Carisma'03 Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Det meste av det du sier høres fornuftig... Drivstoff skal ein uansett spare på langkøyring. Rundt og rundt i ein by er det lite å hent på det området. Er klar over dette. Men jeg kjører ikke rundt og rundt inni en by, selvom det blir en del småkjøring (fra 5 km til 20 km om gangen) så mener jeg fortsatt man kan spare litt på bensinen (som er dyrt!) og samtidig ikke slite så mye på bilen. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 et annet øko tips er å holde høyest mulig gir uten at motoren protesterer Moderne motorer kan ikke "daukjøres" selv om de fleste nok har hørt det uttrykket. Daukjøring stammer fra gamle forgassermotorer, som sotet ned om man kjørte på for lave turtal og for mye motstand. At bilen "vibrerer" litt i 10-20 km/t på tredje-gir er greit? Bare det ikke blir veldig ille? Lenke til kommentar
GSM Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 et annet øko tips er å holde høyest mulig gir uten at motoren protesterer Moderne motorer kan ikke "daukjøres" selv om de fleste nok har hørt det uttrykket. Daukjøring stammer fra gamle forgassermotorer, som sotet ned om man kjørte på for lave turtal og for mye motstand. At bilen "vibrerer" litt i 10-20 km/t på tredje-gir er greit? Bare det ikke blir veldig ille? Det er ikke noe problem. Motoren har ingen problem med å ligge ned mot 800-1000 rpm om du bare skal kjøre bortover. Men du vil kanskje ha litt problemer med å akslerere fra 10kmt i 3. gir da Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Det går fint med min bil så lenge det ikke går oppover, men det akselrerer ikke så raskt da. Bruker bilen mye mer bensin på å akselrere fra 20 km/t til 60/70 på andre giret? (kanskje rundt 4000 rpm da) Endret 15. november 2009 av Carisma_ftw Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Zeph er inne på mye fornuftig, men en annen fordel med å ikke bare motorbremse som må nevnes er at bremseskivene må brukes nok for å hindre at de begynner å ruste såpass at det går utover bremseeffekten. Å akselerere i for lavt turtall er lite effektivt, samtidig som det er dumt å holde høyt turtall når man holder konstant fart. En mellomting er fint, og man bør være smart med girvalgene, hopp over unødvendige mellomgiringer. Ved bykjøring er det et enkeltmoment man kan passe ekstra på; trafikklys. Det er mye billigere å gå opp i fart fra sakte trilling i forhold til å starte fra 0. Triller man rolig inn mot rødt lys så er det ikke uvanlig at det blir grønt før man kommer fram. Selvfølgelig er det beste en mellomting her, siden medtrafikanter ikke nødvendigvis er like opptatt av økonomi som det du er. Hva bestemmer egentlig slitasjen til girkassen? Jeg er av den formening at så lenge man er rolig når det gjelder å ikke gi for brå overganger med gassbruk, og å unngå å gire før kløtsjen er helt inne så skal det mye til for at en vanlig girkasse slites så mye at det blir et problem. Carisma_ftw: 2.giret opp mot 4000rpm kan faktisk være den billigste måten å få din bensinbil opp i fart. Akselerasjon skal være effektiv, og i det området der bilen drar godt. Endret 15. november 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Ok det er bra Synes 2.gir er meget effektivt. Bruker det når jeg skal akselrere opp mot høy fart. En gang jeg testa jeg det helt fra 30 km/t til 100 km/t Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå