Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensin eller diesel - hva blir billigst fremover


Reggy

Anbefalte innlegg

Vurderer bensin bil første gang etter 3 diesel biler.

 

En liten periode her sør i landet var bensin billigere enn diesel, men nå er diesel billigst. Alltid med 1 krone eller mer.

 

Jeg har noe høyere årsavgift pga med diesel bil.

 

Vil dette fortsette fremover i tid, eller kan det være at diesel ikke blir like billig lenger.. osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare et tilleggsfaktum du ikke kommer unna og det er energitettheten i diesel.

Du kjører lengere på en liter diesel sammenlignet med bensin under eller like forhold.

Må også taes med i regnestykket.

 

Ja det er helt klart. Men akkurat nå har jeg diesel bil som bruker vel like mye som den jeg vurderer som bensin....

Lenke til kommentar

Hvis det kun er pris som spiller noen rolle, så vil nok diesel være billigst totalt sett etter hva man vet nå. Det er derimot et faktum at ingen vet hva som kan skje her, ettersom prisene i stor grad styres av avgifter som kan bli endret uten særlig forvarsel.

 

Må nok forvente at dieselen blir dyrere iløpet av vinteren på grunn av økt etterspørsel for oppvarming, men det vil utjevne seg iløpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Hvis det kun er pris som spiller noen rolle, så vil nok diesel være billigst totalt sett etter hva man vet nå. Det er derimot et faktum at ingen vet hva som kan skje her, ettersom prisene i stor grad styres av avgifter som kan bli endret uten særlig forvarsel.

 

Må nok forvente at dieselen blir dyrere iløpet av vinteren på grunn av økt etterspørsel for oppvarming, men det vil utjevne seg iløpet av sommeren.

 

Akkurat...

 

Men hva er mest miljøvennlig - bensin eller diesel?

 

Over en 1 krone i forskjell er faktisk nokså mye når jeg føler det ligger slik hele tiden. Det blir noe i løpet av ett år. Ikke allverdens men noe...

 

Men kan dette plutselig snu seg, og så er det bensin som er billigere...

 

De har jo mast oss over på diesel og så får vi plutselig dyrere årsavgift for vi er ikke så miljøvennlige på diesel lel... Og dette filter som nye biler har er jo også til besvær.. De ryker visst noen av disse og da koster det eier en penger i verkstedutgifter....

Lenke til kommentar
Akkurat...

 

Men hva er mest miljøvennlig - bensin eller diesel?

Umulig å gi et fasitsvar på dette. Bensin skal teoretisk sett føre til "klimaendringer" pga høyere utslipp av CO2. Det er verdt å merke seg her at èn liter diesel gir mer CO2 enn èn liter bensin etter forbrenning, så ved likt forbruk mellom en bensin- og en dieselmotor vil dieselmotoren gi mer CO2 enn bensinmotoren.

 

Det har vært gjort forsøk på å bruke samme teknikk i bensinmotorer som brukes i dieselmotorer for å oppnå bedre drivstofføkonomi i form av direkteinnsprøytede bensinmotorer (Mitsubishi GDI® og VW TSI er to eksempler). Den mest effektive teknikken som ble brukt her, som er omtrendt den samme som brukes på dieselmotorer ved å tilføre mye mer luft enn nødvendig brukes omtrendt ikke eller ikke i det hele tatt lengre pga for høyt utslipp av NOX-gasser. NOX-gasser er giftige for folk og annet liv. Det gjør at bensinmotorer fortsatt er mindre effektive enn dieselmotorer selv om teknologi for å gjøre dem mer effektiv eksisterer (som da gir mindre utslipp av... CO2, men mer utslipp av NOX).

 

Det som kanskje er intressant her er at dieselmotorer kan benytte teknikk for å redusere CO2-utslipp på bekostning av mer NOX-utslipp som følge av at grenseverdiene for hvor mye NOX en dieselmotor kan slippe ut er høyere enn for en bensinmotor.

 

Det hele koker egentlig ned til at dieselmotorer slipper ut store mengder NOX og partikler som begge er skadelig for liv på joda, mens en bensinmotor slipper ut CO2 som vistnok er skadelig for klimaet i følge div. teorier.

 

De har jo mast oss over på diesel og så får vi plutselig dyrere årsavgift for vi er ikke så miljøvennlige på diesel lel...

Hvis du tenker på myndighetene i Norge, så har de aldri mast på diesel slik mange tror. I form av en endring i avgiftene til å bruke CO2-utslipp som avgiftsgrunnlag for engangsavgiftene kom endel dieselbiler bedre ut avgiftsmessig enn andre biler, noe importører og selgere i Norge brukte som argument for å fremme dieselbiler som billigere i mijøets navn.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Mine fire siste biler har vært bensin og diesel annenhver gang. Nå har jeg diesel, men tror det blir bensin neste gang. Jeg kjører ikke så mye at drivstoffprisen gjør det store utslaget. Prøvde en av VAG sine TSI motorer nylig, og ble rimelig overbevist at min neste bil skal ha en slik. Problemet mitt er snarere at dieselmotoren knapt rekker å bli varm før jeg er framme. Men om du kjører langt ville jeg gått for diesel.

 

Når det gjelder literprisen på bensin vs. diesel er det ikke lett å forutse hva de som bestemmer avgiftene vil finne på.

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du velger utifra din kjørestil :)

 

 

Skjønner. Vel jeg kjører mye av og på i kjørestil så det er nok ikke den mest økonomiske måten å kjøre på.

 

Skal jeg skifte blir det automat. Det gir jo og økt forbruk. Samt dieseldreimoment passer bra på aut kasser...

Lenke til kommentar

Hvis du er en av dem som tror at motoren blir ødelagt dersom turtallet går over 3000rpm, så velger du diesel, ellers vil jeg si at bensin bare har fordeler over diesel (annet enn akkurat den literprisen pr dags dato, får se når det blir avgift på biodiesel hva som skjer (ettersom pumpediesel inneholder en viss mengde biodiesel afaik)).

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Hvis du er en av dem som tror at motoren blir ødelagt dersom turtallet går over 3000rpm, så velger du diesel, ellers vil jeg si at bensin bare har fordeler over diesel (annet enn akkurat den literprisen pr dags dato, får se når det blir avgift på biodiesel hva som skjer (ettersom pumpediesel inneholder en viss mengde biodiesel afaik)).

 

 

Det er jeg ikke. Jeg som regel over 3000rpm flere ganger daglig. Forskjellen er vel at noen dieselbiler stopper vel rundt med det kraftige skyvet i det leiet, mens bensin da virkelig fortsetter sitt skyv.

 

Bensinmotoren jeg vurderer er en 2.0 liters benson turbo på 163/ 170 hk og 250 NM. På automat kasse i renault Grand Espace/ evt . bare Espace. Jeg var usikker på om dette ble for lite motorisering på automat. Samt dette med forbruk og dyrere liters pris... (og så har man det merkelig at når man tanker bensin må han holde inne pumpehendelen, mens diesel klarer seg selv...merkelig...)

Lenke til kommentar
Akkurat...

 

Men hva er mest miljøvennlig - bensin eller diesel?

 

Dette er jo litt subjektivt. Høyere energitetthet i diesel gir et lavere CO2 utslipp. Men diesel mister også ut større mengder partikler og NOx gasser.

 

CO2 fokus har på en måte blitt en trend. Før 2000 var det KFK og NOx som var de store værstingene. Når hørte man sist om "hull i ozonlaget"?

 

Tror dette kan være artig lesning: http://forbruker.no/bil/nyheter/article1448070.ece

 

 

Personlig foretrekker jeg bensin. Helt og holdent på grunn av "kjøreegenskaper". Det kan jeg leve med å betale noen kroner ekstra for.

Lenke til kommentar
Akkurat...

 

Men hva er mest miljøvennlig - bensin eller diesel?

 

Dette er jo litt subjektivt. Høyere energitetthet i diesel gir et lavere CO2 utslipp. Men diesel mister også ut større mengder partikler og NOx gasser.

 

CO2 fokus har på en måte blitt en trend. Før 2000 var det KFK og NOx som var de store værstingene. Når hørte man sist om "hull i ozonlaget"?

 

Tror dette kan være artig lesning: http://forbruker.no/bil/nyheter/article1448070.ece

 

 

Personlig foretrekker jeg bensin. Helt og holdent på grunn av "kjøreegenskaper". Det kan jeg leve med å betale noen kroner ekstra for.

 

 

Hva tenker du på når du skriver kjøreegenskaper. Mindre støy, fortere varm bil og bedre akselerasjon. Det kommer vel litt ann på hva slags bensin motor du har. For mange setter jo veldig stor pris på skyvet i diesel, trekkraften...

Lenke til kommentar

Tenker på tingene du nevner ja =)

 

Argumentene blir jo veldig subjektive, men jeg synes bensinbiler generelt oppleves bedre (har stort sett kjørt tysk/japansk). For meg er det spesielt støynivå/motorlyd og akselerasjon/kraft vs. turtall som er tiltalende med bensin.

 

Dieselbiler opplever jeg gjerne som litt trege før de kommer skikkelig i gang med akselerasjonen, men som du også nevner har diesel på generell basis bedre trekkraft i dette området, som mange liker (har to-tre folk i slekten som er helfrelst på dieseltorque og aldri kunne tenke seg noe annet). En dieselmotor trekker også en del bedre i et turtallsområde som er en del lavere enn bensin.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Bensin er mye artigere å kjøre enn diesel mener jeg da, og det teller endel dersom man er bilinteressert ;)

 

Edit: Trekkraft er ikke noe problem å få i bensin heller. Problemet er bare at de som sitter og styrer dette landet ser helst at vi kjører Toyota med 3-sylinders 1l...

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Det er ganske mye som teller om man er bilinterresert og det som teller minst da er forbruk.

V8 for alle penga eller noe skikkelig turboglis.

 

EDIT.

Myndighetene skulle bare vist hva de subsidierer med sterkt redusert årsavgift der jeg kjører rundt med et forbruk på 2 liter på mila.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Bensin er mye artigere å kjøre enn diesel mener jeg da, og det teller endel dersom man er bilinteressert ;)

 

Edit: Trekkraft er ikke noe problem å få i bensin heller. Problemet er bare at de som sitter og styrer dette landet ser helst at vi kjører Toyota med 3-sylinders 1l...

 

Men skal du ha litt trekkraft må du gjerne opp i litt motor bensin og det koster vel det også.. Hva slags motorer vil du anbefale da-- turbomotorer?

 

Jeg synes de nye bensinmotorene til VW virker spennende. Men vet ikke åssen disse er i pris kontra diesel. Dessuten er det alt for nytt og dyrt for meg...

Lenke til kommentar
15% høyere pris (10 kr/l vs 11,50 kr/l) og 40% høyere forbruk (0,4 l/mil vs 0,56 l/mil) med bensinmotor utgjør tilsammen 60% høyere kilometerkostnad for å kjøre med bensinmotor. Tusenvis av kroner hvert år, med gjennomsnittlig kjørelengde. Da blir 400 kr i forhøyet årsavgift en fis i havet i forhold.

 

Enig i det.

 

Jeg lurte litt på om noen var så framsynte el. tror om dette holder seg fremover. Eller kan vi plutselig risikere at bensin blir billigere fordi noen finner ut at diesel var ikke så smart likevel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...