Maggz Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Hei! Nyregistrert på forumet, mest for å stille dette spørsmålet. Før noen kaller meg analfabet i forhold til GPS for iPhone, kan jeg godt kalle meg selv det. Jeg har en iPhone 3G (ikke 3GS), som jeg har ønsket å bruke som GPS i bilen. Samtidig har jeg hatt problemer med at det av uforklarlige grunner har gått hundrevis av kroner i måneden i GPRS-/3G-kostnader fra iPhonen min, og har dermed fått operatør (Telenor) til å deaktivere 3G og all annen form for datatrafikk fra deres sentral. Det eneste jeg nå kan bruke til å sende/motta data er trådløse nettverk, som jo uansett er gratis. MMS kan ikke brukes, men det lever jeg greit med uansett. Spørsmålet mitt er om dette gjør at jeg heller ikke kan bruke GPS-programmer til iPhone? Jeg skjønner at navigasjonsprogrammene bruker GPS, ikke GPRS, for å navigere, men jeg lurer på om det krever en viss oppkobling til "nettet" for å hente data helt i begynnelsen? Jeg lurer også på om TomTom sin nye dockingsstasjon henter de opprinnelige dataene på egen hånd (siden det står den har en bedre GPS-mottaker enn iPhonen, men ikke noe om at den kan kobles opp på andre måter), eller om den går via iPhone? I så fall kunne jeg alltids kjøpt en dockingstasjon. iPhonen min har et uforklarlig nettforbruk fra helvete som gjør at en dockingstasjon uansett ville betalt for seg selv i løpet av noen få måneder, så det ville ikke vært noen stor investering uansett. Altså: - Trenger jeg å kobles til nettet for å starte opp en ny "økt" med navigasjon fra iPhone, eller er det kun GPS-en som kommer til anvendelse? - Hvis så; vil en dockingstasjon fra TomTom gjøre at jeg slipper dette? Takknemlig for svar Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Dette er stort sett besvart i denne tråden. Men kort fortalt bruker ikke hverken Tomtom eller deres dockinstasjon/bilholder datatrafikk. Når det gjelder regningene dine, har du bedt om detaljert faktura? Mulig det står der. Lenke til kommentar
Maggz Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Dette er stort sett besvart i denne tråden. Men kort fortalt bruker ikke hverken Tomtom eller deres dockinstasjon/bilholder datatrafikk. Jepp, jeg så den tråden, men siden jeg som nevnt er helt uten kunnskap på området var jeg fortsatt noe usikker. Ser du nevner noe om at iPhonen kobler seg opp via AGPS. Betyr dette altså at den likevel vil koble seg opp, bare en smule tregere akkurat de første sekundene? Eller vil det rett og slett ikke ha noe å si, bare koste meg en marginal sum i året? For jeg kan gjerne betale noen små kroner i året, men ser ingen grunn til å reaktivere GPRS/3G og dermed betale noen tusen i året på uforklarlig datatrafikk. Er tross alt en guttunge på 18 som har nok med å betale inn på russebuss, kan du si :-) Når det gjelder regningene dine, har du bedt om detaljert faktura? Mulig det står der. Jepp, fikk en slik faktura tilsendt etter at jeg ba om det. Der gikk det en tre-fire kroner flere ganger daglig, tilsynelatende helt uten grunn. Har sluppet å betale de tilfellene som har oppstått frem til denne fakturaen, men fikk beskjed om at Telenor ikke ville dekke de utgiftene som begynte å løpe etter dette. Har mistenkt at det har vært slik at Wifi-koblingen ikke er helt stabil - Merker på iPhonen at den plutselig mister Wifi-koblingen selv inne i mitt eget hus, før den kommer tilbake - Og at den dermed har gått over til å bruke 3G/GPRS når den har falt ut av Wifi-tilkblingen. Altså; jeg har f.eks. kjørt et messenger-program, iPhonen har mistet tilkoblingen til Wifi og gått over til å bruke 3G en stund, før den igjen oppnådde kontakt med det trådløse nettet. Dersom jeg skrudde av 3G-en gjorde dette ingen forskjell, men såvidt jeg vet har iPhone også en GPRS-tilkobling som ikke kan slås av, dermed har jeg heller ikke kunnet gardere meg mot at dette skjer. Har prøvd å snakke med Apple om dette, men de er ikke spesielt samarbeidsvillige. Fikk sendt inn iPhonen en gang, og da avviste de at det var noen problemer med iPhonen i seg selv. Den forklaringen burde jeg vel ikke godtatt, sånn sett. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Den AGPS delen vil bruke bittelitt trafikk, men det er snakk om minimale mengder. 20 kr året eller deromkring hvis du bruker den hver eneste dag. Hvis du går til innstillinger - nettverk - mobildatanettverk og forandrer APN navnet ved f.eks å sette inn en x, vil ikke telefonen kunne laste ned data i det hele tatt over mobilnettverket. (Hvis jeg har forstått det riktig) Den vil fortsatt virke på wifi. Det at det tappes noen kroner flere ganger hver dag er veldig mistenkelig. Finnes det noen abbonement hos f.eks ringetone firmaer som kan gjøre noe slikt? Lenke til kommentar
Maggz Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Den AGPS delen vil bruke bittelitt trafikk, men det er snakk om minimale mengder. 20 kr året eller deromkring hvis du bruker den hver eneste dag. Ah, skjønner den. Men AGPS krever ikke at hverken Wifi, 3G eller GPRS (som ifølge Telenor alltid er skrudd på enten jeg vil det eller ikke - Med mindre de deaktiverer det derfra) er skrudd på? Det funker altså uansett om jeg deaktiverer alt annet enn "Stedstjenester"? Hvis du går til innstillinger - nettverk - mobildatanettverk og forandrer APN navnet ved f.eks å sette inn en x, vil ikke telefonen kunne laste ned data i det hele tatt over mobilnettverket. (Hvis jeg har forstått det riktig) Den vil fortsatt virke på wifi. Skjønner! Det skal testes, i så fall kan jeg jo få Telenor til å unblokke mobilnettverk. Det at det tappes noen kroner flere ganger hver dag er veldig mistenkelig. Finnes det noen abbonement hos f.eks ringetone firmaer som kan gjøre noe slikt? Ja, jeg sjekket etter dette. Har sett på spesifisert faktura og forsøkt å nullstille alt mulig, men det går likevel av seg selv. Merkelige greier. Og - Tusen takk for god hjelp og svar, eneste spørsmålet jeg sitter igjen med er det øverst i denne posten :-) Lenke til kommentar
flekken Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Den AGPS delen vil bruke bittelitt trafikk, men det er snakk om minimale mengder. 20 kr året eller deromkring hvis du bruker den hver eneste dag. Ah, skjønner den. Men AGPS krever ikke at hverken Wifi, 3G eller GPRS (som ifølge Telenor alltid er skrudd på enten jeg vil det eller ikke - Med mindre de deaktiverer det derfra) er skrudd på? Det funker altså uansett om jeg deaktiverer alt annet enn "Stedstjenester"? Hvis du går til innstillinger - nettverk - mobildatanettverk og forandrer APN navnet ved f.eks å sette inn en x, vil ikke telefonen kunne laste ned data i det hele tatt over mobilnettverket. (Hvis jeg har forstått det riktig) Den vil fortsatt virke på wifi. Skjønner! Det skal testes, i så fall kan jeg jo få Telenor til å unblokke mobilnettverk. Det at det tappes noen kroner flere ganger hver dag er veldig mistenkelig. Finnes det noen abbonement hos f.eks ringetone firmaer som kan gjøre noe slikt? Ja, jeg sjekket etter dette. Har sett på spesifisert faktura og forsøkt å nullstille alt mulig, men det går likevel av seg selv. Merkelige greier. Og - Tusen takk for god hjelp og svar, eneste spørsmålet jeg sitter igjen med er det øverst i denne posten :-) Sjekk ut denne. den var ikke dum. http://www.amobil.no/artikler/navigasjonsp...or_iphone/73100 Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hei, jeg sliter akkurat med det samme, med wifi som forsvinner. Har man ikke tid til å vente på at det kommer tilbake er det eneste alternativet et restart av telefonen. Dette er noe som bør ryddes opp i snart i en oppdatering av telefonen. Når det gjelder uforklarlig datatrafikk har jeg følgende tips: Innstillinger -> Generelt -> Nettverk -> Dataroaming (avaktiviser denne). Da skal du være spart for disse uforklarlige utgiftene. Går du på Innstillinger -> Generelt -> Bruk kan du følge med på forbruket. Nederst på siden kan du nullstille statistikken. Da ser du hvor mye du har lastet opp og lastet ned siden du sjekket sist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå