Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva koster det å skifte clutch på Peugeot Partner diesel?

Kani

Anbefalte innlegg

Jeg står på nippet til å kjøpe Peugeot Partner 2.0 HDI eller 1.9D, rundt 2003-mod. Det jeg lurer på er hva det koster å skifte clutch på disse hvis den ryker? Vet av erfaring at det koster over 30.000 kroner å skifte clutch på Toyota Rav4 Diesel, 2004-mod. Har inntrykk av at det er mange med denne bilen som må gjøre det. Ellers noe jeg bør tenke på før jeg investerer?

Endret av Kani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut at det var hydraulisk clutch på den motoren, så det er trolig ikke noe du kan/bør gjøre selv.

Aner ikke hvor mye det vil koste på verksetedet. Men regn med ca 5-10 tusen for selve clutchen, og over seks timer reservering på verksted.

Endret av Eaan
Lenke til kommentar
Fant ut at det var hydraulisk clutch på den motoren, så det er trolig ikke noe du kan/bør gjøre selv.

Aner ikke hvor mye det vil koste på verksetedet. Men regn med ca 5-10 tusen for selve clutchen, og over seks timer reservering på verksted.

Er ikke noe vanskeligere å skifte hydraulisk clutch enn en gammeldags wire clutch.. Unødvendig å svare på ting du ikke har greie på. At clutchen er hydraulisk betyr enkelt og greit at det er et hydraulisk stempel som trykker på utløser gaffelen i stedet for en mekanisk med wire. Om du kan skru litt selv er det ingenting i veien for å skifte clutchen på disse. Det er litt jobb og litt trangt, men ikke vanskelig. Eneste er jo at du nok kanskje må invistere endel i verktøy om du ikke allerede har det liggende. Du trenger piper i diverse størrelser, fastnøkler, og sentrerings-sett til clutchen (biltema er din venn her) Pris på clutch varierer litt om du bare skal skifte lamellen eller kjøper et sett med Lamell, trykkplate og utløserlager. Det er stortsett praktisk å skifte lamell og utløserlager når kassen først er nede, men ikke alltid trykkplaten trenger å skiftes, så jeg ville tatt ut clutchen og inspisert FØR jeg hadde bestilt deler. Tilstanden på trykkplaten vil ofte avspeile tilstanden på svinghjulet, om trykkplaten er blålig, og har et glassaktig belegg, bør svinghjulet kanskje slipes ned.Clutch får du rimelig på Bilextra, og billigst fra utlandet.. Regn med fra 1500 og oppover for sett, (koster 1500 til toyota Hiace feks, og 2200 til min bil) og ca 1000 og oppover for bare lamell (+ noen 100 lapper i utløser lager). Om du setter jobben av til et verksted er det ikke alltid de vil ta imot deler du har kjøpt selv, og da risikerer du fantasipriser på delene, og arbeidet.. En peguet Partner er en nokså simpel bil å skru på, og det BURDE ikke koste stort mer enn 10-15000 å ta clutchen, men man kan få høre mye rare priser.. Fikk priser på mellom 6500 og 15000 når jeg skulle skifte clutch på min bil for mange år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...