teralv Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Jeg ønsker å vise min Belkin USB HUB av typen: BELKIN HI-SPEED USB 2.0 7-port lighted hub- silver F5U700 Denne er ca 1,5 år gammel, og 6 av 7 porter var i bruk. Da jeg skulle flytte "kontoret" mitt fra et rom til et annet her hjemme, så oppdaget jeg noe mindre pent - min USB hub har nesten tatt fyr. Denne har stått normalt tilkoblet, og i den har det stått 4 usb kabler som normalt ikke er i drift (til mobil, to digitalkamera, og en mico usb kabel), samt en hardisk og en USB telefon. Det er med andre ord liten drift på denne. 220 V adapter har hele tiden stått på. Når jeg demonterte datautstyret ser jeg svimerker i hylle, og andre kabler. Til slutt finner jeg synderen, og det er USB huben. Dette ser meget ekkelt ut. Det har vert betydlig varme her, bare flaks for meg og mine tre barn har ikke dette tatt fyr. Vi aner ikke når det har skjedd, og gudsjelov har det ikke utviklet seg. Tenk om dette skjedde på natta mens vi sover... Jeg skriver dette her slik at andre kan lese om det, og kanskje finne noe om det på google etter hvert. Det er kanskje ikke bare meg som har opplevd dette. Presiserer at jeg ikke gjør det for å henge ut noen. Har søkt litt, og finner ikke noe lignende. Om noen kan oversette min tekst til engelsk, vil jeg også poste dette slik at andre utenfor Norge kan snappe opp dette dersom de har samme erfaringer... Kommer til å ta kontakt med Belkin Norge, og sende det alt sammen. Håper de kommer med noe svar på dette. Kan noen av dere som har peiling si noe om dette? Hørt om lignende? Håper på svar. Endret 15. november 2009 av teralv Lenke til kommentar
teralv Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Kan legge til at jeg ikke vet når det skjedde, og at huben har fungert tilfredstillende så vidt jeg vet selv om dette har stått sånn en stund. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Virker vel mest som det er kabelen som er blitt skadet, og så har det blitt en liten lysbue. Tror ikke Belkin vil ta ansvar for dette, de vil antagelig bare skylde på ekstern påvirkning. Lenke til kommentar
teralv Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Ja jeg vet ikke. Men noen skade vet ikke jeg om. Men en kan selvsagt ikke utelukke noe. Har sendt Belkin en forespørsel, og vedlagt bilder. Skal oppdatere dere når svar kommer. Lenke til kommentar
Arex_x Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Har mistanke om at disse kablene fort kan få seg en knekk når de blir pakket i eska på fabrikken. Ikke sant ? Hvis de gis en 180-graders brett , med en strips tvunnet rundt og så rett nedi ei trang eske. Da har man et begynnende tretthetsbrudd "på kjøpet". :| Lenke til kommentar
teralv Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Til siste: Ja dette kan være en teori. Kabelen tviler jeg på at har blitt ødlagt her hos meg. Sett over alt annet her, og det er i orden. Denne har aldri blitt flytta på, lagt i ro helt åpent. Ganske merkelig. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Ser skummelt ut ja... Btw.: Du sier at du hadde telefon, harddisk o.l. tilkoblet hubben? Ble de ladet via usb hubben, eller fikk de strøm fra hubben? Har selv en usb hub jeg ikke stoler helt på, årsaken er hvordan strømforsyningen er laget på. I USB standarden så heter det at en USB port skal levere max 100mA, og 500mA ved forespørsel. Min USB hub implementerer ikke dette, og vil levere så mye strømforsyningen klarer om det er noe feil med det som er tilkoblet. En svakhet i kabelen, samt mangel på strøm begrensning i USB hubben (tilsvarende automatsikring i vanlige hus) kan ha ført til overbelastning og varmeutvikling i kabelen. Dette er nok en svakhet i alle billige USB hubber, siden denne beskyttelsen er en ekstra kostnad for produsentene... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Strømforsyningen gir max 4A. Har litt vondt for å tro at det klarer å brenne av en slik kabel uten at den er skadet. Lenke til kommentar
teralv Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Det meste stod sporadisk tilkoblet (les telefon, kamera med mer) for bruk der og da ( laste ut bilder, oppdatere tlf etc). Et par ting som hardisk stod på permanent, men disse fikk strøm fra egen forsyning. Det var jo den brente forsyningen som brant, og frem til den brente så gav den strøm. Etter det har nok pcen gitt strøm. Fikk svar fra BELKIN i dag - går mot løsning: Dear mr XXXXXXXX, I have not seen any reports of similar issues from other users of this or any other USB hub model, so as far as we can tell at the moment it does not appear to be a general problem. Nevertheless, safety is a paramount concern so I will be asking our customer services team to have your product collected and brought to me for inspection. We will also replace your USB hub for a different model. best regards Daniel Powis Technical Support Escalations Coordinator Belkin Ltd Endret 18. november 2009 av teralv Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Virker vel mest som det er kabelen som er blitt skadet, og så har det blitt en liten lysbue.Tror ikke Belkin vil ta ansvar for dette, de vil antagelig bare skylde på ekstern påvirkning. Jepp, skadet eller tvinnet litt for mye. Disse kablene med en heldekkende skjerm rundt senterleder som har tynn isolasjon har en tendens til å kortslutte. Det skal jo dog være sikkerhetsmekanismer som slår ut når det oppstår kortslutning og/eller stor varme/høyt strømtrekk. Det kan også tenkes at det har vært dårlig kontakt en plass. Da vil det utvikles mye varme. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Er dette noen skjermet kabel? Jeg ser bare to vanlige ledere på bildet. Min teori var at ledningen var blitt strekt slik at de fleste kordellene hadde røket. God service fra Belkin å sende ny. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Nja. "Skjermen" er - og senterleder er +. Skjermen ligger rett innenfor hovedkappa uten isolasjon rundt. Ei lita åpning i isolasjonen til senterleder/+ og man har en kortslutning. Mange laptopladere som har det slik og når disse tvinnes/roteres mye går det noen ganger galt etter en stund. Ser bare ut som at denne kabelen er slik ut ifra bildene, men ikke så lett å se. Lenke til kommentar
teralv Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 De som vil studere bildene i orginal størrekse kan laste ned herfra: http://www.dump.no/files/f6a50a9bbd99/BELKIN_USB.zip Enig i at dette er supert fra Belkin. For øvrig kan jeg garantere at kabel fra min side ikke har blitt skadet, strekt eller noe. Ble oppmontert, og stått slik upåvirket på kontoret i en spesial hylle hele tiden. Jeg kan følgelig ikke utelukke skade fra fabrikk, pakking eller noe sånn. Skal holde dere orientert med det Belkin foretar seg i fortsettelsen. Lenke til kommentar
teralv Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Nytt svar fra Belkin i dag, nytter å "klage"...: Your new product has been shipped. Can you please let me know a suitable date for collecting your old unit? Thank you. Kind regards, Jeroen Kuiken Endret 20. november 2009 av teralv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå