minibil Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Har fått en masse spørsmål jeg må gjøre i elektro til i morgen. Syns oppgaven er ganske krevende å finne på internett, (lærern har sagt at vi skal finne svarene på internett, å jeg vet ikke hva jeg skal søke på, trenger litt hjelp fort) Spørsmålene er: 1.Hva bør du gjøre om din kollega ligger livløs på gulvet, etter å ha fått elektrisk støt ?Hvis han/hun puster ? Hvis han/hun ikke puster……..? Du kan gjøre det du vil for å redde han hvis hun/han ikke puster, ringe 113, munn mot munn redning og prøve å gjøre han bevist ved å slå han. Personen har jo ikke strøm i seg etter at han/ hun har fåt elektrisk støt. Hvis han/ hun puster, så bør du sjekke om alt er OK med personen, men du bør ringe etter sykebil. 2.Hva menes med personsikkerhet, brannsikkerhet og driftssikkerhet ? Tenkt litt dypt rundt disse emnene. Hva regulerer hvordan vi skal forholde oss til dette ? 3.Hva bør vi gjøre før vi skal reparere en elektrisk artikkel ? Dra ut stikkontakten og ta ut sikringen, slik at det ikke er noe spenning i hele systemet hvor du skal reparere. 4.Hvilken nytte gjør en jordfeilbryter ? Hvor stor feilstrøm til jord er ok før jordfeilbryteren skal løse ut kursen ? Jordfeilbrytern sitter i de fleste sikkringsskap i hjemmet, ofte opplever man at den slår ut pga varmtvannstanken. Hvis en fase får for stor kontakt med jord slår den ut, dette kan komme av fuktighet o.l 5.Hva er maksimalt tillatte berøringsspenning ? Maks 50 volt i hus, og 30mA . 25 volt, eller 10 mA i Fjøs. 6. Hva er spenningsbånd 1 og spenningsbånd 2 ? Spenningsbånd er strøm under 50 volt. Som isolasjon er det kun brukt PVC. Speningsbånd 2 er for strøm mellom 50 og 1kv. Som isolasjon rund kablene blir det brukt PEX eller PVC. 7. Ved en kortslutning (fase mot fase) skapes en lysbue, er denne skadelig ? 8. Nevn ulike ting dere hjemme har montert for å opprettholde sikkerheten. Men i hvert fall, så er det sikkert at man bør ta ut stikkontakter fra veggen, og skru av alt som kan ta fyr hvis du skal dra hjemmefra, eller legge deg for natten. Tilleg vis det blir overspenning går sikringen. 9. Hvorfor har vi nødstrøm på sykehus ? Nødstrøm på sykehus må man ha siden folk ligger i respiratorer som krever strøm for å fungere. og bare for lyset går så kan flere 10-talls pasienter dø uten nødstrøm. 10. Hva er en nødstoppbryter ? Nødstoppbryter er brytere som bryter all strøm til aggregater, annlegg osv. de sitter montert der folk trenger dem og der de står og jobber ved tilfelle personskade. Det er strengt påbudt på alle arbeidsplasser, med maskiner som går på strøm. 11.Hva er jording ? Vis en kontakt ikke er jorda, å man står og bruker hårføneren, å du kommer i kontakt med vann, så vil du få strøm, så jording er en slags form for sikring mot vann. Dvs: Jord er en terminal i en elektronisk krets som er felles og brukes av hele kretsen som et referansepunkt. 12. Hva er et kortslutningsvern ? Et overbelastningsvern ? Hvor sitter de hjemme hos deg ? Størrelse hjemme hos deg ? Kan noen kontrollere om de spørsmålene jeg har svart på er riktige? trur at noen er feil, og er 20 min til de skal leveres! Endret 14. november 2009 av minibil Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Det blir vel litt for lett om vi skal gi deg svaret på alle de? Har du googlet og prøvd å finne ut de forskjellige oppgavene? Lenke til kommentar
minibil Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Har googlet de fleste spørsmål, men når det tar 10-20 min hvert spørsmål, syns jeg dette tar tid. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Du er virkelig lat hvis du ikke gidder å finne svaret på disse spørsmålene. Flere av de trenger max 10 ord. De fleste burde du kunne tenke deg til selv.. Lenke til kommentar
minibil Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Har finnet svaret på mange nå, men står fortsatt igjen med noen! Ja, jeg er lat, og har dårlig tid, dette skal leveres innen kl. 23.00. lærern hadde ikke sagt ifra til klassen at dette skulle leveres før lørdag kl. 23.00, å jeg må prøve å rekke det før da. fikk bare et sjokk, fikk vite at dette skulle være ferdig i dag! Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Husk " maks 50 volt i hus" skal være "maks 50 VAC i hus" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå