Gå til innhold

Vil trådløst være tregere en kablet nettverk?

Anbefalte innlegg

Hallo

Går i disse dager og venter på oppkobling til Start.No

routeren er allerede kommet. Da jeg pakket den opp så jeg at den i tillegg til å være en "vanlig" kablet router også er trådløs.

Har ikke bærbar så det holder med kabel. Men det kunne vært greit å slippe kabelen som ligger og slenger langs veggen.

Men mener å huske at hastigheten vil bli lavere med trådløst kontra kabel.

pluss at jeg må sette inn ett trådløst nettverkskort. (Med Windows 7 driver)

Er det jeg som tar helt feil. Og eventuelt hvor mye vil en tape med å kjøre trådløst.

Laster ofte ned store filer så vil ha raskest mulig hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt:

Litt høgare ping og ein smule lavare hastighet

Dog har utstyr, dekning og kva nettlinje ein har mykje meir å sei.

N-spesifisert trådløst og ein adsl2+-linje, og ein har god dekning,så vil ein ikkje merke anna enn nokre (1-3) ekstra millisekund på ping.

Har ein berre G så vil det nok ikkje vere noko særleg forskjell så lenge ein ikkje bikker 10Mbit.

Sitter sjølv med ein G-trådløs og 20Mbit-linje upload er indentisk på kabla maskin og trådlaus, derimot er downloaden 20mbit på kabel mens den er nede på 17Mbit på trådlaust.

På intern filoverføring ligger eg på mellom 22-25Mbit

Lenke til kommentar

Hei. og takk for svar.

Så ut fra ditt svar kan jeg tolke det til at hastigheten vil bli litt lavere. Men kanskje ikke merkbart?

Får se det an. må jo da eventuelt kjøpe trådløst nettverkskort. Er vel bortkasta penger. kan vel like godt bruke kabel. Får legge den langs veggen. Den er 10 meter lang og det vil en vel ikke miste noe hastighet av.

Endret av J-Olav
Lenke til kommentar
Hei. og takk for svar.

Så ut fra ditt svar kan jeg tolke det til at hastigheten vil bli litt lavere. Men kanskje ikke merkbart?

Får se det an. må jo da eventuelt kjøpe trådløst nettverkskort. Er vel bortkasta penger. kan vel like godt bruke kabel. Får legge den langs veggen. Den er 10 meter lang og det vil en vel ikke miste noe hastighet av.

Mister man hastighet etter lengden på kabelen fra routeren?

Lenke til kommentar

I teorien ja, men då snakker me ein del meters kabel. normalen er vel at så lenge det er under 100m så er det ikkje noko som ein vil merke noko på. Er det over mykje lengre strekker så bør det vere noko signalforsterkere på veien.

Realiteten:

Kabling i privathus, trenger ikkje å tenke på det, er andre større flaskehalser for eit Gbit-nettverk enn kabellengda.

Kabling i kontorbygg / serverrom. Kvar etasje har svitsjer / signalforsterkere slik at det ikkje blir noko problem.

Lenke til kommentar
Hei. og takk for svar.

Mister man hastighet etter lengden på kabelen fra routeren?

Mener at en ikke vil miste noe hastighet etter routeren. Fikk vite av min nye bredbåndleverandør at en kunne ha 100 meter lang nettverks kabel uten å merke noe tap!

Det er jeg ikke helt sikker på stemmer men en 10 meter lang kabel vil vel neppe ha noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...