Gå til innhold

Bytte xbox ved reparasjon - Er det lovlig?


Johnsen92

Anbefalte innlegg

Som sikkert alle vet, hvertfall de som har hatt xboxen til reparasjon så bytte microsoft ut xboxen din med en annen xbox som allerede er reparert så vi skal slippe å vente så lenge på å få den tilbake. Men er dette egentlig lovlig? For når du kjøper xboxen skriver du aldri under på noen avtale at microsoft har lov til dette.

 

Og når de bytter xboxen din på denne måten, har du da nå garanti på den?

Har selv hatt boksen inne 2 ganger, og fått tilbake en "replacement unit" begge gangene, men begge gangene har vært innen 5 år, så da gikk den første på garanti og den andre på reklamasjon.

 

Noen som vet om det er lov og om du får ny garanti når de gjør dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De står såvidt meg bekjent fritt til å velge om de vil gi deg en annen xbox eller reparere den du allerede har etter forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonstiden gjelder nok bare fra når du kjøpte den første. Det jeg imidlertid tror du kan gjøre (er litt rusten her) er at om den ryker en gang til kan du kreve å heve kjøpet og få pengene tilbake siden de har fått to muligheter til å utbedre problemet. Da kan du isåfall bare kjøpe deg en ny xbox for pengene og få ny reklamasjonstid.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det ikke være lovlig? Hva om du leverer en 360 som de ikke klarer å reparere? Da må du jo få tilbake et tilsvarende produkt. Det samme gjelder vel alle defekte varer man leverer til reperasjon. Du kan få et tilsvarende produkt tilbake om det ikke er mulig å reparere det opprinnelige.

 

Garantien skal jeg ikke si jeg har helt greie på. Men hvorfor skulle du få lengre garanti om du får et annet produkt tilbake? Det er jo fortsatt det opprinnelige kjøpet ditt som gjelder, så garantien gjelder vel fremdeles fra opprinnelige kjøpsdato.

Lenke til kommentar
De står såvidt meg bekjent fritt til å velge om de vil gi deg en annen xbox eller reparere den du allerede har etter forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonstiden gjelder nok bare fra når du kjøpte den første. Det jeg imidlertid tror du kan gjøre (er litt rusten her) er at om den ryker en gang til kan du kreve å heve kjøpet og få pengene tilbake siden de har fått to muligheter til å utbedre problemet. Da kan du isåfall bare kjøpe deg en ny xbox for pengene og få ny reklamasjonstid.

 

Vært 2 forskjellige feil, så det vil nok ikke fungere. Men hvorfor får du aldri spørsmål om du vil få en annen xbox sånn at det skal ta mindre tid, eller om du vil vente lenger å få tilbake den gamle da?

Da vil jeg si det er dårlig service hos supporten til MS hvertfall, siden de ikke sier noe om det.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle det ikke være lovlig? Hva om du leverer en 360 som de ikke klarer å reparere? Da må du jo få tilbake et tilsvarende produkt.

 

Et tilsvarende produkt vil vel si et produkt som fungerer som det skal fra dagen du får den tilbake?

 

For andre gang jeg sendte den inn hadde jeg fått tilbake en xbox som hadde problemer med å lese av spill, tok 10-15 forsøk før det fungerte

Endret av Johnsen92
Lenke til kommentar
Samme feil må vel oppstå 3 ganger før du kan kreve å heve kjøpet, dvs den må være utbedret to ganger og så oppstå en 3dje gang.

 

Vet nå det da, men var ikke akkurat det som var spørsmålet heller.

 

Noen som vet om de har lov til å gjøre som de gjør? Har sendt mail til forbrukerrådet, så skal få svar innen 3 virkedager, altså onsdag(regner med at de ikke jobber på søndag). Skal legge til svaret her når jeg har fått det.

Lenke til kommentar
Noen som vet om de har lov til å gjøre som de gjør? Har sendt mail til forbrukerrådet, så skal få svar innen 3 virkedager, altså onsdag(regner med at de ikke jobber på søndag). Skal legge til svaret her når jeg har fått det.

 

Selvfølgelig har de lov. Microsoft har sikkert erstattet hundretusenvis av konsoller med en annen, for at folk skal få tilbake en 360 fortere enn om de måtte vente til akkurat sin er reparert. Du tror vel ikke at et så stort selskap som Microsoft ikke har det legale på det tørre?

 

Du har selvsagt vært uheldig som har fått tilbake nok en 360 som også har kapitulert, men du er trolig ikke alene om det, med tanke på hvor omfattende problemene er og har vært. Du kunne like gjerne ha fått reparert og fått tilbake din opprinnelige 360, og den kunne streiket igjen.

Lenke til kommentar
Noen som vet om de har lov til å gjøre som de gjør? Har sendt mail til forbrukerrådet, så skal få svar innen 3 virkedager, altså onsdag(regner med at de ikke jobber på søndag). Skal legge til svaret her når jeg har fått det.

 

Selvfølgelig har de lov. Microsoft har sikkert erstattet hundretusenvis av konsoller med en annen, for at folk skal få tilbake en 360 fortere enn om de måtte vente til akkurat sin er reparert. Du tror vel ikke at et så stort selskap som Microsoft ikke har det legale på det tørre?

 

Du har selvsagt vært uheldig som har fått tilbake nok en 360 som også har kapitulert, men du er trolig ikke alene om det, med tanke på hvor omfattende problemene er og har vært. Du kunne like gjerne ha fått reparert og fått tilbake din opprinnelige 360, og den kunne streiket igjen.

 

Jeg vet de har erstattet mange konsoller, men som sagt kan dette føre til problemer for mange. Jeg ville heller hatt tilbake konsollen jeg sendte inn å vente lenger. For da vet jeg hvertfall at problemet jeg hadde er fiksa å den.

 

Men uansett hva du mener, så har jeg fortsatt spurt forbrukerrådet og håper på et rask svar der.

 

Edit: Og jeg ville også tro de var pliktet til å si ifra om slike ting før og ikke etter reparasjonen.

Endret av Johnsen92
Lenke til kommentar

Ja, det har de lov til. Og nei, du kommer nok ikke til å få et skikkelig svar av forbrukerrådet. Du vil bare få et generellt svar med masse svada, så dersom du vil ta denne saken videre må du kontakte MS først for så å ta det videre med forbrukerrådet. Dette vil ta mange måneder, og du vil til slutt ikke komme noen vei siden de har alt på det tørre.

Lenke til kommentar
Ja, det har de lov til. Og nei, du kommer nok ikke til å få et skikkelig svar av forbrukerrådet. Du vil bare få et generellt svar med masse svada, så dersom du vil ta denne saken videre må du kontakte MS først for så å ta det videre med forbrukerrådet. Dette vil ta mange måneder, og du vil til slutt ikke komme noen vei siden de har alt på det tørre.

 

Hvordan kan det være lov å bytte et produkt med et gammelt produkt uten og si ifra om dette før etter reparasjonen?

Lenke til kommentar
Hvordan kan det være lov å bytte et produkt med et gammelt produkt uten og si ifra om dette før etter reparasjonen?

 

"Replacement unit" betyr ikke gammel. Du kan ha fått igjen en 360 som er langt yngre enn den du sendte inn. Sågar kan du ha fått en helt ny tilbake. Men vanligvis får du tilbake en såkalt "refurbished" 360, som tilsier at den skal være i samme fungerende stand som en flett ny 360.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg helt skjønner logikken din, trådstarter. Har det noe å si for deg om du får akkurat den du hadde eller en annen? Uansett hvilken du får har jo Microsoft reparert de for den feilen de hadde. Den du får tilbake fra reparasjon skal fungere som en ny.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke si jeg helt skjønner logikken din, trådstarter. Har det noe å si for deg om du får akkurat den du hadde eller en annen? Uansett hvilken du får har jo Microsoft reparert de for den feilen de hadde. Den du får tilbake fra reparasjon skal fungere som en ny.

 

Ja, men det har ikke jeg fått?

Betyr det at jeg kan kreve en ny da, siden de ikke oppfyller krav?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...