Tale30 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Jeg sliter med uskarpe bilder når de tas inne uten blitz. Liker ikke å ta med blitz da jeg syns lyset blir for skarpt. Kameraet mitt er Canon 350 D. Fins det noe litteratur om dette på nettet som ikke er alt for vanskelig forklart? Jeg tenker at det kanskje kan gå an å endre på innstillingene eller noe mht iso verdiene eller liknende? På forhånd tusen takk for svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Uskarpe bilder skyldes nok i all hovedsak for lang lukkertid, noe som ikke er helt uvanlig om det ikke er så mye lys. Som du selv sa, så er øking av iso verdien en god ide for å få kortere lukkertid. Du kan øke den oppover og se når du får så rask lukkertid at bildene blir skarpe. Merk imidlertid at jo mer du øker den, desto mer støy vil du få på bildene dine. I tillegg kan du også åpne blenderen for å slippe mer lys inn i kameraet. Alt etter hva slags objektiv du har og hvor lyssterkt det er, kan du åpne blenderen. Jo lavare tall jo mer lys, f.eks f/3.5. En kombinasjon av disse vil gjøre at du får raskest mulig lukkertid, og bildene blir skarpere. Har du i tillegg bildestabilisator kan det være en ide å sette denne på. Men alle disse grepene går bare til en viss grense, er det for lite lys så må du nesten ty til blitz eller stativ Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Les denne posten så blir du nok litt klokere på hvordan ting henger sammen. Endret 15. november 2009 av phax Lenke til kommentar
boos Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Du kan også kjøpe en ny blitz som du kan rette mot tak eller vegg for indirekte lys. boos Lenke til kommentar
Tale30 Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Tusen takk for svar Jeg skal prøve meg litt frem! Er det en spesiell type blitz man skal kjøpe for å skape slikt indirekte lys? Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Du bør ha en som kan tiltes oppover (tak) og til sidene (veggene) som f.eks. Canon Speedlite 430EX II Endret 15. november 2009 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Prøv også stativ - så kan du ha lenger lukkertid, hvis motivet står stille.. Men - som skrevet over - forsøk stor blenderåpning og høyere ISO - så får du lukkertiden ned til håndholdt skyting. Lenke til kommentar
Tale30 Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Takk for tips, jeg skal sjekke ut denne blitzen. Motivet står definitivt ikke stille, da det for det meste er jenta mi på 1 år som tas bilde av Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Nytt objektiv er også å anbefale hvis du fortsatt bruker kit objektivet. Større blender gir mere lys som muligjør kortere lukketid, også er jo ikke kit objektivet til 350d spesiellt bra i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) En annen fordel med ekstern blits er at du får et rødt hjelpelys til å fokusere hurtig og korrekt hvis det er mørkt i rommet. Og som andre her sier er nok det å kjøpe Canon sin orginale blits 430 EX II veien og gå,du får uorginale blitser billigere med da kan du få problemer med og bruke kamera på full auto. Endret 15. november 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Du sier at det er inne i dagslys ? Jeg ser for meg at det skal være ganske greie forhold å ta bilder i. Du kunne jo kanskje legge inn et eksempel på ett bilde du har tatt, så kan vi få sett hva slags lysforhold det er snakk om =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå