Gå til innhold

arduino noob - hvilken vei går EGENTLIG den strømmen?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat skaffet meg et arduino starterkit fra earthdesign.co.uk, og er en av dem som beskrives i introen på tutorial-boka: en uten noen peiling i det hele tatt. Har sett gjennom de forskjellige eksemplene i boka, men har kommet over to forskjellige fasiter på samme spørsmål. Så for å slippe å brenne av ørten LEDs mens jeg problemløser meg frem til svaret så spør jeg herved: hvilken vei går egentlig den hersens strømmen??

I de to forskjellige eksemplene er nemlig resistorene plassert henholdsvis på pluss- og minus-sida av LEDen (arduinoen har output på 5v, LEDene vil ha 2-3v og 20-30mA). Slik jeg skjønner meg på strøm og elektronikk må jo resistoren nødvendigvis plasseres "foran" LEDen i strømbanen for å regulere spenning og strøm. Men så var spørsmålet, hvilken side er egentlig foran? Mitt logisk hode vil ha det til at elektronene går fra pluss til minus, mens jeg mener å ha hørt det motsatte.

Noen som kan bekrefte noe som helst, og spare komponentene mine for unødvendige eksplosjoner? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Symbolet til en LED ser ut som en pil, og den leder i pilens rettning.

For å se dette på en IRL-LED, så er siden for + på det lengste beinet. Har du klippt benene og har en rund diode, så har - siden et hakk i seg.

Se illustrasjon her:

electronics_led_diagram.png

Når det gjelder strømmen i kretsen din, så vil det være likegyldig om du plasserer den forran eller bak. Strømmen og spenningen vil være den samme, i og med at den er nødt til å passere igjennom motstanden uansett om den står foran eller bak.

Strømmen på arduino fra utgang til jord(GND). Dermed skal du koble anode til utgangen og katode til jord.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...