Gå til innhold

Forskjellen på galskap og religion?


Anbefalte innlegg

Nå står det fint lite om hvordan jesus oppførte seg i bibelen annet enn ting han etter sigende skal ha gjort da, så hva IHS basserer denne påstanden på og hvordan han vet hvordan jesus gikk/tenkte/oppførte seg er mer enn jeg skjønner, da vi faktisk ikke har noen nedskrivninger om dette. At IHS TROR at noen oppfører seg som jesus er en helt annen sak, men for ham er tydeligvis tro og selvsuggesjon like fint og gangbart som faktiske beviser. De ER beviser der han kommer fra virker det som.

 

Sånn sett må IHS være mannen alle støvsuger selgere elsker, for han kjøper alt de har å selge bare de får han til å tro på at det virker! Trenger ikke å starte støvsugeren engang! Personlig syntes jeg at alle troende har et lettlivet forhold til fakta og hvordan en forholder seg skeptisk til alt og ikke bare til hva en tror ikke stemmer med det en tror på.... For meg blir denne lettlivheten som galskap å regne... og det er vel derfor jeg skyr alt som heter religiøs tankegang også. For det er galskap. Var det noen som sa dårenes tro? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan du (eller noen andre) vite at folk oppfører seg som Jesus (la oss her anta at Jesus var et godt menneske i både dine og mine øyne) gjør dette fordi Jesus er i dem, og ikke fordi de bare er gode mennesker i seg selv?

Når kristne oppfører seg som Kristus og i tillegg sier "Kristus lever i meg" er det ingen grunn til å tvile på at det er slik.

 

Mother Teresa said "Christ prays in me, Christ speaks in me... Christ looks through my eyes, Christ speaks through my words, Christ works with my hands. Christ walks with my feet, Christ loves with my heart."

 

At de kristne er i Jesus Kristus og at Jesus Kristus er i de kristne,

at de slik har et felles liv, er en grunnleggende kristen oppfattning.

 

Jeg var ute etter hvordan du kan VITE, og ikke hvorfor du tror.

 

Siden beskrivelsen din er relativt lett å falskt duplisere, og det ofte er fordelaktig for de som gjør det, så er det absolutt en veldig stor tvil knyttet til uttalelser som Jesus bor i meg. Her er det faktisk veldig gunstig å lure andre (eller seg selv).

 

Jeg gir deg igjen muligheten til å svare på hvordan du kan VITE at det er jesus du ser, og ikke bare helt vanlig godhet...

Tror du to milliarder kristne lyver om sitt felles liv med Jesus Kristus ?

Lenke til kommentar
Den jenta trådstarter beskriver har kanskje Schizofreni?

 

Selv om en kan lure på om noen er schizofrene så er det nok bedre at fagfolk bedømmer sånt.

 

EDIT:

Alternativet til en sinnslidelse kan jo også være forklaringen weebl kommer med:

Det at de hører gud har veldig ofte blitt en ting som blir sett på som å være religiøs og ikke gal

mye folk som "tvinger" hjernen sin til å høre gud bare fordi det er et stort ønske liksom.

 

Jeg mener at om en person skulle ha en sinnslidelse, så skal vi likevel respektere dette mennesket. Det er stor fare for at samfunnet raskt vil gjøre slike urett.

 

EDIT2:

(rettet litt på feil med klippingen og limingen)

Endret av G
Lenke til kommentar
Ingen trossamfunn er så stort som det kristne. De fleste andre trossamfunn henvender seg til Gud på feil måte, andre trossamfunn er igjen bare lureri.
En tredje del av verdenssamfunnet er gal ? Tror du virkelig det ?

Kanskje din oppfatning er gal ?

Både størrelsen og alderen på den kristne Kirken forteller oss at dette er noe spesielt.
Fordi grunnleggeren Jesus Kristus var et ekte Menneske og ekte Gud.

 

 

 

Du går i en stygg felle IHS. Noe av det vemmeligste med mange religioner er måten de rakker ned på det andre måtte tro på. Dette tjener ingen menighet noe på, det skaper bare dårlige holdninger hos dem som måtte la seg rive med av en slik menighet.

 

Det er ikke noe storartet at mange millioner mennesker har latt seg forme av DET lederskapet. Det spesielle med det er at det har hatt bra fotfeste over flere hundre år.

Verden har gått igjennom at noen forfattet vranglæren i de første århundrene, satte den ut i praksis gjennom de påfølgende århundrene, og nå i vår tid har vi kostet vekk mye av det værste, men kristne går ennå rundt og lærer bort flere tusen år gammelt "slagg".

 

Bibelen burde fått en revisjon, hvor brorparten av innholdet ble fjernet. Kun det som var verdt å ta vare på skulle stå igjen. Samtidig burde det være skrevet advarsler mot å praktisere religion på de feil som det gamle verket hadde hatt.

 

Jeg er av den oppfatning, at selv om det finnes en del bra fra det nye testamentet så er også disse tekstene skrevet i hånden av korrupte troende.

 

Setningen din om at Jesus Kristus var ett ekte menneske og ekte gud lar jeg så langt stå noe urørt.

 

Nå limer jeg inn stim-analogien din IHS:

icoiue.jpg

 

Jesus gikk mot, stimen av sin samtid som var det å følge etter fariseernes lære og makt(mis)bruk. Han turte å si i mot deres vranglære. Om en setter dagens kristne i den rollen av å lære bort noe ved å karakterisere dem som "moderate fariseere", hvor mange av disse kristne klarer da ta inn over seg kritikken de måtte få av en kristen som lever i blant dem?

En hver kritikk som rokker ved noe som er konservativt vil som regel bli stagget.

Sannsynligvis vil de forsøke å omvende medlemmet til å tro slik de tror ting skal være, men om det ikke nytter, så skal en vel ikke se helt vekk i fra at utstøtelse/utfrysning vil forekomme.

 

Poenget mitt med å skrive det som står ovenfor er at ett individ er bedre tjent med å finne svarene selv, enn at andre skal levere dem ferdigtygget til vedkommende.

Endret av G
Lenke til kommentar
Poenget mitt med å skrive det som står ovenfor er at ett individ er bedre tjent med å finne svarene selv, enn at andre skal levere dem ferdigtygget til vedkommende.

Jesus Kristus er svaret, de kristne tygger på.

 

Jesus Kristus > Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Den som spiser av dette brødet, skal leve til evig tid. Og det brødet jeg vil gi, er min kropp, som jeg gir til liv for verden...Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham.

 

At Jesus Kristus er i de kristne og at de kristne er i Jesus Kristus, er en grunnleggende kristen oppfattning hos verdens to milliarder kristne.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Tror du to milliarder kristne lyver om sitt felles liv med Jesus Kristus ?

 

Bevisst lyving og tro er jo to forskjellige ting. Det er mye et menneske kan innbille seg om man bare tror sterkt nok.

 

Islam har mellom 1,3 og 1,7 milliarder tilhengere. Du som er kristen påstår vel at de "lyver"? Det samme gjelder norrøn mytologi, som var utbredt her i Norge før kristendommen kom. På den tiden trodde vi på en haug med guder som sto for alle naturhendelser og andre ting som skjedde på jorden. Alle de menneskene som trodde på dette kunne da ikke ha... trodd feil?! Jo, det er jo nettopp det du mener. Og hvordan kan du da si at ikke de kristne tar feil, at de ikke "lyver"?

 

At en haug med godtroende mennesker mener eller tror på det samme (noe alle kristne for så vidt ikke gjør), er ikke det noe bevis på at det er sant. Om alle personer på hele jorden deler samme, subjektive mening, så er den fortsatt like subjektiv.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du (eller noen andre) vite at folk oppfører seg som Jesus (la oss her anta at Jesus var et godt menneske i både dine og mine øyne) gjør dette fordi Jesus er i dem, og ikke fordi de bare er gode mennesker i seg selv?

Når kristne oppfører seg som Kristus og i tillegg sier "Kristus lever i meg" er det ingen grunn til å tvile på at det er slik.

 

Mother Teresa said "Christ prays in me, Christ speaks in me... Christ looks through my eyes, Christ speaks through my words, Christ works with my hands. Christ walks with my feet, Christ loves with my heart."

 

At de kristne er i Jesus Kristus og at Jesus Kristus er i de kristne,

at de slik har et felles liv, er en grunnleggende kristen oppfattning.

 

Jeg var ute etter hvordan du kan VITE, og ikke hvorfor du tror.

 

Siden beskrivelsen din er relativt lett å falskt duplisere, og det ofte er fordelaktig for de som gjør det, så er det absolutt en veldig stor tvil knyttet til uttalelser som Jesus bor i meg. Her er det faktisk veldig gunstig å lure andre (eller seg selv).

 

Jeg gir deg igjen muligheten til å svare på hvordan du kan VITE at det er jesus du ser, og ikke bare helt vanlig godhet...

Tror du to milliarder kristne lyver om sitt felles liv med Jesus Kristus ?

1. Jeg tviler på at dine 2 milliarder kristene hevder å leve et felles liv med Jesus, har faktisk bare hørt deg hevde det.

 

2. Svaret på spørsmålet er uansett JA! (bevist eller ubevist), akkurat som jeg tror medier ljuger når de sier de snakker med døde og healer ljuger når de helbreder syke, muslimer ljuger når de framstiller en unge med koranskrift på beinet... osv.

Jeg tror faktisk alle som kommer med en overnaturlig påstand ljuger/har missfortsått ett eller annet helt til han/hun kan bevise for meg at påstanden er sann. Det spiller ingen rolle hvor mange som måtte hevde dette, særlig når deres påstand er i still i strid med det en annen stor gruppe med mennesker hevder.

Lenke til kommentar
Ingen kristne opplever Gud i form av stemmer i hode, det er galskap.

Hvor stor er forskjellen på å høre stemmer og å tro blindt? Er det ikke like mye galskap…

- å tro på hellige skrifter som er en total avsporing fra vitenskapelig virksomhet?

- å tro at det finnes en usynlig mann i himmelen som ser alt man gjør, hver dag, hele tiden?

- å lære seg at man aldri skal ombestemme seg, og at man skal la være å tilegne seg spennende kunnskap?

- å utføre ritualer som innebærer forbruk av tid, ressurser, smerte og savn?

- å undergrave all vitenskap bare for å tro på noe det ikke finnes et eneste bevis for?

- å basere livet sitt på en frastøtende skikkelse som er sjalu og stolt av det, en smålig, urettferdig, kontrollfreak, en hevngjerrig, blodtørstig, kvinnehatende, homofobisk, rasistisk, barnemordersk, folkemordersk, pestbringende, stormannsgal, sadomasochistisk, ustabil ondsinnet og brutal bølle?

Lenke til kommentar
å basere livet sitt på en frastøtende skikkelse som er sjalu og stolt av det, en smålig, urettferdig, kontrollfreak, en hevngjerrig, blodtørstig, kvinnehatende, homofobisk, rasistisk, barnemordersk, folkemordersk, pestbringende, stormannsgal, sadomasochistisk, ustabil ondsinnet og brutal bølle?

Her har noen lest Dawkins for fulle mugger, ser jeg. :!:

 

Ikke at det er noe galt i det.

Lenke til kommentar
[ingen trossamfunn er så stort som det kristne. De fleste andre trossamfunn henvender seg til Gud på feil måte, andre trossamfunn er igjen bare lureri.

Dine argumenter bygger på alder og størrelse.

 

Kristendommen er som new-age å regne sammenlignet med hedenske religioner. At din religion er størst idag bruker du som argument, da kan jeg si at for 1500 år siden var din religion falsk, for da var det nesten ingen kristne! Så kristendommen er blitt mer og mer sann mens årene er gått.

 

år 0 = 100 falsk

 

år 1000 = 10% sann 90% falsk

 

år 1500 = 15% sann 85% falsk

 

år 2000 = 30% sann 70% falsk?

Tror du to milliarder kristne lyver om sitt felles liv med Jesus Kristus ?

Tror du milliarder av buddhister lyver om nirvana?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Hvordan kan du (eller noen andre) vite at folk oppfører seg som Jesus (la oss her anta at Jesus var et godt menneske i både dine og mine øyne) gjør dette fordi Jesus er i dem, og ikke fordi de bare er gode mennesker i seg selv?

Når kristne oppfører seg som Kristus og i tillegg sier "Kristus lever i meg" er det ingen grunn til å tvile på at det er slik.

 

Mother Teresa said "Christ prays in me, Christ speaks in me... Christ looks through my eyes, Christ speaks through my words, Christ works with my hands. Christ walks with my feet, Christ loves with my heart."

 

At de kristne er i Jesus Kristus og at Jesus Kristus er i de kristne,

at de slik har et felles liv, er en grunnleggende kristen oppfattning.

 

Jeg var ute etter hvordan du kan VITE, og ikke hvorfor du tror.

 

Siden beskrivelsen din er relativt lett å falskt duplisere, og det ofte er fordelaktig for de som gjør det, så er det absolutt en veldig stor tvil knyttet til uttalelser som Jesus bor i meg. Her er det faktisk veldig gunstig å lure andre (eller seg selv).

 

Jeg gir deg igjen muligheten til å svare på hvordan du kan VITE at det er jesus du ser, og ikke bare helt vanlig godhet...

Tror du to milliarder kristne lyver om sitt felles liv med Jesus Kristus ?

Jeg tviler på at dine 2 milliarder kristene hevder å leve et felles liv med Jesus, har faktisk bare hørt deg hevde det.

?

 

DEN NORSKE KIRKE > Ved dåpen settes vi inn i et livsfellesskap med Den treenige Gud, Fader, Sønn og Hellig Ånd > http://www.kirken.no/nidaros/doc/daapsveiledning.pdf

 

Det er nettopp slik de kristnes liv blir evig, Turgon

Endret av IHS
Lenke til kommentar
å basere livet sitt på en frastøtende skikkelse som er sjalu og stolt av det, en smålig, urettferdig, kontrollfreak, en hevngjerrig, blodtørstig, kvinnehatende, homofobisk, rasistisk, barnemordersk, folkemordersk, pestbringende, stormannsgal, sadomasochistisk, ustabil ondsinnet og brutal bølle?

Her har noen lest Dawkins for fulle mugger, ser jeg. :!:

 

Ikke at det er noe galt i det.

Selvfølgelig! Det var vel ikke så vanskelig å gjette med tanke på avataren og signaturen min.

Dawkins er helt genial! Jeg blir aldri lei akkurat denne beskrivelsen av Gud, og bruker den straks anledningen byr seg. Vet ikke om det ble sitert ordrett, men jeg tror jeg kan det utenat så det skal ikke være langt unna :p

Alltid moro når noen kjenner igjen Dawkins. Tar det som nok et bevis på at det finnes smarte folk her på forumet.

 

Om du er interessert i hvem resten av tankene kommer fra -selv om det ikke er sitert på samme måte- så kan jeg nevne det også:

- Marek Khon som ligger i samme gate som Dawkins. Han er forfatter, og skriver for det meste om evolusjon.

- George Carlin er mer en komiker, og ofte svært ironisk når det gjelder religion. En person som er verdt å sjekke ut.

 

 

IHS: Innlegget var ment for deg, har du kanskje en liten kommentar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...