Gå til innhold

Hva kan gjøres for å gjøre norske motorvognførere bedre?


Jurist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med alt av avgifter som er på bil/transport allerede så betaler vi både staten og vår egen del, men klart, vi kan ta den støyten om de pitcher inn det dobbelte av det som allerede er :)

Med fare for å spore av debatten må eg berre nett kommentere dette. For er det nokon som faktisk har gjort eit forsøk på å samanlikne alle dei samfunnsmessige kostnadane med biltrafikk vs det vi betalar i skatt og avgifter?

Ikkje isforstå meg no, det er klart at god infrastruktur bidrar til masse pengar i kassa og er viktig for at Norge skal kunne fungere. Men det blir heile tida sagt at det går masse pengar inn men forholdsvis lite ut. Er det hold i dette? Nokon som har talmateriale som backar opp den påstanden? Eg berre lurer...

Lenke til kommentar
Med alt av avgifter som er på bil/transport allerede så betaler vi både staten og vår egen del, men klart, vi kan ta den støyten om de pitcher inn det dobbelte av det som allerede er :)

 

Å betale for føreropplæring er, slik jeg ser det, den mest meningsfylte "avgiften" vi kan betale. Årsavgift, veiavgift, omregistreringsavgift osv er rådyre avgifter vi betaler for at noen funksjonærer skal taste inn noen tall og bokstaver i løpet av sekunder, mens det ved føreropplæring faktisk er en jobb som blir gjort og et resultat som blir produsert, og det føles mye "riktigere" å betale for noe sånt enn å betale overdrevne priser for byråkratisk tøv.

Lenke til kommentar
1. Kutt ut glattkjøringen, det er helt bortkastet og gjør mer skade en godt, folk tror de er gud etter å ha tatt glattkjøringskurset.

 

2. Fjern alt tullet i pensumet om hvor mange som dør i ulykker hvert år, det er like lite effektivt som "røyking dreper" på tobakken. Bytt det ut med et obligatorisk fellesmøte under opplæringen med en som er blitt trafikkskadet, det setter ting i perspektiv på en helt annen måte.

 

3. Fokuser på det faglige og luk bort "ugresset" i læreplanen, det er blitt alt for mye tull som ikke har noen betydning for de egenskapene en trenger for å bli en god sjåfør.

 

4. Betydningen av å få lappen bør jekkes ned kraftig, en har i realiteten kun fått tillatelse til

å øvelseskjøre alene. Øk prøvetiden og konsekvensene for å bryte lovene i denne perioden,

 

5. Få en database som er tilgjengelig ute i felten for de som skal drive med kontroller, der kjører

folk som skulle ha mistet førerkortet for lenge siden.

 

I'll drink to that...

Lenke til kommentar

For å få bedre sjåfører i Norge er det i mine øyne bare en ting som vil hjelpe.

 

Det første som må gjøres er å ta tak i alle kjøreskolene i dette landet.

Kreve bedre utdannelse og kvalitetssikre kjøreskolene på årlig basis.

 

Er rett og slett skremt over holdningen til flere kjøreskolelærere i Rogaland.

Har diskutert endel med noen, og de driver ikke opplæring etter det som står i veitrafikklovgivningen men etter det de mener burde vært riktig.

 

Det er i mine øyne ikke rart at mange folk i Rogaland ikke kan plassering av kjøretøy og tegngivning i rundkjøring.

 

Nytter lite med ekstrautdanning av sjåførene når lærerene ikke kan tolke lovgivningen de skal lære bort. (Skal dog si at dette ikke gjelder alle lærerene)

 

-----

 

Det andre er å ta tak i de som bestemmer hvor og hvordan veiene skal utbedres.

Ser mye rart rundt på veiene, det siste er et buss stopp midt inne i en rundkjøring!

(Madla, Stavanger.)

 

Ok det er en "stor" rundkjøring i forhold til de fleste andre i Rogaland, men den heller så mye at det skal bli morsomt å se på ulykkene som vil komme på isføre. Og nederst i hellingen er det altså et busstopp...

 

-----

 

Er det ikke plass til å bygge en rundkjøring får man for svarte enten rive en byggning eller to, eller la være å lage en rundkjøring akkurat der det måtte gjelde!

Endret av Teza
Lenke til kommentar
Forandre mørkekjøringskurs fra å sitte på med kjørelærer til å kjøre selv med han. Lærer mye mer av det.

 

Tuller du?

Er det ikke eleven som kjører bilen under mørkekjøringen???

 

Både og. Under mørkekjøringen er det vel eleven som kjører, men under demonstrasjonen av siktforhold (med plutselig oppdukkende fotgjenger og påfølgende unnamanøver) er det en lærer som kjører mens elevene står og ser på.

Lenke til kommentar

Mørkekjøringa er da satt opp slik at eleven ikke kjører!?

Isåfall må det ha vært noe som kom for noen få mnd. siden! for søstera mi og elevene sammen med henne satt på under hele kjøringa.

 

For 3, snart 4 år siden når jeg hadde mørkekjøring var det også kun kjørelæreren som kjørte bilen.

Endret av Fugitive
Lenke til kommentar
Mørkekjøringa er da satt opp slik at eleven ikke kjører!?

Isåfall må det ha vært noe som kom for noen få mnd. siden! for søstera mi og elevene sammen med henne satt på under hele kjøringa.

 

For 3, snart 4 år siden når jeg hadde mørkekjøring var det også kun kjørelæreren som kjørte bilen.

 

Da jeg tok lappen (da dinosaurene fortsatt levde på jorda), var det i alle fall slik jeg beskrev. Jeg kjørte vel ca 30 min i mørket, hvor fokuset var å bruke lyset riktig. Ved demonstrasjonen sto vi bare og så på.

Lenke til kommentar
Når jeg tok lappen kjørte vi en kjøretime hver (meg og en til)

Det med å sitte på har jo på langt nær samme effekt vil jeg tro, hvertfall ikke for meg som lærer best i praksis..

 

Demonstrasjon hvaforno?

 

Demonstrasjon av hvor dårlig man ser fotgjengere når de ikke går med refleks kontra når de går med refleks samt hvor stor forskjell det er mellom nærlys og fjernlys, blant annet. Vet ikke om man gjør sånt lenger.

Lenke til kommentar

Under min mørkekjøring satt elvene på mens kjørelærer viste korrekt lysbruk. Lærte ingenting av det.

 

Er uenig i at glattkjøring skal bort fra opplæringen. Da jeg hadde glattkjøring lærte jeg mye om hvordan bilen oppførte seg med tanke på fart og bremselengder, fart inn i svinger, bakkestart i en bakke full av is, osv. Jeg fikk lov til å prøve meg frem med ulik fart foran hinder og i svinger, noe som resulterte i at jeg skjønte hvor lite som skulle til før bilen mistet veigrepet.

 

Jeg syns glattkjøringen bør bli enda mer omfattende.

Lenke til kommentar
Under min mørkekjøring satt elvene på mens kjørelærer viste korrekt lysbruk. Lærte ingenting av det.

 

Er uenig i at glattkjøring skal bort fra opplæringen. Da jeg hadde glattkjøring lærte jeg mye om hvordan bilen oppførte seg med tanke på fart og bremselengder, fart inn i svinger, bakkestart i en bakke full av is, osv. Jeg fikk lov til å prøve meg frem med ulik fart foran hinder og i svinger, noe som resulterte i at jeg skjønte hvor lite som skulle til før bilen mistet veigrepet.

 

Jeg syns glattkjøringen bør bli enda mer omfattende.

 

Glattkjøring må enten bort eller gjøres mer omfattende.

Lenke til kommentar

Det du "lærer" på glattkjøringene er ikke en universell kunnskap som en kan benytte på et hvert kjøretøy en setter seg i. Tanken bak glattkjøringen er å skulle kunne håndtere bilen under vinterlige forhold, men saken er at den "erfaringen" du har fått er gjort i kjøreskolebilen og ikke i den bilen du ev. går til annskaffelse av. Du sitter bare med en illusjon av at du kan mestre glatt føre, dette har jeg selv erfart.

 

Kjøreskolebilen jeg benyttet var en Mazda6, en moderne bil med det meste av sikkerhetsutstyr. Bilen jeg skulle begynne å bruke da jeg var ferdig med lappen var en Audi 80Ls 78mod, forskjellen mellom de 2 bilene var mildt sagt ekstrem. Å kjøre audien på vinteren var en helt ny opplevelse og jeg måtte legge om kjørestilen for å greie å håndtere bilen på vinterføre.

 

 

Audi 80LS

 

Lett på ræva

Ingen styreservo

Lite bremseservo (iht dagens standard)

Smale tynne dekk (155)

lavt giret

ingen ESP/BA/Anti spinn

Primitivt understell

 

Mazda 6

 

Bra balansert

Servo på alt

Lettkjørt

Vanlige dekk (205)

Høyt giret

Moderne understell

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig i det du sier, men samtidig så er det bedre å ha gjennomgått glattkjøring kontra det å ikke ha gjennomgått glattkjøring.

 

Alle biler oppfører seg forskjellig, og forskjellen blir jo ekstremt stor når det er snakk om 20-30 års forskjell på modellene. Noe som hadde vært lurt, er om kjøreskolene kunne brukt to type biler på glattkjøringen: en gammel bil, uten abs, antispinn, smale dekk, enkelt understell osv. og en ny bil slik elevene vanligvis kjører rundt i med kjøreskolen.

 

 

Min erfaring da jeg fikk lappen og skulle kjøre min egen og pappa sine gamle biler var noe lik din. Jeg kjørte BMW 3-serie 06' mod med kjøreskolen. Min egen bil var en Astra 96' mod, og jeg kjørte mye Vento 93' mod og 240 86' mod. Det er fire biler som oppfører seg ganske forskjellig, men fortsatt mener jeg at erfaringen jeg fikk fra glattkjøringen var verdifull. Jeg vil våge å påstå at jeg fikk større respekt for vinterføre etter glattkjøring kontra hva jeg ellers ville hatt (før jeg evnt da hadde mistet grepet på vanlig vei).

Lenke til kommentar
Si et ti timers oppfriskningskurs hvert femte år. I snitt to timer per bilfører per år. En kvart million mennesker hadde prikker på førerkortet i år. Det vil si at en halv million manhours må til per år for å oppfriske bare disse menneskenes kunnskap. Faglært timesats... Samfunnet vil bli avkrevd 100 mill i året bare for de med prikker.

 

I hvilket område skal disse millionene kuttes?

Musikk i mine ører, endelig noen som forstår hva et slikt tiltak krever rent økonomisk. Et annet krav er ledig kapasitet, noe kjøreskoler vel ikke har flust av om dagen. Har inntrykk av at de fleste stort sett har mer enn nok å holde på med.

 

Ja, man kan spare i form av reduserte utgifter ved trafikkulykker. Men det må nok heftig lobbyisme til før politikere tar det synspunktet innover seg. Det er ufattelig mange ulike tiltak, organisasjoner, foreninger, osv. som slåss for økte midler til sine formål. Man må ikke falle for fristelsen til å tro at dette er noe som "lett kan ordnes" på en politisk arena.

 

EDIT: 100 millioner er nok alt for lite, husk at timebetaling ikke bare innebærer hva arbeidstakeren skal ha - man har i tillegg flust av sosiale avgifter på en arbeidstime.

 

Det er helt seriøst bare småpenger hvis man mener at det vil kunne gi en betydelig reduksjon i antall trafikkdrepte/-skadde. Det er mange steder i statsbudsjettet man kan plukke ut 100 millioner, det er bare snakk om vilje. Regjeringen planlegger å bruke 2,3 milliarder på trafikksikringstiltak i perioden 2010-2013, det er en økning på 50 % siden 2006-09. I 2009 alene har de 723 millioner til dispoisjon. Tiltaket med å øke budsjettposten med 50 % er forventet å gi ca 55-60 færre drepte og hardt skadde i trafikken årlig. Vi kan for eksempel ta halvparten av disse pengene her, så er ordninga sikra de neste 100 år: http://www.dagbladet.no/2009/11/15/nyheter...litikk/9049727/

For det første, 100 millioner er ikke småpenger. Det er heller ikke mange steder i statsbudsjettet hvor man kan "plukke ut" 100 millioner, en slik uttalelse vitner ikke akkurat om forståelse for politikk. Som nevnt over er det ufattelig mange som slåss om den samme kaka, og ikke tro at de andre kommer til å gi seg på noe som helst vis. I tillegg har man, som du viser til, allerede en økt satsning på trafikksikkerhet. Sannsynligheten for å også finne plass til et tiltak som dette, blir dermed liten.

Artikkelen viser at det finne utestående beløp, og intet annet er bedre enn at disse blir innkrevet og brukt til dette tiltaket. Likevel bor vi i Norge, ikke Utopia, disse pengene kommer ikke med det aller første - det er en grunn til at folk ikke allerede har betalt.

 

Når det gjelder spleiselaget ditt kunne dette kanskje fungere en gang i fremtiden, men jeg tror fremdeles det vil strande på negativ elastisitet for private kroner ut til førerrett.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Glattkjøringen som gjøres på kjøreopplæringen i Norge gjør èn ting: Det er trening for hvordan man slenger rundt på en parkeringsplass.

 

Jeg husker fra glattkjøringen at treningen på hvordan bilen oppfører seg under tilfeller der dekkene ikke klarer svingen ble framtvinget i lavere hastighet ved å bruke brekket. Problemet her er at det eneste tilfellet man får bruk for den treningen er når man tar fart på en parkeringsplass og ... ja, nettopp drar i brekket.

 

Får man samme situasjon i det virkeligheten hvor man har tatt for høy fart, og bilen slenger ut i ei eller annen retning vil man ikke bare kunne svinge i mot, og så rette den opp. Man er nødt til å styre den hele veien til det punktet hastigheten er lav nok til at den klarer å ta tak igjen. På f.eks asfalt bremser bilen nesten ingenting om den går bakover, sidelengs, etc. så man vil risikere å snurre rundt flere ganger før det skjer.

 

De som har slengt elendige dekk bakpå bilen og tror at parkeringsplass- og glattkjøringstreningen med brekket skal være nok til å styre bilen igjennom en sving i for høy fart får seg en overraskelse idèt de går sidelengs eller bakover ut i grøfta.. og dermed har man oppnådd det motsatte av hva man ville oppnå med denne typen trening.

Lenke til kommentar

Når eg tok glattkøyringskurs køyrte eg ein relativt ny audi med alt av moderne dupeditter, sjølv om eg prøvde å kjøre med mykje av elektronikken skrudd av er det framleis ein heilt anna opplevelse enn å køyre -97 Golfen min eller MB i militæret.

Den mest betydeleg forskjellen er at Golfen min har forhjulsdrift, noko som gjer det til ein heilt anna opplevelse å køyre på glatta.

Bilparken i Noreg er vel på rundt 10 år (?), kanskje bør køyreskulane byrje å benytte like gamle bilar og la deg køyre både forhjuls og bakhjulsdrift, hvertfall på glattkøyring.

Her vil jo faktisk køyreskulane spare peng på å investere i eldre bilar.

 

Er det billigare å fornye bilparken og forbedre infrastrukturen enn å innføre obligatorisk banekøyring? Eg tillatar meg å tvile.

Drift av baner kan jo f.eks. privatiseres og vi kan få i gang eit konkurransemarked på det for å få ned prisane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...