adg Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Jeg har kjøpt domene og webhotell, og hjemmesida mi funker fint. Det jeg lurer på er om jeg på noen måte kan få "mittdome" til å bli vhosten min på IRC. (bruker mIRC) Lenke til kommentar
_Neon_ Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Lurer faktisk på det samme. Jeg har et domene som jeg har full styring på, også en server med fast ip. hvis noen har noe info eller en guide til hvordan man setter opp dette så hadde det vært fint. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Burde gå greit å bare ta kontakt med de som styrer dns'n for domenet det. Lenke til kommentar
^Desloch Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Altså, dersom reverserer domenet ditt til din egen ip, da hoster man også webserveren selv Men du kan jo alltids sette opp en egen nameserver og deretter skaffe det et annet domene. For å få det domenet du har nå + at det ikke skal flyttes fra webserveren, da er eneste måte å kjøre en BNC fra webserveren.. Da må webserveren selvfølgelig støtte ssh2 tilgang Lenke til kommentar
Nerdiboy Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Og for de som ikke har egen IP eller webserver, sett opp IPv6 og en nameserver, sett en AAAA record på domenet til den ipv6 adressen du får tildelt, og på siden du får en IPv6 tunnel setter du IP`en til din nameserver der du setter det opp slik at IPv6 adressen går tilbake til domene... Vanskelig å forklare ifarten... Sikkert noen andre som kan forklare litt bedre... Lenke til kommentar
^Desloch Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 http://www.bogaard.no/ipv6-howto.txt Lagde den for ei stund siden Forklarer kun hvordan man får til ipv6, sier ingenting om nameserver. Lenke til kommentar
oyvindr Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Enkelte leverandører, slik som Catch, setter reverse dns for deg om du har domene. Merk at reverse er opp til de som styrer ip'ene, altså ISPen din. Å eie domene hjelper ikke alene. Alternativet er som sagt lenger oppe her å få sette opp en bouncer hos noen som får styre reverse og har en ledig ip til deg. Det vil neppe gå å gjøre det på webserveren du leier plass på, med mindre du har svært sympatiske hostere. Husk at hver reverse adresse trenger sin egen ip-adresse, mens et webhotell gjerne hoster mange domener på samme ip-adresse. Lenke til kommentar
Jay Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Øh, denne skjønnte jeg ikke helt.. Du skal ha samme domene-navn til å peke på to forskjellige ip-adresser? I så fall så kan du jo bare bruke sub-domener: www.mittdomene.com -> web-server irc.mittdomene.com -> irc-server Eller misforsto jeg helt nå? - J Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Er vist noen som ikke har skjønt noe her.... Man behøver ikke å endre på DNSen til domenet ditt, man må bare endre på DNSen til IP-adressene (og det gjelder enten det er IPv6 eller IPv4). I reverse-sonen (som ISPen din har ansvaret for), skal det ikke mer til enn å legge til en PTR-record (så absolutt ikke AAAA-record, fordi det gjelder host til IPv6). Såvidt jeg veit er det bare Nextgentel og Catch som lar deg endre reverse DNS (NGT bare når du har betalt for fast IP). Lenke til kommentar
_Neon_ Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 http://www.bogaard.no/ipv6-howto.txt Lagde den for ei stund siden Forklarer kun hvordan man får til ipv6, sier ingenting om nameserver. Synes den forklaringen var litt uklar. velge 2 rubrikker etter "::" F.eks 2001:618:4:11e1::bad:c0de. Tegn som kan brukes ABCDEF0123456789. Maks 4 tegn pr rubrikk. cmd -> ipv6 rtu 2001:618:4:11e1::/64 2 Skal man her skrive ipv6 rtu "sin prefix"::/64 2 ? eller skal men her legge inn f.eks ipv6 rtu "sin prefix"::bad:c0de ? cmd -> ipv6 rtu ::/0 2/::213.253.1.201 pub ip'en over er til hva? skal man bytte den ut med sin egen ip eller er dette ip til noe med ipv6 å gjøre? Flott hvis noen kunne svare på det Får det ikke til å fungere nå. Lenke til kommentar
sim Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Jeg ser ikke helt hvordan man binder opp et hostname til IPv6 adressen man får på bounceren, noen som har lyst å forklare det til meg ? Lenke til kommentar
seigmann Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Tror dere heller burde få noen med en box og IPv6 til å gjøre det for dere. Eller kjøpe en IP, og legge vhosten "under" den ipn, og kjøre den derfra. Ulempen med en vanlig ip (ipv4) er at det koster, ipv6 koster ikke, der kan du lage så mange vhoster du vil (med domne ditt). Lenke til kommentar
sim Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 ..., ipv6 koster ikke, der kan du lage så mange vhoster du vil (med domne ditt). Men hvordan ? Lenke til kommentar
seigmann Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Sett opp en linux box, og les en haug med guide'r, så kommer du nok fram til det. Det er hvertfall ikke lett... For jeg har ikke helt klart det helt enda, men jeg sitter bak en router.... Hvis du har ngt linje, så har jeg hørt at det er ikke mulig å få det til. Lenke til kommentar
_Neon_ Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Gir opp. Fant ut at min router ikke støtter ipv6. kobla Pc'en direkte til linja så fikk jeg opp tunnelen. får heller vente til flere routere støtter det og ipv6 blir mer spred og brukervennelig Lenke til kommentar
sim Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 ruter ja, bah, det hadde jeg ikke tenkt på en gang.. Får sette linuxboxen som ruter da, og bruke en switch heller.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå