Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med port 80 TCP

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle ta i et tak å få open NAT på xboxen min igår og satte igang med åpning av porter i routeren (Zyxel P2602 HWT på telenor linje). Jeg åpnet portene 80 TCP, 88 UDP, 3074TCP/UDP og 53 TCP/UDP. Etter dette var alt fryd og gammen og xboxen hadde for første gang open NAT. Da jeg slo på xboxen idag var NATen plutselig tilbake i moderate setting. Jjeg snublet inn i routeren for å se over innstillingene, men alt så fremdeles likt ut som igår, med porter åpnet og regler i firewallen.

Jeg satte alle portene opp mot PCene og brukte portforwarding sitt program for å sjekke portene. Det viser seg nå at port 80 TCP ikke er åpen, selv om reglene i routeren sier at den skal være det.

Da jeg ikke er spesielt dreven på dette feltet lurer jeg da på hvor jeg kan begynne å lete. Kan dette være et problem på telenor sin side? Eller er dette en feil som kun kan forekomme på min side?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Resette modemet som i reset to factory settings?

Trodde også først det hadde noe med IP settingen på xboxen, men den har stått på det samme hele tiden, samt at jeg sjekket ved å kjøre alle de åpne portene mot PCen først, og der får jeg opp alle andre porter som åpen utenom 80 TCP. 80 UDP fungerer greit å ha åpen.

Kan det ha noe å si at jeg satte oppe alle reglene mens jeg satt på nettverket trådløst? Det er ikke slik at jeg burde være koblet til routeren med kabel når jeg gjør slike endringer?

Edit: Har prøvd restarting av modem uten hell.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Okei, bumper min egen tråd med flere opplysninger nå. Jeg har nå prøvd å sette porten åpen mot IPen til stasjonær PCen min og da funker alt gulle godt. Setter jeg det derimot opp mot laptopen fungerer det ikke. Hva i allverden kan være galt da? Har trippelsjekket IPene nå og alt ser helt korrekt ut.

Lenke til kommentar

Hvorfor åpner du port 80 TCP og 53 TCP/UDP? Kjører du web- og dns-server? Som standard vil ingenting lytte på de portene der, utenom ruterens eget webinterface som gjerne kjører på port 80. Noen ganger er det å åpne port 80 et spesialtifelle der du må først sørge for at webinterfacet ikke lytter eksternt når du åpner for denne porten.

Ellers er det kanskje lurt å sjekke brannmur på pc-en du åpner porten mot at og at en tjeneste faktisk lytter på den porten du åpner. Lytter ingenting, og brannmuren er av, bør du i det minste få opp at porten er lukket ved testing eksternt (fra Internet).

edit: trykkleif

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...