Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvist ang leveranse av flisegulv på vaskerom i nybygd leilighet.

Lufthode

Anbefalte innlegg

Håper dere juss-kyndige kan hjelpe meg litt.

En kamerat av meg,(heretter omtalt som kjøper), kjøpte nettopp en selveierleilighet under oppføring, og som nettopp er ferdigstilt.

Leiligheten er på ca 54 kvadrat, og består av to soverom, stue/kjøkken, bad og innvending bod/vaskerom, samt utvendig bod.

I leveringsbeskrivelsen står det at det leveres eikeparkett i alle rom, unntatt bad der en får fliser.

For å spare penger valgte kjøper å få leiligheten klar for maler. “Malerpakken” han valgte vekk inneholdt ikke fliser på bod/vaskeromsgulv. I leveringsbeskrivelsen står det allikevel at det beregnes fliser på bod/vaskeromsgulv.

Bod/vaskerom er av utbygger klassifisert som “ikke bruksrom”, og får dermed ikke eikeparkett. Det er i dette rommet det er gjort klart for vaskemaskin, det er sluk i gulvet, varmtvannsberederen står her, samt at “rør-i-rør”systemet ender her. Selve rommet er vel omtrent 1x2 meter stort.

Da min kamerat og jeg var ute for å befare leiligheten sammen med utbygger og megler, fikk kjøper vite at det ikke fulgte med fliselegging av bod/vaskerom. Dette måtte kjøper selv ordne, og “resten av leilighetskomplekset hadde avtalt med fliselegger at dette skulle gjøres da fliselegger allerede var på stedet, slik at det ble billigere.” Det var jo sånn sett noe for sent at kjøper fikk denne informasjonen nå.

Kjøper ble informert om at det ikke var påkrevd å legge fliser, siden det ikke var et våtrom, men at det såklart ble penere med fliser.

Fliseleggingen måtte i så fall gjøres raskt siden rørlegger skulle sette inn varmtvannsbereder i boden.

I forrige uke var rørleggeren på plass, og monterte alt av VVS-produkter, unntatt varmtvannsberederen, som firmaet ikke ville montere, i og med at de mener at boden/vaskerommet er et våtrom og må ha membran, fliser eller gulvbelegg.

Så er spørsmålet mitt: Kan utbygger fraskrive seg alt ansvar her? Er det normalt at et rom kan regnes som “ikke bruksrom” men allikevel våtrom? Burde ikke utbygger bare heller tatt 7000,- mer for leiligheten og latt fliser følge med pakken?

La meg også si at dette føyer seg i en lang rekke av merkverdigheter og slurv fra utbygger; Det er hull i vegger, stikkkontakter som ikke virker, skap som mangler og lignende.

Kan kjøper kreve at gulvet på vaskerommet/boden flislegges?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vaskerom er etter byggbransjens våtromsnorm et våtrom så her skal det være vanntett etter den byggteknikken som benyttes.

Bare sånn for å ha det sagt så er ikke flis i seg selv vanntette, de trekker til og med vann samt at fugene og flislimet også trekker vann men ja gulvet i et vaskerom må være vanntett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...