Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leieforhold før frist!

napster1989

Anbefalte innlegg

Jeg har et dilemma!

Jobber nattskift, og har en husvert med små barn som bråker slik at jeg blir vekket både etter 2400 og før 0700 om morgen.

Hver gang jeg banker i taket som et allment signal om at jeg blir forstyrret, får jeg bare et rabalder tilbake og av til kommer husvert ned til meg og klager på at jeg bråker.

Slik har det nå pågått i snart to måneder og slik kan det ikke fortsette.

Situasjonen startet da jeg flyttet inn hit i sommer. Da bodde husvert (mann og kone) i Afrika, og sønnen (i voksen alder) var den eneste i huset. Det var tidligere leietaker som skrev kontrakten med meg på vegne av husvert (i Afrika). Etter jeg flyttet inn her var alt ting bra. Så, for to måneder siden kom kona hjem med to adopterte barn i 5-års alderen, og rabalderet begynte!

Ifølge min husleiekontrakt ("Normalkontrakt for husleie Nr.1"), har jeg to måneders oppsigelse. Men kan mye bråk og forstyrrelse, som også hemmer mitt arbeidsliv være en bakgrunn for raskere utflytting?

Håper på respons :yes:

Mvh

Napster

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.

Selv om mangelen beror på forhold på leierens side, plikter utleieren å rette mangelen etter § 2-10. Er leieren ansvarlig for økonomisk tap som følge av skaden, jf. § 5-8, kan utleieren stille som vilkår for retting at leieren erstatter tapet først.

Bestemmelsene i første ledd gjelder tilsvarende dersom tredjemanns rett i husrommet eller bestemmelser i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov er til hinder for den avtalte bruk.

Om hovedleierens ansvar overfor framleieren ved bortfall av hovedleieavtalen, gjelder bestemmelsene i § 7-7.

Om dette er tilstrekkelig blir vel en vurderingssak. :)

Lenke til kommentar

Hvor fort kan du egentlig skaffe en ny leilighet?

Jeg vil foreslå følgende (basert på at bråket fortsetter uansett hva du gjør):

1. Lever skriftlig oppsigelse til utleier. Dersom utleier ikke aksepterer heving og får gjennomslag for det risikerer du alle fall ikke å betale leie for mer enn ut oppsigelsestiden.

2. Lever skriftlig klage på støy til utleier. Henvis til husleieloven § 5-2. Opplys om at det er viktig for din helse og for din arbeidsevne at du får sove i fred, og at bråket også plager deg mens du er våken.

3. Før logg over all støy du hører ovenfra.

4. Hvis det ikke blir stille hever du leieavtalen grunnet vesentlig mislighold fra utleiers side etter § 2-12. Forklar at du kommer til å flytte dato XX.XX.XX, og etter dette ikke vil betale leie.

Ta kopier og/eller loggfør all kommunikasjon med utleier.

Slik jeg forstår det skal det litt til før noe anses som "vesentlig mislighold" av avtalen slik at den kan heves. Jeg ville ikke være for sikker på å vinne dersom saken kom opp i forliksrådet/husleietvistutvalget. Men før det går så langt må utleier først aktivt motsette seg hevingen. Fra hans ståsted er du utvilsomt "vanskelig", så det kan være han bare er glad for å bli kvitt deg, eller i alle fall ikke gidder å ta seg bryet med å gå til sak for å få "beholde deg" noen uker til. I verste fall kommer du uansett ikke til å tape så mye.

Endret av StaaleNordlie
Lenke til kommentar
Hvor fort kan du egentlig skaffe en ny leilighet?

Jeg vil foreslå følgende (basert på at bråket fortsetter uansett hva du gjør):

1. Lever skriftlig oppsigelse til utleier. Dersom utleier ikke aksepterer heving og får gjennomslag for det risikerer du alle fall ikke å betale leie for mer enn ut oppsigelsestiden.

2. Lever skriftlig klage på støy til utleier. Henvis til husleieloven § 5-2. Opplys om at det er viktig for din helse og for din arbeidsevne at du får sove i fred, og at bråket også plager deg mens du er våken.

3. Før logg over all støy du hører ovenfra.

4. Hvis det ikke blir stille hever du leieavtalen grunnet vesentlig mislighold fra utleiers side etter § 2-12. Forklar at du kommer til å flytte dato XX.XX.XX, og etter dette ikke vil betale leie.

Ta kopier og/eller loggfør all kommunikasjon med utleier.

Slik jeg forstår det skal det litt til før noe anses som "vesentlig mislighold" av avtalen slik at den kan heves. Jeg ville ikke være for sikker på å vinne dersom saken kom opp i forliksrådet/husleietvistutvalget. Men før det går så langt må utleier først aktivt motsette seg hevingen. Fra hans ståsted er du utvilsomt "vanskelig", så det kan være han bare er glad for å bli kvitt deg, eller i alle fall ikke gidder å ta seg bryet med å gå til sak for å få "beholde deg" noen uker til. I verste fall kommer du uansett ikke til å tape så mye.

Takker for meget, meget detaljert og belærende informasjon!

Setter virkelig pris på hjelp. Jeg skal følge dine punkter, og henvise til lovverket på oppsigelsen.

Tror jeg bare bestemmer meg for at jeg skal ut herfra f.o.m. 1.desember.

Men problemet mitt, er at i følge kontrakten er utleier en som bor i Afrika i nåværende stund, og det kun kona m/barn som holder til i huset. Han som skrev under selve kontrakten er forrige leietaker - med andre ord da kan forrige leietaker avslutte kontrakten?

Lenke til kommentar

Har avtalt at hun kommer ned for en prat nå snart. Har skrevet en oppsigelse (som dere kan får se under) - som hun er pliktig å videre sende. FLytte ut den 1. gjør jeg uansett :)

REKOMMANDERT

utleier

adr.

..., 15.11.2009

OPPSIGELSE

Det vises til leieforholdet i adr., og leieavtalen inngått den 06.06.2009 underskrevet av meg selv og utleier. Jeg ønsker fraflytting 30.11.2009 og at leieforholdet opphører fra den dato, uten løpedager/leiebelastning deretter.

 § 5-2 i Husleieloven

Dette fordi jeg ofte, flere ganger har opplevd mye støy og har gjentatte ganger klaget muntlig til beboere i overetasjen. Det kan virke som svært dårlig isolering av takskilleret. Det er viktig for min helse og for min arbeidsevne at jeg får sove i fred da jeg også ofte har nattskift. Bråket til tider plager meg også mens jeg er våken, dette til trodds for at jeg er 50% hørselshemmet.

§ 5-2. Ro og orden:

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Jeg ber om at det tas nærmere kontakt for å avtale møte før utflytting for gjennomgang og overlevering av leieobjektet, samt utbetaling av depositum m.v.

Med vennlig hilsen

navn

Mottatt av _____________________________for snarest videre levering til ansvarlig utleier:

Underskrift:____________________________Dato:__________

Har avtalt at hun kommer ned for en prat nå snart. Har skrevet en oppsigelse (som dere kan får se under) - som hun er pliktig å videre sende. FLytte ut den 1. gjør jeg uansett :)

REKOMMANDERT

utleier

adr.

..., 15.11.2009

OPPSIGELSE

Det vises til leieforholdet i adr., og leieavtalen inngått den 06.06.2009 underskrevet av meg selv og utleier. Jeg ønsker fraflytting 30.11.2009 og at leieforholdet opphører fra den dato, uten løpedager/leiebelastning deretter.

 § 5-2 i Husleieloven

Dette fordi jeg ofte, flere ganger har opplevd mye støy og har gjentatte ganger klaget muntlig til beboere i overetasjen. Det kan virke som svært dårlig isolering av takskilleret. Det er viktig for min helse og for min arbeidsevne at jeg får sove i fred da jeg også ofte har nattskift. Bråket til tider plager meg også mens jeg er våken, dette til trodds for at jeg er 50% hørselshemmet.

§ 5-2. Ro og orden:

Jeg ber om at det tas nærmere kontakt for å avtale møte før utflytting for gjennomgang og overlevering av leieobjektet, samt utbetaling av depositum m.v.

Med vennlig hilsen

navn

Mottatt av _____________________________for snarest videre levering til ansvarlig utleier:

Underskrift:____________________________Dato:__________

beholder kopi med underskrift ang videresending selv ^^

Lenke til kommentar

Du bør ikke blande "oppsigelse" og "heving". (Jeg var nok ikke klar nok der.)

En oppsigelse er del av avtalen, og krever ingen begrunnelse. Oppsigelsestiden på 2 måneder (muligens regnet fra begynnelsen av desember) kommer du i utgangspunktet ikke unna såfremt det ikke kommer inn en ny leietaker.

En heving er derimot langt mer alvorlig, siden du ensidig erklærer at avtalen ikke lenger gjelder. Hvis du prøver å heve slik situasjonen er nå er du (IMO) 99% avhengig av at utleier ikke gidder å krangle.

Jeg mente du burde både si opp (for sikkerhetsskyld) og (hvis bråket fortsatte etter skriftlig advarsel) heve avtalen.

Lenke til kommentar
Du bør ikke blande "oppsigelse" og "heving". (Jeg var nok ikke klar nok der.)

En oppsigelse er del av avtalen, og krever ingen begrunnelse. Oppsigelsestiden på 2 måneder (muligens regnet fra begynnelsen av desember) kommer du i utgangspunktet ikke unna såfremt det ikke kommer inn en ny leietaker.

En heving er derimot langt mer alvorlig, siden du ensidig erklærer at avtalen ikke lenger gjelder. Hvis du prøver å heve slik situasjonen er nå er du (IMO) 99% avhengig av at utleier ikke gidder å krangle.

Jeg mente du burde både si opp (for sikkerhetsskyld) og (hvis bråket fortsatte etter skriftlig advarsel) heve avtalen.

Takk for tipset! :)

Hun er ikke kommet ned enda så rakk og endre det. Nå skal ut - punktum finale!

Jeg blandet litt rundt på det du sa tidligere i tråden, og samle både klagen og "oppsigelsen" på samme ark. Med andre ord, klagen er begrunnelse nok for heving av avtalen. Tviler på hun gidder gjøre stort mer med dette. Som nevnt i "hevelsen" har jeg også skrevet "det kan virke som svært dårlig isolering av takskilleriet" som faktisk er et brudd på avtalen fra hennes side. Det er ikke forsvarlig og bo her. Når det skal sies kan jeg til og med se taket bevege seg :o

Endret av napster1989
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...