Gå til innhold

problem med tv2 på rikstv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TV2 kanalene sender på en egen MUX (signalpakke). Her på Lillehammer er denne pakken svakere enn de to andre. Også her er det mye forstyrrelser på TV2 enn på f.eks NRK kanalene. Du kan jo prøve å se etter sendestyrken til de forskjellige signalpakkene der du bor (finnes i menyen på mottakeren din).

Lenke til kommentar

har testet litt mer nå, bruker til vanlig en cam modul til tven min, en samsung led tv. det er kun når jeg bruker CAM modulen jeg har problem, har brukt grundig boksen nå i helgen og det serut som det funker helt fint.. står når jeg tar på signalstyrke i samsung sin meny at det er høy bitrate feil eller noe..????

Lenke til kommentar
har testet litt mer nå, bruker til vanlig en cam modul til tven min, en samsung led tv. det er kun når jeg bruker CAM modulen jeg har problem, har brukt grundig boksen nå i helgen og det serut som det funker helt fint.. står når jeg tar på signalstyrke i samsung sin meny at det er høy bitrate feil eller noe..????

Har du en aktiv antenne, så kan det være at tv'en din ikke gir ut spenning til antenna, mens grundigen gir ut 5 volt. Dermed fungerer ikke forsterkern i antenna og du får dermed svakere signal på tuneren som er innebygd i tv'en. Hvilken antenne bruker du?

Lenke til kommentar
aner ikke, jeg leier. må jeg kjøpe en forsterker å plugge mellom tv og vegguttak da eller?

Nei en forsterker må monteres ute ved selve antennen.

Hvis du er i grått område så bør det benyttes en litt større antenne med minst 15dBi forsterkning og muligens antenneforsterker ute ved antennen. Dersom antennesigalet splittes flere ganger så vil sannsynligvis også en forsterker ute ved antennen være fornuftig uansett.

Se også https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1172221

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Det er vel nok et bevis på at Grundig lager de beste mottakerene.

Lenke til kommentar
aner ikke, jeg leier. må jeg kjøpe en forsterker å plugge mellom tv og vegguttak da eller?

Hvis teorien stemmer om at du har aktiv antenne (antenne som allerede har forsterker) som får strøm fra Grundig-boksen men ikke fra TV-en, så kan løsningen være å koble til en ekstern strømforsying til antenna dersom den har inngang for det. Eller kanskje du kan finne et valg i oppsettet på TV-en hvor du kan velge at den skal gi strøm ut til antenna eller ikke - jeg har sett at Grunig-boksene kan skru av og på dette.

Lenke til kommentar

Skrur av aktiv antenne i grundig boksen for å se om det blir samme som på tv.. To be continued :) Takk for hjelp btw!

Bor i bergen på minde og har fri sikt til ulriken, forstår det slik at det er der senderen er, så da burde signalet være bra i utgangspunktet?

Edit; De jeg leier hos har grundig boks, vi deler antenne, kan problemet være at de har på aktiv mode på grundig boksen og samsungen ikke tåler dette??

Edit2; fant ikke noen aktiv instillinger på tven, og de jeg deler antene med har vist ikke hatt noen problem med tv2 heller så må være tven.. Men om grundig boksen sender ut 5v må det vel gå an å kjøpe en forsterker som jeg kan ha mellom vegguttak og tv som gjør det samme??????

Edit3; Prata med han som satt opp greiene, han sa det var en vanlig analog antenne, men han hadde en digital liggende som vi kunne slenge opp her en dag.. Vil det hjelpe på eller??

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...