TheBerkley Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 PC-en min er ca. 2 år nå, og i det siste har den begynt a å bråke en del. Jeg fant ut at det er strømforsyningen som er problemet, ettersom jeg stoppet viften til, emh, "hjernen" og det bråkte like mye. Jeg kjøpte den hos Datakjeden, og nå lurer jeg på om det er mulig at De bytter ut eller reparerer strømforsyningen. Hvis ja, hvor mye vil det eventuelt koste? Viktigst av alt, siden jeg ikke får gjort noe før mandag, er det farlig at viften bråker so mye som den gjør? Vil det bli noe ødelagt? Bekymrer meg over at viften er på et likt støynivå som en moped. Takker for svar. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Sålenge vifta faktisk går rundt og fjerner varme er det ingen fare. Bare pass på at den ikke stopper opp helt. Gjør den det ville jeg ha slått av PCn og ikke brukt den før det er fikset. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Du kan fort sjekke om det er vifta ved å stoppe vifta til straumforsyningen. Den tar ikkje kveld av å gå utan vifte nokre sekundar. Eventuelt kan du starte opp PC-en med ein penn i vifta så den ikkje starter med ein gong. Det kan nok høyrest ut som eit lager som ikkje er heilt i lodd i vifta ja. Å sende den inn for å bytte kan kanskje fort bli dyrt. Å bytte den sjølv kan være ein kurant sak, men då må du sikkert sprette opp enheten og då ryk garantien. Så lenge vifta går rundt er det ikkje noko problem. Den kan surre lenge med dårleg lager utan at det betyr noko. Det du skal passe på er at den går. Den går kanskje ikkje med optimal hastighet dersom den har regulering, men så lenge den går bør det gå greit. Det du må unngå er at den stopper heilt. Edit: Om den bråkar like mykje som ein moped må den nesten gå skeivt og ta borti andre delar. Endret 14. november 2009 av Zeph Lenke til kommentar
Newar Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Ta saken fra hverandre og fjern hybelkaninene Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Er nok ikke hybelkaniner. Har hatt flere vifter hvor festet av selve vifta mot pinnen fra motoren er defekt (blitt skjevt) og resulterer i at viftebladene subber borti det som er rundt. Høres ut som samme problem. Lenke til kommentar
TheBerkley Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Jeg kan nada om Pc-er, så lenge jeg har en manual er jeg brukbar, men etter det er det rett vest. Hvis jeg stopper vifta til strømforsyningen, vil det begynne å ryke eller noe slikt? Kan det hende at jeg gjør vondt verre hvis jeg begynner a tukle med ting og tang? Ser en haug med ledninger, og tør ikke å røske i noe. Snakker av erfaring Hvis det er vifta som er litt på skrå, blir det da å bla opp til ny strømforsyning? Endret 14. november 2009 av TheBerkley Lenke til kommentar
Newar Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Vifta skal ikke på NOEN måte bli hindret fra å gå rundt. Da vil den miste sin funskjon som er å kjøle ned strømforsyningen. I værste fall kan det føre til brann!!! Ja, en ny strømforsyning er verdt helsen ditt. Skaff deg ny. Er nok ikke hybelkaniner.Har hatt flere vifter hvor festet av selve vifta mot pinnen fra motoren er defekt (blitt skjevt) og resulterer i at viftebladene subber borti det som er rundt. Høres ut som samme problem. Ja, men denne pinnen må jo ha blitt skjev av et fremmedlegeme, som skitt og støv. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Går nok greit å bruke maskina over helga, men lever den inn på datakjeden på mandag Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Vifta skal ikke på NOEN måte bli hindret fra å gå rundt. Da vil den miste sin funskjon som er å kjøle ned strømforsyningen. I værste fall kan det føre til brann!!! Ja, en ny strømforsyning er verdt helsen ditt. Skaff deg ny. Er nok ikke hybelkaniner.Har hatt flere vifter hvor festet av selve vifta mot pinnen fra motoren er defekt (blitt skjevt) og resulterer i at viftebladene subber borti det som er rundt. Høres ut som samme problem. Ja, men denne pinnen må jo ha blitt skjev av et fremmedlegeme, som skitt og støv. Hallo ! Viften er av plastikk , den er festet til motor pinnen med en splint eller er limt. Hardplast kan bli ødelagt av tretthet eller varme (sprukket) eller limet/sementen kan ha løsnet. Pinnen fra motoren er det nok ikke mulighet før at blir skjev uten fysisk slag e.l (ikke av støv/skitt) Har hatt dette fenomenet selv på billige kabinettvifter. Vifta kjøler nok greit nok ned PSU selv om den subber borti viftehuset eller grillen og lager støy. Endret 14. november 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Newar Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Ja, men som kjent skaper støvbelleg ved luftinntaket litt isolasjon og dermed større varmeutvikling. Støv og skitt samler seg på punktet hvor viften er festet til pinnen og kan således få viften ut av vinkel og/eller skape større friksjon rundt omdreiingsmomentet. Er jo klart at en klinisk ren vifte i normale, huslige omstendigheter ikke vil gi etter av materiell tretthet etter kun 2 år. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Trådstarter sier at PSU bråker som en moped. Dette tilsier at viftebladene subber borti i noe. Endret 14. november 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
TheBerkley Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Dette er meg langt over hodet. Katten fikk dunket litt borti PC-en etter å ha jaget beina mine, så stoppet den plutselig å bråke. Jeg restartet PC-en, og nå bråker den like mye. Hva annet kan jeg spørre om enn; Hæ? Skal jeg begynne å gå løs på PC-en hver gang den begynner å bråke? Endret 14. november 2009 av TheBerkley Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Tja, det lille dunket vil vel vifta en liten periode i hakk igjen, helt til restarten. Vifta er nok uansett gåen, så er det garanti på PSU, så bytter du den helt enkelt inn. Bytte av vifte er vel noe jeg antar du ikke vil begi deg ut på. Lenke til kommentar
Newar Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Stol på meg, rens skittet fra mellom vifta og pinnen og psuen vil være mint igjen! Syar, det skal faktisk mye til før selve plastpinnen bøyes ut av stilling. Nå er jeg ikke fysisk tilstede og kan dermed ikke redegjøre sakens tilstand til punkt og prikke, men all logikk tilsier støvansamling i vifteanlegget. Lenke til kommentar
TheBerkley Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Nå har jeg drevet og blåst rundt med Dust Off fra Clas Ohlson. Det bråker fremdeles, men ikke like mye. Tør ikke å fikle mer med strømboksen, ettersom jeg har ingen anelse om hva jeg gjør Burde jeg nå ta en tur til Datakjeden? Takk. Redigert: Hvis jeg trenger ny strømforsyning, hvilke er å anbefale? Endret 15. november 2009 av TheBerkley Lenke til kommentar
Newar Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Det hjelper ikke. Du må demontere vifta fra forsyningen. Det er ikke farlig i det hele tatt, bare sørg for å ha strømmen av. Se her: http://www.metacafe.com/watch/1695460/how_...a_computer_fan/ Hvis du ikke klarer det på egen hånd må du nok skifte den delen av PCen, ja. Snakk med datakjeden, det vet hva som trengs. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå