Gå til innhold

Noen spørsmål rundt hjemmebrenning

Gavekort

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kan starte med å si at jeg faktisk er seriøs til tross for at dette ble postet sent på nattet og at tråden fort kan bli dømt for å være useriøs og tåpelig. Sistnevnte er vel opp til hver person.

Uansett så har jeg lyst til å prøve hjemmebrenning og trenger å vite noen ting på forhånd, som kommer fra noen som har peiling innen området. Jeg stoler nemlig ikke på de kildene jeg finner på google o.l.

Nummer 1:

Hvordan kan jeg sørge for at alkoholprosenten ikke blir for høy? Er det farlig om det overskrider et visst nivå?

Nummer 2:

Har en mindreårlig lov til å hjemmebrenne om han/hun ikke selger det videre?

Nummer 3:

Kan det oppstå farlige stoffer som muggsopp eller divierse andre alkoholer? (Metanol er vel utelukket så lenge jeg ikke brygger tresprit.)

Nummer 4:

Burde jeg gjøre dette?

Kom gjerne med moralprekener også. :)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1; stopp ved ferdig gjæret sats. Da har du holdt deg innenfor loven når det gjelder både styrke, og det å ikke brenne. Smaker for jævelig, men du blir full av det. (Så fort du brenner så er det blitt ulovlig.)

2: nei. Men du kan brygge øl eller vin og det er like lovlig for deg som all annen lovlig alkohol du kan skaffe på ulovlig vis.

3: muggsopp, nei. hvor har du det fra? Methanol, ja. Men brenner du på korrekt måte så unngår du det. Uansett så påvirker det kun smaken, det blir ikke så mye av det at det er mer farlig enn "ren" 96%.

4: nei. Vurder ølbrygging istedet. Det er lovlig(om enn litt i gråsonen siden du er mindreårig.) Da får du en tryggere alkohol, som faktisk kan smake riktig godt. Tryggere i den forstand at det er lettere å bli for full på ren sprit enn på øl.

Moralpreken: hvorfor brygge heimert selv? Heimert er oppskrytt. Å brenne selv, er ulovlig og dumt. Om du ikke bor for deg selv helt ute i ødemarken er det også meget stor kjangse for å bli oppdaget, og det får ubehagelige konsekvenser. Det er *ikke* stuerent å brenne heimert som mindreåring.

På et vis er det synd at hjemmebrenning er ulovlig. Det er en del av den norske kulturarven, og et pussig fenomen som man bør oppleve. Om enn bare for å finne ut hvor godt det er å ha muligheten til å få kjøpt gode, trygge polvarer.

Regner med at tråden ikke får leve, men vi får se.

Lenke til kommentar

1. Hvis du lar vær å destillere satsen mange ganger kan du få en lavere prosent, men spriten smaker forferdelig. Rens satsen med aktivt kull og destiller den 3-5 ganger. Du får 94-96 prosent ren sprit, det er rett og slett opp til deg selv å blande riktig (altså veldig lite i en drink)

2. Ingen har lov til å hjemmebrenne, men det kommer mest sannsynelig ikke til å bli slått ned på om du ikke selger videre. Politiet, i trøndelag, går bare etter folk som brenner for profitt, eget bruk overses.

3. Nei, men for all del - ikke kjøp gjær på Rema1000 og la satsen stå 24 dager. Kjøp 24timers gjær designet for formålet og følg instruksjoner nøye. Det farligste er faktisk destillasjonsfasen der gassen er veldig ekslosjonsfarlig (alkohol er ganske likt bensin)

4. Opp til deg selv, men det lukter dritt mens du lager det xD (folk generelt er også veldig skeptiske til hjemmebrent, så ikke kom med ei colaflaske med 2 dl heimert på - tøm det på ei vodkaflaske eller lignende) (mer akseptert i trøndelag enn resten av landet vil jeg si :p)

5. Ikke bland det ut med vann, la det være rent helt til det skal drikkes. Blander du det ut "for å få 40%" ødelegger det ofte mer enn det gjør godt. Har ikke en fullgod forklaring her, men vannet frembringer en fæl bismak.

6. Gode ting å blande det ut med: Kaffe, Urge og "Rolf" (= sukker, vann og sprit)

Lenke til kommentar

Det frigjøres methanol i små mengder før man kommer høyt nok opp i temperatur under destilasjonen. Derfor skal man helle ut det som kommer først i destilasjonsprosessen. Gjør man ikke det så får man et dårligere produkt, med nok methanol til at det bidrar til ekstra ille smak.

God kvalitet får du om du har et brukbart destilasjonsapparat, kan å bruke det, og filtrerer resultatet.

Hvorfor vil du brenne selv?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Det frigjøres methanol i små mengder før man kommer høyt nok opp i temperatur under destilasjonen. Derfor skal man helle ut det som kommer først i destilasjonsprosessen. Gjør man ikke det så får man et dårligere produkt, med nok methanol til at det bidrar til ekstra ille smak.

God kvalitet får du om du har et brukbart destilasjonsapparat, kan å bruke det, og filtrerer resultatet.

Ok, ny informasjon for meg dette  :blush:

Filtrering av satsen vil jeg si er mer effektivt enn å filtrere resultatet!

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, stort sett fordi det ser morsomt ut og at jeg får billig sprit. Destiliserings-apparater er det lite av i huset.

Tror jeg heller skal finne ut mer om brygging av øl. :)

Lenke til kommentar

Det enkleste og best(imo) er å bygge en plastbrenner. Den er billig, enkel og fungerer helt greit. Forrige gang jeg brant fikk jeg faktisk ganske god sprit(bare litt metallisk smak, men ellers polkvalitet) på ca. 40%. Når jeg så denne tråden så innså jeg at jeg faktisk snart burde fikse opp brenneren min igjen. Har alt jeg trenger for å lage litt kosedrikke, men har bare ikke tatt meg tid til å lage noe. THAT CHANGES TODAY!

OT: Tror dere forumet tillater worklog på HB?

Lenke til kommentar
Det enkleste og best(imo) er å bygge en plastbrenner. Den er billig, enkel og fungerer helt greit. Forrige gang jeg brant fikk jeg faktisk ganske god sprit(bare litt metallisk smak, men ellers polkvalitet) på ca. 40%. Når jeg så denne tråden så innså jeg at jeg faktisk snart burde fikse opp brenneren min igjen. Har alt jeg trenger for å lage litt kosedrikke, men har bare ikke tatt meg tid til å lage noe. THAT CHANGES TODAY!

OT: Tror dere forumet tillater worklog på HB?

Ja, selvfølgelig...ingen lover som strider imot å eie et slikt apparat :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

PLIS SVAR: kan satsdunken stå å "godgjøre" seg med helt tett kork? Er redd lukta skal komme for godt ut med åpen kork. MÅ korken være åpen eller kan man fint lage sats med luket og forseglet kork? eller må det noe lufting eller noe til?

Lenke til kommentar

Er ein litt gammal tråd dette.

Men, for at sattsen skal kunne gjære seg så må det nødvendigvis være tilgang på oksygen.

Men du kan nok få til dette utan lufting om det er et stort nok volum med luft innanfor forseglinga.

Blir det for lite luft betyr det berre at gjæringa stopper opp.

Ellers så er det mest fornuftig å sattse på brygging av øl eller vin sidan du då held deg innanfor lovverket.

Lenke til kommentar

Gjærlåsen til satsen, skal den røde korken være på den gjærlåsen? Assa tett topp på den? eller skal den være av å gi luft til satsn? Åg når satsn er ferdig hva skal jeg gjøre når jeg heller den over til en annen tank? sile gjennom tynn duk eller noe så bunnslammet holder jeg unna?

Endret av Don93
Lenke til kommentar

Gjærlåsen til satsen, skal den røde korken være på den gjærlåsen? Assa tett topp på den? eller skal den være av å gi luft til satsn? Åg når satsn er ferdig hva skal jeg gjøre når jeg heller den over til en annen tank? sile gjennom tynn duk eller noe så bunnslammet holder jeg unna?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...