PL610 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Lyd og Bilde har kommet med en kabelguide. Den føyer seg fint inn i det vrøvlet de har kommet med før angående kabler og inneholder en rekke usannheter og løse påstander. Her er noen godbiter: "Pass på at strømkabelen ikke sitter feil vei i kontakten." "Forslag på egnede høyttalerkabler varierer her mellom en og tre tusenlapper." "I denne prisklassen kan man derfor tenke seg å legge noen hundrelapper i nettkabelen." Hvem er det som betaler regningene for denne gjengen? Kan det være forhandlerne mon tro? Jeg fikk meg en god latter i allefall :!: Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Mye rart ute går her ja Det mange glemmer er at det ikke kreves kvalitetskabler for digital lyd/bilde, med mindre vi snakker lange avstander. Blir litt irritert når jeg ser HDMI-kabler til 500 kroner. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Mye rart ute går her ja Det mange glemmer er at det ikke kreves kvalitetskabler for digital lyd/bilde, med mindre vi snakker lange avstander. Blir litt irritert når jeg ser HDMI-kabler til 500 kroner. Jeg blir ekstra irritert når jeg ser butikker som f.eks elkjøp som bare har HDMI kabler til flere tusen kr. De tvinger nesten folk fra den litt eldre genrasjonen som ikke bruker/stoler på/vet om nettbutikker til å kjøpe de siden de ikke finner billigere alternativer og det ikke fulgte med når de brukte 3000kr på en blu-ray spiller. Og når selgerene i tillegg kan prestere å si at den dyre kabelen på en halv meter gir bedre bilde enn de billige bare så de kan tjene litt mer på de 2% ekstra som de har at det de selger for gjør ikke det saken bedre. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Den artikkelen ble til og med tatt inn i Sprøytvarsleren i går. http://28815.vgb.no/ Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Bare det er jo en bragd i seg selv Var på Elkjøp på fredag. Der hadde de noen flotte høyttalerkabler i plastkoffert til 2500,- Altså helt i tråd med denne guiden. Hvor er forresten forbrukerkontoret når det gjelder salg av slike produkter til intetanende kunder? Burde ikke Elkjøp få seg en smekk? Edit: Her er en mer vettug kabelguide Endret 15. november 2009 av PL610 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Må si jeg flirte av den om at kontakten må settes i rett vei. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Det hadde vært mer vittig om det ikke var for at så mange tror det er slik, nå er det egentlig mest trist.. AtW Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Denne artikkelen fra Dinside forklarer egentlig det meste ganske lettfattelig og bør linkes til når folk diskuterer kabler osv. Jeg må si meg helt enig i det de skriver: "Det som betyr noe for lyden er derfor, rangert i grad av viktighet: Rommet (vegger, gjenstander, absorberende overflater og objekter) Lytteposisjon Lytterens almentilstand (tett i nesa, vondt i hodet osv) Høyttalere Forsterker Forforsterkere og signalkilder Kabler Konsentrerer du deg om lydanlegget i den rekkefølgen, og bruker pengene deretter, vil du få den beste lydopplevelsen!" Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Jeg vet ikke helt om jeg er enig i rangeringen, men hovedbudskapet i artikkelen er god. Selv om rom måler ganske store påvirkninger, så virker den subjektive lydkvalitetsforskjellen mellom rom mindre enn målingene alene skulle tilsi, jeg er ihvertfall ikke uten videre enig i at rom er viktigere enn høyttalere. AtW Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Hmm når jeg tenker etter har jeg hørt noen relativt små Sonus Faber på stativ som var omtrent så feil plassert som det går an i en vinkelstue, og de låt fremdeles veldig bra. Mulig man kan bytte om på rom og høyttalere, men riktig plassering vil uansett hjelpe enhver høyttaler. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Er det noen som hiver seg med på et mail-raid til programmet FBI (forbrukerinspektørene) på NRK?. Kanskje vi klarer å få dem til å sette denne villedende markedsføringen av kabler i lys. Jeg begynner å bli grundig lei av audiofile som lider av stokholmsyndromet-knyttet-til-kablers-effekt-på-lydkvalitet-er-proposjonalt-pris-og-ikke-eksisterende-vitenskap. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Kanskje det er dette som skal til? Eller er forhandlernes makt stor nok til at det i praksis blir dårlig reklame for FBI å rote for mye der? Uansett burde FBI, hvis de er verd saltet sitt, lage en seriøs reportasje om kabelsvindel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå