NikkaYoichi Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 mens man har minst en person her som kun leser teksten i en bok(bibelen) og godtar allt som står der som den eneste sannhet på jord. Personen du tenker på, godtar ikke det som står i Bibelen heller, den velger ut det vedkommende føler for i en gitt situasjon, uten noen som helst god grunn til det, annet enn vedkommendes forgodtbefinnende, eller burde jeg si illebefinnende? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) HER er noe enhver kristen skulle skaffe seg til jul, eventuelt gi bort til andre kristne. Tegneren har holdt seg til orginal teksten, så dette er definitivt noe for IHS, som elsker historiene i bibelen. Her får en til og md historiene rikt illustrert... Endret 20. november 2009 av RWS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) mens man har minst en person her som kun leser teksten i en bok(bibelen) og godtar allt som står der som den eneste sannhet på jord. Personen du tenker på, godtar ikke det som står i Bibelen heller, den velger ut det vedkommende føler for i en gitt situasjon, uten noen som helst god grunn til det, annet enn vedkommendes forgodtbefinnende, eller burde jeg si illebefinnende? Alt som går på tvers av det Jesus Kristus sier er feil. Det er Jesus Kristi ord som er Guds ord. Ikke alt som står i Bibelen er Guds ord. Dette er for eksempel ikke Guds ord. Kun helt vanlig korrespondanse mellom Paulus og Timoteus. NT > Kom til meg så fort du kan. For Demas forlot meg fordi han fikk den nåværende verden kjær. Han har dratt til Tessalonika, Kreskens til Galatia og Titus til Dalmatia. Bare Lukas er hos meg. Ta Markus med deg når du kommer, han er til stor hjelp for meg i tjenesten. Tykikos har jeg sendt til Efesos. Når du kommer, må du ta med deg kappen som jeg lot bli igjen i Troas hos Karpos, og bøkene, framfor alt pergamentrullene. Endret 20. november 2009 av IHS Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Jajaja, vi skjønner også at ikke alt som står i Bibelen er Guds ord. Men hva med dette sitatet som NikkaYoichi la fram: 1 Herren talte til Moses og sa: 2 Si til israelittene: Når noen gir et høytidelig løfte om å vie et menneske til Herren, skal løsesummen fastsettes slik: 3 En mann som er mellom tjue og seksti år, skal verdsettes til femti sekel sølv etter helligdommens vekt. 4 En kvinne skal verdsettes til tretti sekel. 5 Et menneske som er mellom fem og tjue år, skal verdsettes til tjue sekel dersom det er en gutt, og til ti sekel dersom det er en pike. 6 Er det et barn mellom en måned og fem år, skal verdien på en gutt være fem sekel sølv og på en pike tre sekel sølv. 7 De som er seksti år eller mer, skal verdsettes til femten sekel dersom det er menn, og til ti sekel dersom det er kvinner. 8 Er noen så fattig at han ikke kan betale disse pengene, skal han stilles fram for presten, og presten skal verdsette ham. Presten skal sette verdien etter det han har råd til, han som gav løftet. Det står i Bibelen, og det står at det er Guds ord. Så hva mener du om det? Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Selektiv forståelse av hva som er Guds ord er jo vikting vet du. Ellers ville det jo kanskje se ut som at Gud ikke er så snill som alle skal ha det til. Det er liksom ikke sånn at Gud drepte alle personene på jordkloden untatt Noa og hans gjeng heller noe som gjør at alle på jordkloden er i slekt med en stamtavle på rundt 3000 år. Noe som iallefall forklarer afrikaner stammer som er 10.000 år gamle. Lenke til kommentar
G Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Vi skal alle få lov å mene noe om temaet. Åpne spoilerne får å se mine svar: DOMMEDAG: De kristnes innbildning at dommedagen nærmer seg, slik profetien spådde? Du skjønner hvorfor dere kristne syntes det blir verre og verre ikke sant? Det er fordi dere håper å få oppfylt den store våte drømmen deres, dommedagen, men blir egentlig ting verre og verre spør jeg da? Hva er i så fall verre? Eller de prøver å fremskynde den. Noe skeptisk til å ha religiøse folk i maktposisjoner av den grunn. Jeg tror dommedag er funnet opp av forfatterne bak Det Nye Testamentet. Jesus sier selv i DNT at han skal komme som en tyv om natten, ergo er det også nytteløst å gå å tenke på at den kommer kanskje i morgen eller neste torsdag. Katolikkene bedrev jo Avlatshandel, og det forsterker min teori om oppdiktet synd og oppdiktet dommedag. SYND: Jesus er ikke det verste forbildet man kan ha. Men dette med at du kan bli tilgitt for hva som helst, har nok ofte vært fint å ha når samvittigheten ellers ville ha stanset en person. Godt poeng. Kun tilgivelse kan bryte en ond sirkel som bare gjentar seg, samvittigheten hører ikke folk på. Også små syndere trenger tilgivelse. All synd stenger Gud ute fra mennesket. Gud (kjærligheten) kan ikke bo i en synder. Kristendommen bærer i seg en dyp forståelse av menneskets sjelsliv. Skyldfølelsen må bort, for at kjærligheten (Gud) kan få rom i mennesket. Jesus Kristus var et 100 % kjærlighetsfullt menneske. NT > Den som ikke elsker, har aldri kjent Gud, for Gud er kjærlighet. NT > Gud er kjærlighet, og den som blir i kjærligheten, blir i Gud og Gud i ham. Gud bor i Jesus Kristus og de kristne. Jesus Kristus > Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner. Kom an: Reality check!! Gi sitt liv kan du gjøre selv. Det å søke å bli martyr er også helt bortkastetede ressurser av mennesker. Selvmotsigelse å si at kjærligheten kan ikke bo i en synder, når Jesus Kristus er 100 % kjærlighetsfull. ALLE KOMMER TIL HIMMELEN ! (om det er det de drømmer om å få anledning til) Hva i all verden er vitsen med å dra over seg en hel haug med fiktive "synder" å fly og engste seg over dem når en kan leve et helt naturlig liv og respondere naturlig på ting og være et ærlig, ordentlig og godt menneske? (kortet ned noe) .. i tillegg konstant skal ha dårlig samvittighet hvis man ikke klarer å leve etter dette så er man jo nær sagt fanget i et fengsel. (kortet ned noe) ..Skyldfølelsen må bort, for at kjærligheten (Gud) kan få rom i mennesket. Jesus Kristus var et 100 % kjærlighetsfullt menneske. Da er vel vi ikke-kristne bedre egnet til å motta Guds kjærlighet da, i og med at vi ikke går rundt og har skyldfølelse for alt mulig. Riktig, vi slipper å slite med det forbaskede syndebegrepet. Kristne vedkjenner seg sin skyld .. Riktig IHS, de som tror på synd har hele tiden fokus på vedkjennelse. RETORISK: Men hjelper det? Er det ikke bedre å la være å gjøre ting en vil angre på i første omgang? Jeg tror ikke på at det er noen overnaturlig Gud som straffer oss om vi synder. Helvetet er ikke ett sted som eksisterer, men heller ett skremsels-verktøy. Synd eksisterer ikke, så noen tilgivelse for noe som ikke eksisterer er vel hva jeg kaller definisjonen på overflødighet. Synd eksisterer ikke. Det har det aldri gjort og det vil det aldri gjøre. Jeg siterer fra min religion: "Synd eksisterer ikke" Hva din religion sier betyr ingenting, du siterer ikke fakta men jødiske myter. Jødiske myter har aldri vært fakta. Bra initiativ å lage sin egen tro, så lenge du er ydmyk ovenfor andres tro! Er enig i at "Synd eksisterer ikke" i den forstand at dette er noe den kristne kirken (ortodokse) har funnet på som en maktfaktor. Selvsagt eksisterer skyld og skyldfølelse. Fader vår > "tilgi oss vår skyld, slik også vi tilgir våre skyldnere" Fader vår > "Tilgi oss våre synder, for også vi tilgir hver den som står i skyld til oss." Igjen er dere kristne opphengt i synden som det aller viktigste for å få evig liv. Når Jesus selv nok hadde likt at det ble satt fokus på kjærligheten. Vær kjærlig må jo være det viktigste! Tenk hvor fint vi har det som kan tenke, føle og si våre egne meninger uten å måtte sitte her som synd-slaver i tankefengslet kristendom... Vi ER heldige vi!!! Godt poeng. Kjærlighet, Djevel og Helvete: den misunnelsen som oppstår, som er problemet.Alle ønsker å oppleve den store kjærligheten, men får ikke . Det blir feil å si dette, fordi Jesus elsker alle uansett hva de gjør/har gjort! Du har tydeligvis ikke lest bibelen godt nok IHS. Gud er fred og kjærlighet. Det er djevelen som skaper krig og uro. Jeg tror mer på at det er mennesket som skaper krig og uro. Det er bevisste handlinger! Selvfølgelig er det djevelen som bor i overgriperen og ikke Gud som er årsaken. Siden personen er en djevel hører han hjemme i helvete og ikke himmelen, Bloodwake Ingen kommer til helvete, for det eksisterer ikke. Jesus sier også nokså tydelig i fra at du ikke skal dømme andre. Husk bibelsitatet: Du ser ikke bjelken i ditt øye! Det er ingen troner i helvete, det er mange troner i himmelen. Riktig, fordi helvete ikke eksisterer. Du skal ikke fokusere på etterlivet, men gjøre noe godt utav det livet du fører her og nå!! Godt innlegg IHS, men betyr ikke det at gud da kommer for å skape splid? Jeg synes ikke det er noe snillt at Gud vil splitte familier og venner bare på grunn av forskjellige livssyn. Er ikke dette en skummel filosofi? Gud høres veldig selvoptatt ut?`Fikk han ikke nok oppmerksomhet som liten? Smart trekke av deg å lure inn skummel filosofi, men det så ikke ut til at IHS gikk på limpinnen. Det står skrevet om falske profeter og de kristne praktiserer å rakke ned på andre livssyn. Vi har religionsfrihet i Norge, og det synes jeg er en fin ting. Å respektere også andre sine livssyn er bra. GODT SAGT: Om så religiøse nå kun hadde holdt seg til det å tro, hadde alt vært såre vel. Men man skal absolutt overføre det til handling ovenfor alle. For meg, så er det slik at enhver selv står ansvarlig for sine handlinger, uavhengig av guder. Jøder ler av kristne, fordi de har lest eksakt den samme teksten som kristne. Og tar man i tillegg til IHS sin tanke her og legger ved Johannes åpenbaringen, så forstår man utmerket godt hva den kristne tanke er om jødenes endelikt. Islam bruker samme taktikk som kristendommen ovenfor jødedommen (dog den tar kristendommen samtidig), dog med litt mer jordnær begrunnelse. Islam har som utgangspunkt at jødenes og kristendommens skrifter er hellige men at de er "fordervet" av menneskets hånd. En god observasjon isolert sett, men de tar den ikke til følge selvsagt og introduserer dermed en tekst som ikke er fordervet, ifølge dem selv, koranen. Ergo RWS har rett i sin observasjon og poengtering. UFO teorier derimot. Det kristne fokus er i overveldende grad fokusert på synd, synd, synd, synd, synd.Tenk å la en så simpel, liten opptatthet dominere livet ditt. Det kristne er mest opptatt av, ser ut til å være at universets skaper tar avvisning av noe folk gjør når de er nakne. Dette snerperiet hos dere bidrar daglig til overskuddet av menneskelig elendelighet. Gud gjorde seg selv til et menneske, Jesus, slik at han kunne bli torturert og henrettet som soning for Adams nedarvete synd. Helt siden Paulus utla denne frastøtende læren, er Jesus blitt tilbedt som forløseren for alle våre synder. Ikke bare Adams synd i fortiden, framtidige synder også, enten framtidige mennesker bestemmer seg for å begå dem eller ikke! Hvis Gud ville tilgi synder, hvorfor ikke rett og slett tilgi dem uten å sørge for å få betaling i form av totur og henrettelse? Uansett, man kan ikke la være å undre seg, hvem forsøkte Gud å imponere? Trolig seg selv – dommer og jury og i tillegg offer for henrettelsen. På toppen av det hele – Adam, han som påtas å ha begått arvesynes, har aldri eksistert. Syndsforlatelsen er ondsinnet og avskyelig. Vi burde ha avvist den som fullstendig sinnssyk. Religion er galskap satt i system. Å tro på Gud er greit nok, eller en "overnaturlig kraft" men religion er bare tull fra ende til annen, og er ikke noe annet enn et maktspill for å få kontroll på folks tanker. For å være helt ærlig så vet ikke jeg om jeg tror på Gud eller ikke, men jeg vet at jeg ikke tror på den kristne Gud, og jeg vet også at all religion er tull. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Jajaja, vi skjønner også at ikke alt som står i Bibelen er Guds ord. Men hva med dette sitatet som NikkaYoichi la fram: 1 Herren talte til Moses og sa: 2 Si til israelittene: Når noen gir et høytidelig løfte om å vie et menneske til Herren, skal løsesummen fastsettes slik: 3 En mann som er mellom tjue og seksti år, skal verdsettes til femti sekel sølv etter helligdommens vekt. 4 En kvinne skal verdsettes til tretti sekel. 5 Et menneske som er mellom fem og tjue år, skal verdsettes til tjue sekel dersom det er en gutt, og til ti sekel dersom det er en pike. 6 Er det et barn mellom en måned og fem år, skal verdien på en gutt være fem sekel sølv og på en pike tre sekel sølv. 7 De som er seksti år eller mer, skal verdsettes til femten sekel dersom det er menn, og til ti sekel dersom det er kvinner. 8 Er noen så fattig at han ikke kan betale disse pengene, skal han stilles fram for presten, og presten skal verdsette ham. Presten skal sette verdien etter det han har råd til, han som gav løftet. Det står i Bibelen, og det står at det er Guds ord. Så hva mener du om det? Dette er nok bare Moses ord ikke Guds ord. Det er kun Jesu Kristi ord som er Guds ord. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Så moses var en falsk profet? Eller er det bare slik at Moses hadde noe sant og noe som han diktet opp selv? Men da har vi etablert at neste versjon av bibelen kun kommer med jesus og da dermed guds ord sin alt annet er tull og bedrageri. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Hvorfor er det mer troverdig om det står i bibelen at gud sier det enn at det er Moses? Hvor sikker kan du være på at de som skrev den ikke endret navnet fra "Paulus den ørtende" til "Gud sa"? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Dette er nok bare Moses ord ikke Guds ord. Det er kun Jesu Kristi ord som er Guds ord. Spennende. Isåfall er det vel litt for mange sider i det som er idag NT. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Dette er nok bare Moses ord ikke Guds ord. Det er kun Jesu Kristi ord som er Guds ord. Så moses var en falsk profet? Eller er det bare slik at Moses hadde noe sant og noe som han diktet opp selv? Men da har vi etablert at neste versjon av bibelen kun kommer med jesus og da dermed guds ord sin alt annet er tull og bedrageri. "moses falsk profet" ? Nei, Moses er jødedommens grunnlegger mens Jesus Kristus er kristendommens grunnlegger. Kristendommen erstattet jødedommen. Jesus Kristus erstattet Moses. Endret 20. november 2009 av IHS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Dette er nok bare Moses ord ikke Guds ord. Det er kun Jesu Kristi ord som er Guds ord. Spennende. Isåfall er det vel litt for mange sider i det som er idag NT. Hvorfor skulle NT bare inneholde Guds ord ? Mye sekterisk tankegang her på forumet ? Lenke til kommentar
G Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Moses er forøvrig også nevnt noen ganger i Det Nye Testamentet. Her for eksempel: Matthew 17The Transfiguration 1After six days Jesus took with him Peter, James and John the brother of James, and led them up a high mountain by themselves. 2There he was transfigured before them. His face shone like the sun, and his clothes became as white as the light. 3Just then there appeared before them Moses and Elijah, talking with Jesus. EDIT: IHS brukte ordet: "sekterisk tankegang". Og jeg fant dette når jeg googlet.. http://www.google.com/#hl=en&source=hp...b7cf21b103219ea Mener IHS at kritikerne her på forumet alle tilhører en sekt eller noen forskjellige sekter, eller hva? Endret 20. november 2009 av G Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Hvorfor skulle NT bare inneholde Guds ord ? Mye sekterisk tankegang her på forumet ? Det meste av NT er ikke jesus sine ord. Men menneskers skriblerier om jesus. Hvis det er jesus sine ord som er guds ord. Vel, dermed har nt altfor mange sider. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jesus skrev aldri et ord i Bibelen. Derfor kan du på ingen måte vite om det er Guds ord som står i den. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Hvorfor skulle NT bare inneholde Guds ord ? Mye sekterisk tankegang her på forumet ? Det meste av NT er ikke jesus sine ord. Men menneskers skriblerier om jesus. Hvis det er jesus sine ord som er guds ord. Vel, dermed har nt altfor mange sider. Igjen, hvorfor skulle ikke NT inneholde andre menneskers ord ? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jesus skrev aldri et ord i Bibelen. Derfor kan du på ingen måte vite om det er Guds ord som står i den. Man går utifra at Han er korekt sitert. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Dette er nok bare Moses ord ikke Guds ord. Det er kun Jesu Kristi ord som er Guds ord. Moses er forøvrig også nevnt noen ganger i Det Nye Testamentet. Her for eksempel: Matthew 17 The Transfiguration 1After six days Jesus took with him Peter, James and John the brother of James, and led them up a high mountain by themselves. 2There he was transfigured before them. His face shone like the sun, and his clothes became as white as the light. 3Just then there appeared before them Moses and Elijah, talking with Jesus. Også her, legg merke til hvem det er som har sagt bestmt hva. Matt 8,4 "bær fram det offer som Moses har påbudt" Matt 19,7 "De spurte ham: «Hvorfor har da Moses bestemt at mannen skal gi hustruen" Matt 19,8 "Fordi dere har så harde hjerter, har Moses tillatt dere å skilles fra hustruen" Matt 22,24 "Mester,» sa de, «Moses har sagt: ' Dersom en mann dør barnløs" Mark 7,10 "Moses sa: ' Hedre din far og din mor'" Mark 10,3 "Hva har Moses påbudt dere?» sa han. De svarte: «Moses har tillatt" Mark 12, 19 "Mester!» sa de, «Moses har gitt oss denne forskriften" Joh 7,22 "Moses har gitt dere omskjærelsen den er egentlig ikke fra Moses, men fra fedrene" Joh 5,45 Tro ikke at jeg vil anklage dere hos Far. Den som anklager dere, er Moses, han som dere setter deres håp til. Endret 21. november 2009 av IHS Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Igjen, hvorfor skulle ikke NT inneholde andre menneskers ord ? Hvorfor? Nei det må du nesten spørre forfatterene om. Det blir da ikke jesus sine ord. Det blir tolkningen til forfatterene av jesus ord. Og de internt er som oftest uenige med hverandre. Logisk nok skal det da hardt gjøres å si at det er en avskrift av det jesus eventuelt skal ha sagt. Og da er vi kun i gosplene. Resten av nt er for det meste paulus sine skriblerier, som aldri møtte jesus. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Igjen, hvorfor skulle ikke NT inneholde andre menneskers ord ? Hvorfor? Nei det må du nesten spørre forfatterene om. Det blir da ikke jesus sine ord. Det blir tolkningen til forfatterene av jesus ord. Og de internt er som oftest uenige med hverandre. Logisk nok skal det da hardt gjøres å si at det er en avskrift av det jesus eventuelt skal ha sagt. Og da er vi kun i gosplene. Resten av nt er for det meste paulus sine skriblerier, som aldri møtte jesus. Hvor i NT er forfatterene uenige med hverandre om Jesus Kristi ord ? Endret 21. november 2009 av IHS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå