Konamixx Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Tenkte jeg skulle ta i et tak å få open NAT på xboxen min igår og satte igang med åpning av porter i routeren (Zyxel P2602 HWT på telenor linje). Jeg åpnet portene 80 TCP, 88 UDP, 3074TCP/UDP og 53 TCP/UDP. Etter dette var alt fryd og gammen og xboxen hadde for første gang open NAT. Da jeg slo på xboxen idag var NATen plutselig tilbake i moderate setting. Jjeg snublet inn i routeren for å se over innstillingene, men alt så fremdeles likt ut som igår, med porter åpnet og regler i firewallen. Jeg satte alle portene opp mot PCene og brukte portforwarding sitt program for å sjekke portene. Det viser seg nå at port 80 TCP ikke er åpen, selv om reglene i routeren sier at den skal være det. Da jeg ikke er spesielt dreven på dette feltet lurer jeg da på hvor jeg kan begynne å lete. Kan dette være et problem på telenor sin side? Eller er dette en feil som kun kan forekomme på min side? Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Ettersom Telenor bare sperrer porter ved abuse-saker, så er nok dette noen instillinger lokalt hos deg. Prøv å resett routermodemet og sett det opp på nytt er mitt forslag. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Du er helt sikker på at du har portforwardet til riktig ip-adresse? Høres ut som du har satt xboxen på DHCP, og at ipen har endret seg slik at innstillingene blir feil. Sjekk dette! Lenke til kommentar
Konamixx Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Resette modemet som i reset to factory settings? Trodde også først det hadde noe med IP settingen på xboxen, men den har stått på det samme hele tiden, samt at jeg sjekket ved å kjøre alle de åpne portene mot PCen først, og der får jeg opp alle andre porter som åpen utenom 80 TCP. 80 UDP fungerer greit å ha åpen. Kan det ha noe å si at jeg satte oppe alle reglene mens jeg satt på nettverket trådløst? Det er ikke slik at jeg burde være koblet til routeren med kabel når jeg gjør slike endringer? Edit: Har prøvd restarting av modem uten hell. Endret 14. november 2009 av Konamixx Lenke til kommentar
Konamixx Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Okei, bumper min egen tråd med flere opplysninger nå. Jeg har nå prøvd å sette porten åpen mot IPen til stasjonær PCen min og da funker alt gulle godt. Setter jeg det derimot opp mot laptopen fungerer det ikke. Hva i allverden kan være galt da? Har trippelsjekket IPene nå og alt ser helt korrekt ut. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Hvorfor åpner du port 80 TCP og 53 TCP/UDP? Kjører du web- og dns-server? Som standard vil ingenting lytte på de portene der, utenom ruterens eget webinterface som gjerne kjører på port 80. Noen ganger er det å åpne port 80 et spesialtifelle der du må først sørge for at webinterfacet ikke lytter eksternt når du åpner for denne porten. Ellers er det kanskje lurt å sjekke brannmur på pc-en du åpner porten mot at og at en tjeneste faktisk lytter på den porten du åpner. Lytter ingenting, og brannmuren er av, bør du i det minste få opp at porten er lukket ved testing eksternt (fra Internet). edit: trykkleif Endret 15. november 2009 av Zenit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå