet bra ut (uten at jeg vet stort om universell utforming), men har du testet at lydavspillinge fungerer i alle nettlesere? For meg ser det umiddelbart ut som om du bare linker til lydfilen, men det er kanskje noe .js jeg ikke så i farten? Lenke til kommentar
howieD Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Du trenger ingen tekststørrelse funksjon, iom. at alle svaksynte må ha vett til å bruke en nettleser som gjøre dette for dem. Det fungerer også i de "tre store" FF, IE7+ og Opera, så man får det egentlig "med på kjøpet" uansett. Ser i utgangspunktet bra ut (uten at jeg vet stort om universell utforming), men har du testet at lydavspillinge fungerer i alle nettlesere? For meg ser det umiddelbart ut som om du bare linker til lydfilen, men det er kanskje noe .js jeg ikke så i farten? Takk for feedback. Når det gjelder lydavspilleren er det tatt fra http://www.schillmania.com/projects/soundmanager2/ Det er altså er solid stykke javascript, så det støtter nok alle nettlesere. Vi hadde tenkt å bruke den som er på www.klartale.no, men vi fikk ikke tid til det grunnet tidspress. Da tror jeg at jeg fjerner textsize knappene. For det er som du sier.. De bør kunne bruke nettleserens funksjon. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Akkurat for trang for 1024x768 display :-/ Nå da? Er størrelsen litt bedre? Yes! Lenke til kommentar
howieD Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Akkurat for trang for 1024x768 display :-/ Nå da? Er størrelsen litt bedre? Yes! Herlig 10% mindre gjorde susen Lenke til kommentar
howieD Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 nå har jeg lagt textsize buttons nede på menyen, og har laget websti på de fleste sidene. Har også fjernet javascriptmenyen og laget den i html format istedet. Nå tror jeg det begynner å se bra ut. Skulle bare ønske jeg hadde hatt en bedre design på toppen. Det ser så...billig og lett ut? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Jeg er inne antijavascript, så bruk det gjerne bare nettsiden også funker uten, med alternative (og ofte mindre fancy) løsninger. Jeg ville helst skjult textsizer-knappene om klienten ikke har js på, så hun slipper å lure på hvorfor du har lagt ut knapper det ikke går an å trykke på. Det er antakelig gjort med en linje med kode. "Norge.no med taleportal i ny versjon Taleportalen er en viktig satsing i Norge.no sitt arbeid med bedre tilgjengelighet." I FF355 overlapper teksten seg loddrett. I IE7 er linje 2 strøket gjennom. En av dem er vel feil? Menyen ser heller ikke så bra ut i IE. Og forsiktig med mailto: med mindre du synes det er greit med spam Bruk et mailto-script eller skriv den uten link, som feks haavard82(a)epost.no Endret 17. november 2009 av MikkelRev Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) «Syk Moland får legehjelp i fengselet Den forrige legen som behandlet Tjostolv Moland er på rømmen i frykt for å bli arrestert. Derfor har Utenriksdepartementet hatt store problemer med å skaffe ny lege.» Teksten som kommer etter her (brødteksten) ligger nesten oppå selve ingressen. Men det gjelder bare denne «nyheten», så det spørs bare om det mangler en liten <br> her? EDIT: Nei, det gjelder visst flere nyheter. Laster opp et bilde som er tatt fra Opera 10.01. Endret 18. november 2009 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå