Gå til innhold

Hva er forskjell på linux versionene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt om suse, mandrake og redhat! hvordan burde man velge?

Linux er ei kjerne eller kernel på engelsk. Den er typisk noen få megabyte stor og kommer i flere versjoner. Du refererer til forskjellige distribusjoner. En distribusjon består av linux-kjerna, masse programmer fra GNU-prosjektet, og en del ekstra som varierer fra distribusjon til distribusjon.

Du bør velge Mandrake 9.1. Last ned 3 iso-filer fra ftp.uio.no og brenn som image i nero.

Sjekk også http://www.distrowatch.com/dwres.php?resource=major

Lenke til kommentar

Har hørt om suse, mandrake og redhat! hvordan burde man velge?

Linux er ei kjerne eller kernel på engelsk. Den er typisk noen få megabyte stor og kommer i flere versjoner. Du refererer til forskjellige distribusjoner. En distribusjon består av linux-kjerna, masse programmer fra GNU-prosjektet, og en del ekstra som varierer fra distribusjon til distribusjon.

Du bør velge Mandrake 9.1. Last ned 3 iso-filer fra ftp.uio.no og brenn som image i nero.

Sjekk ogsåhttp://www.distrowatch.com/dwres.php?resource=major

Tok ikke lite plass(jeg som har ISDN og alt) :cry: Kan man kjøpe Linux en plass?

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å kjøpe linux, det er gratis. SuSE installeres slik...

Ellers kan du laste ned ISOer for brenning som image her... :wink:

MarcelSB

Ftp install er forferdelig kjedelig med ISDN. Selv så kvier jeg meg bare for å oppdatere den Linux'n jeg har, med ISDN. Det blir litt "sloppy" med sikkerhetsoppdateringer ja. :roll: Venter vel forgjeves på bredbånd (treige Telenor) :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil laste ned store ISOer, er Debian flott. Hvis du har ISDN-forbindelsen din delt i nettverket, er det bare å laste ned 2-3 Debian-disketter, boote opp, og laste ned det du trenger direkte fra nett under installasjonen. Det er sikkert snakk om rundt 50-100 MB.

Forøvrig ville jeg anbefale at du får noen med raskere linje til å laste ned ISOene for deg. Linux-distroer som du kjøper i butikk er forresten ofte noe utdatert.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å kjøpe linux, det er gratis. SuSE installeres slik...

Ellers kan du laste ned ISOer for brenning som image her... :wink:

MarcelSB

Ftp install er forferdelig kjedelig med ISDN. Selv så kvier jeg meg bare for å oppdatere den Linux'n jeg har, med ISDN. Det blir litt "sloppy" med sikkerhetsoppdateringer ja. :roll: Venter vel forgjeves på bredbånd (treige Telenor) :roll:

Ja treige telenor...
Lenke til kommentar

Forskjellen på redhat og mandrake kan sammenlignes med forskellen mellom to bilmerker, fx opel og volvo. Mandrake er fransk og redhat er amerikansk. Divx, ntfs og mp3 fungerer rett fra boksen på mandrake. Redhat er størst og lett å finne programmer til. Er du totalt newbie er Mandrake en bra valg.

Som regel er det alltid et eller annet datablad på narvesen som kommer med Linux på cd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...