Bjarnemann Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Hei Sitter på en Ubuntu 9.04, som har vært installert siden den kom ut. Har installert og avinstallert en del programmer, og selvfølgelig tukla en hel del med alt. Alltid gøy det. Men, et problem som alltid har vært der (som jeg kan huske ihvertfall) er at flash rett og slett går elendig. Youtube får jeg spilt av hvis jeg åpner videoen i eget vindu, men det hakker. HD eller HQ er bare å glemme. Flashspill går treigt, og ække noe gøy. Til og med et så gammelt spill som Motherload hakker så mye at det ikke er mulig å spille det. Når det kommer til andre typer videoer så er det sjeldent at de funker i det hele tatt, og hvis de funker så er det alltid noe galt med dem. Enten hakker de, eller så funker ikke progressbar og pauseknapp som det skal, eller så lar det seg ikke laste, osv. Er dette noe dere andre Ubuntubrukere sliter med, og som er en svakhet ved Ubuntu, eller er dette noe jeg sannsynligvis har klart å kåle til selv? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Det er mest sannsynlig noe du har greid å kåle til selv. I Ubuntu 9.04 32-bit kjørte jeg Youtube HQ på en Atom-prosessor. Det eneste jeg gjorde var å legge inn ubuntu-restricted-extras. I Ubuntu 9.04 64-bit kjørte jeg Youtube HQ og HD på Core 2 Duo med bare ubuntu-restricted-extras. Jeg gjør nøyaktig det samme i Ubuntu 9.10. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Godt å høre. Da er det ihvertfall ingen betenkeligheter med å gi Ubuntu til søstra mi Og jeg kan glede meg til å gjøre en ren installasjon der alt fungerer Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Mine erfaringer tilsier at ytelsen på Adobe Flash-basert innhold og den tilhørende pluginen er svært dårlig på andre plattformer enn Windows (x86). Bruken av prosessortid er skyhøy i OS X (10.5 og 10.6 med 2.2GHz C2D) og i Linux-operativsystem (2.4Ghz C2D, Nvidia Geforce 8800GT samt en bærbar med Core Duo T2400, Radeon X1600), selv med innhold som ville vært uproblematisk å spille av vha. "native" kodeker. Adobe Flash-plugin skal kunne benytte seg av akselerert bildeskalering tilsvarende det man ellers får gjennom Xv-utvidelsen, men ved å benytte OpenGL istedenfor. Dette fordrer at du bruker riktig driver til grafikkort, og et OpenGL-bibliotek som tillater disse kallene å bli kjørt på GPU (sjekk render-string i glxinfo). Har du installert de proprietære driverene fra AMD eller Nvidia, bruker radeon- eller nouveau-driveren og har et støttet grafikkort så skal dette være på plass. Dessverre så ser det ikke ut til at du får denne (om enn begrensede) avlastingen hvis du benytter seg av en komponerende vindushåndterer som benytter seg av OpenGL. Fortrinnsvis Compiz. I den nyeste versjonen av Ubuntu, så (tror jeg at) "desktop effects" (==Compiz istedenfor Metacity som vindushåndterer) automatisk blir aktivert når egnet driver er installert. Du må da deaktivere skrivebordseffekter hvis du ønsker å redusere bruk av CPU under avspilling av Flash-innhold. Det bør ikke være noen vesentlig forskjell mellom distribusjonene. Det er forskjellig hvilke programvareversjoner som benyttes, og dette kan ha en innvirkning på ytelsen (positivt og negativt). I tillegg så vil distributørene komme med sine egne "patcher" til Linuxkjerna, selv om du kan regne med at disse over tid vil bli inkludert i mainline. Således vil jeg hevde at valg av distribusjon i det store og hele er uvesentlig i denne diskusjonen - hvis man ser bort ifra hvilke konkrete steg som er nødvendig for å utføre endringer. Etter hvert som avlasting av videodekoding blir mulig og tilgjengelig gjennom biblioteker som VDPAU, XvMC og XvBA så kan Flash-brukere håpe på at denne støtten kommer med i Adobe Flashplayer. Selv om det beste for internett er at Flash dør. Brått og brutalt Endret 15. november 2009 av Manuel Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Prøvde å skru av compiz og alt det der, men det hjalp ingenting. Meh, får somle meg til å fikse pcen snart isteden, og håpe på at det gjør susen. Blir litt av en jobb å fikse både W7 og Ubuntu, men til slutt blir det vel verdt det I verste fall så får jeg uansett fiksa 9.10, og det er da uansett bra Og ja, flash er egentlig no drit. Ikke vet jeg hva som skulle erstatta det, men det sakker ned alle pcene mine slik det er nå ihvertfall. Stakkars lille MSi Wind er jo sjanseløs. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Installerte nyeste Ubuntu for noen dager siden, og her går flash som en drøm. Overalt Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Ikke vet jeg hva som skulle erstatta det ... Muligens HTML5. Demo: http://www.dailymotion.com/openvideodemo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå