krikkert Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Si et ti timers oppfriskningskurs hvert femte år. I snitt to timer per bilfører per år. En kvart million mennesker hadde prikker på førerkortet i år. Det vil si at en halv million manhours må til per år for å oppfriske bare disse menneskenes kunnskap. Faglært timesats... Samfunnet vil bli avkrevd 100 mill i året bare for de med prikker. I hvilket område skal disse millionene kuttes? Musikk i mine ører, endelig noen som forstår hva et slikt tiltak krever rent økonomisk. Et annet krav er ledig kapasitet, noe kjøreskoler vel ikke har flust av om dagen. Har inntrykk av at de fleste stort sett har mer enn nok å holde på med. Ja, man kan spare i form av reduserte utgifter ved trafikkulykker. Men det må nok heftig lobbyisme til før politikere tar det synspunktet innover seg. Det er ufattelig mange ulike tiltak, organisasjoner, foreninger, osv. som slåss for økte midler til sine formål. Man må ikke falle for fristelsen til å tro at dette er noe som "lett kan ordnes" på en politisk arena. EDIT: 100 millioner er nok alt for lite, husk at timebetaling ikke bare innebærer hva arbeidstakeren skal ha - man har i tillegg flust av sosiale avgifter på en arbeidstime. Overslaget mitt inkluderer arb.g.avgift, feriepenger, arb.g.avgift på feriepenger o.l. Nå, en gjennomsnittlig arbeidstaker tjener vel cirka 350k-ish i året. Hvis vi gjør regnestykket virkelig enkelt betyr det at en person som blir klippet ned når han er 24 snyter staten for 43 år med skatt (hvis han er konstant frisk), noe som vil si cirka 5 millioner kroner i (inntekts)skattepenger. Fra dette må trekkes at han også sparer staten for nærmere 15 år med pensjonsutgifter -- eller nærmere 2,5 millioner i alderspensjon. Livsytelsesmessig taper staten 2,5 millioner kroner over 60 år, eller 41k i året, på denne drepte personen. 300 drepte personer per år. I snitt 12 millioner tapt skatteinntekt per år. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Husk å ta med utgifter til sykehusopphold, erstatning for ditt og datt, osv. Kostnaden er nok noe høyere. Vanligvis regner jeg 500 kr per time, dette inkluderer faglært timesats, alle avgifter og andre diverse utgifter. Dette er et relativt vanlig beløp å benytte til overslagsregning av personalkostnad. Ved 500 kr per time finner jeg: 500 kr/time x 500 000 timer = 250 000 000 kr. Med andre ord, 250 millioner kroner. Og da tar jeg ikke spesielt godt i, skulle man finne på å bruke konsulenter kan man endre timepris til 1000 kr per time, minst. Endret 15. november 2009 av tor_erik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå