vikingkylling Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Jeg fant denne med en ren tilfeldighet i en bokhandel og ante ikke hva jeg hadde i vente. Bøkene var under et "tre for to" salgt, så jeg kjøpte den første og Tunnels (aldri hørt om den heller, men likte coveret). I mangel av noe bedre valgte jeg den andre boken i House of Night som den tredje boken, men ante ikke om jeg kom til å fullføre den første. Kort sagt: Enda en bok om vampyrer. Geez... Men når det er sagt er det så mange vampyr-serier nå at det er lett å la de virkelig gode drukne i de middels eller dårlige seriene, og dette er definitivt en av de aller beste. Kanskje den beste, med bøkene til Anne Rice som eneste konkurrent i mine øyne. Denne er faktisk hakket bedre da den ikke er så "seriøs". Når jeg begynte å lese den første boken tok det ca ett minutt før jeg elsket boken, og før jeg var i gang med bok nr to hadde jeg bestilt bok nr tre, fire og fem på nettet. Bok seks er nettopp kommet og bestilt, men bok syv (av tolv) kommer dessverre ikke før mai til neste år. Maken til bra serie skal man lete lenge etter! Serien handler om en vanlig tenåringsjente (Zoey Redbird) som blir markert av en vampyr. (dvs får en tattovering i pannen). Dette gjør at hun vil forvandles til en vampyr selv i løpet av fire år, med mindre kroppen hennes avstøter forvandlingen og hun dør. Det kan skje med hvem som helst, når som helst. I tillegg kan hun ikke overleve i den vanlige verden for lenge, men må flytte inn i en skole for vampyrer kalt House of Night. Dette er, til tross for vampyrbiten, en ganske vanlig skole med vanlige folk som tilfeldigvis er marker av vampyrer eller har fullført forvandlingen (dvs lærerne). Men glem vampyrbiten en stund. Historien handler om stort sett alt mulig annet en vampyrer, men har ganske mye overnaturlig preg over seg til tider. Stilen minner ganske mye om Harry Potter, bortsett fra at dette er en serie for voksne (til tross for at alle hovedpersonene er tenåringer). Den første boken starter ganske uskyldig, men mot sluttet tar det av og blir ganske sprøtt uten å miste bakkekontakten. Uten å avsløre for mye endrer slutten på den første boken veldig mye på en måte nevnte Harry Potter aldri kunne drømt om, og ennå er vi bare i begynnelsen av bok to av tolv. Karakterene er veldig gjennomtenkte, og det er svært få jeg ikke liker. Språket er veldig bra, og selv om det er svært alvorlig til tider har det også en solid dose humor hele veien. Mest på grunn av karakterene og måten ting er skrevet på. Som for eksempel: "Is she going to come?" "I bribed her with country clothes, so I think so." "So she died, undied and still has a shitty fashion sense?" "Apprantly." Denne serien er absolutt å anbefale! Jeg leser sjelden to bøker i en serie på rad da det er lett å gå lei, og å lese tre bøker på rad er nesten utenkelig. Jeg er nå på fjerde bok i House of Night på rad, og femte ligger klar når jeg er ferdig med denne. Sjette bok skal bestilles så snart som mulig. Ja, den er faktisk så bra. Tro meg. Det eneste minuset for noen er kanskje at jeg ikke aner om de er oversatt til norsk, men det er absolutt verdt å lese dem på engelsk. Endret 14. november 2009 av thecrow77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå