Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

307 SW bør utstyres med 100 000 km adversel!


haada

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min kollega var en lykkig eier av 307 SW 2005 mod 1,6HD in til bilen passert 100 000 km ( 3 år) og da begynte problemene. I de siste 1,5 år måtte bilen taues 3 ganger til nærmeste verkstad med sky høy verkstyad regning. siste gang fikk hun store problemer med gier kasse mitt i E6 nor for Oslo.

Bilen er ofte på verkstad enn hjemme hos henne.

 

Er dette bilen en stående eller har mange slike erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Min kollega var en lykkig eier av 307 SW 2005 mod 1,6HD in til bilen passert 100 000 km ( 3 år) og da begynte problemene. I de siste 1,5 år måtte bilen taues 3 ganger til nærmeste verkstad med sky høy verkstyad regning. siste gang fikk hun store problemer med gier kasse mitt i E6 nor for Oslo.

Bilen er ofte på verkstad enn hjemme hos henne.

 

Er dette bilen en stående eller har mange slike erfaring?

 

Har samme møkkabilen her i gården (2004 modell). Har flere tråder om den. Den bilen har hatt feil på det meste. Og kundeservice, ja hvor er den..... Eneste jeg ikke har hatt er motorstopp (og takk for det).

 

Siste tråden min: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1101692

 

Ja, det er fransk, og franskmenn kan tydeligvis ikke lage bil. De påstår dem er flinke på kjøkkenet, men jeg er overhode ikke ening i det heller.

Lenke til kommentar

Peugeot er en av de verste bilmerkene du kan kjøpe. Franske biler generelt bør man styre langt unna, men Peugeot tar kaka. Det er alltids noen som vil forsvare dette bilmerket og skryte av hvor feilfri deres egen Peugeot har vært og jeg kan ikke annet enn å gratulere dem og ønske dem lykke til videre, men statistisk sett er Peugeot overrepresentert med alvorlige og kostbare feil.

 

Styr unna!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

@LiamH:

 

Nesten helt riktig. Det er vel Citroën som har den høyeste feilraten og den desidert høyeste raten av spontan selvantennelse.

 

Mine foreldre hadde Peugeot 306. De kjøpte den ny og etter 3 år fikk de igjen under 50% av nybilpris.

 

Franske biler:

Hva som er bra: Tildels komfort

Hva som er dårlig: Resten

 

Italienske biler:

Hva som er bra: Design

Hva som er dårlig: Resten

 

Amerikanske biler:

Hva som er bra: Hmm, tja - det strides de lærde om

Hva som er dårlig: Resten

Lenke til kommentar

Hihi! Morsomt å se hvor fantastisk enige flere her er om hvor dårlige franske biler er. Her generaliseres det under en lav sko, og ærlig talt: Hvor har dere gjemt hue? For det første er det klin umulig å slå alle franske merker under ett. PSA; ja greit nok, det er mye samme bilene. Men f.eks Renault og PSA? Hallo?

Og du Logiman, som bruker verkstedets manglende vilje til service som et argument for at franske biler er dårlige biler? Da hadde du kanskje digget Citroen og hatet alt laget av VAG, om du bodde i en annen kant av landet? Eller kanskje i et annet land?

Neida, jeg har ingen planer om å fortelle om hvor fantastisk franske biler er. Har hatt endel av de, sammen med diverse andre europeiske og japanske merker, men det blir jo uansett mine personlige erfaringer, lett blandet med det mine bekjente/venner har fortalt meg om egne kjøretøy.

Statistikken er igrunnen det eneste som faktisk kan stoles på i så måte. Og man MÅ også utenfor Gnores grenser, det holder ikke med lokale/nasjonale undersøkelser. Til det er det altfor mye tilfeldigheter og avhengig av den enkelte importørs/forhandlers servicenivå, hvorvidt man oppfatter bilen som bra eller dårlig.

Ta f.eks Toyota, som får så fantastisk bra resultater på div feilstatistikker, spesielt her til lands. Har det slått noen av dere "fransk-hatere" her at det kanskje henger sammen med at importør/verksted her er ekstremt nøye på å ta feil de vet vil komme, før de kommer? Altså bytte div deler som de vet kommer til å ryke, mens f.eks bilen er på ordinær service?

 

Har dere egentlig tenkt igjennom hvem som egentlig produserer de forskjellige delene til de forskjellige bilene? Ta f.eks varmeseter på PSA og VAG biler på 90-tallet. På alle PSA satt det tysk-produserte varmeseter. Disse røk utrolig lett, og var årsak til flere branner. De tålte ikke at man satt kneet ned i setet. På VAG var det fransk-produserte varmeseter, som funket perfekt.

Slike eksempler som dette finner man en million av, og det blir en utrolig komplisert statistikk å finne reell feil-statistikk, spesiellt basert på land. F.eks er Citroen Berlingo varebil hovedsakelig produsert i Frankrike og Spania. Jeg har hatt en som var produsert i Frankrike, og hadde "null" feil. Berlingo-er produsert i Spania har vært noe plaget med diverse gjengangerfeil, feil på komponenter som Berlingo-er produsert i Frankrike ikke har feil med.... Samme fenomen finner du med ALLE ANDRE bilmerker, rett og slett fordi alle bilmerker produserer de forskjellige modeller på forskjellige fabrikker, og henter tilsynelatende identiske komponenter fra forskjellige leverandører.

 

Selv eier jeg idag et glimrende eksempel på slikt: En Opel Vectra. Disse blir jo også produsert som Vauxhall, for England. Identiske komponenter, så det burde bli en identisk bil av det Her i Norge er den utgaven Vectra jeg har, sett på som normalt grei i forhold til feil. Altså finner man diverse feil, men ikke mer enn normalt. På et stort engelsk forum for denne modellen, klages det mye på diverse gjengangerfeil. Disse feilene finner du ikke igjen på norske Opler. Jeg undret meg litt over dette, og snakket med verksmester hos "mitt" Opel-verksted, som kunne fortelle at de feilene rettet de opp før bilen ble solgt, eller på de tidlige servicene, uten å plage kundene med det.

Forøvrig er omtrent all elektronikken i min Opel, av merket Valeo eller Bosch. Akkurat de samme to merkene du finner igjen i PSA-biler.

 

Bare ta girkassen jeg har i min bil nå. 5-girs automat med en slags tiptronic. Identisk, ja 100% identisk girkasse, benyttes av en haug med andre bilmodeller. Den benyttes blant annet av Toyota, hvor kassen er berømt for å være skuddsikker. I andre bilmerker kan samme kasse (med sammenlignbare belastninger) være kjent for å ryke. hvorfor skjer dette tro? KAN det kanskje ha noe med verkstedet? Hvilken olje som benyttes? Hvor ofte oljen byttes?

I f.eks Volvo XC60, hvor denne kassen står, ryker kassen for "ingenting". Men så sier også Volvo at kassen ikke skal ha service/byttes olje på! Mens Toyota skifter relativt ofte olje, og uten at jeg kjenner til Toyota her i Norge, vet jeg at i enkelte land så har Toyota rutine på å flushe oljen, ikke bare bytte. DERFOR varer autokasser "evig" i Toyota. Skjønner?

En bils oppfattet kvalitet vil altså være minst så avhengig av hvor og av hvilke hender/maskiner den bygges av, og hvilken service bilen i praksis får, enn det er avhengig av merke.

 

Jeg blir iallfall ganske oppgitt av å høre på slike diskusjoner som dette. Fullstendig barbert for nyanser, og proppfull av fordommer og manglende interesse for å finne fakta.

 

Det neste blir vel å fortelle at pikken min er større en pikken din. Ja unnskyld for uttrykkene, men.. Eller at faren min er tøffere enn din far. Eller kanskje en av dere vil komme bort i min ende av sandkassen, og pisse på sandslottet jeg har brukt en hel time på å bygge?

 

Så. Tygg en Toy. Alle merker har modeller med mer eller mindre feil. Sånn er det bare. Samma f... hvilket merke det er. Problemet oppstår når du som kunde vil ha gjort noe med det.

 

 

Til trådstarter: Til info så er det 5 års reklamasjonsrett i dette landet. Det er det eieren av denne bilen skal forholde seg til. Anbefaler henne å benytte en advokat, f.eks gjennom forsikringen eller NAF, eller lignende. Det bør kunne lønne seg. Så kan du anbefale henne å kjøpe en Citroen Xsara. Den bilen benytter samme girkassene som i 307, men der fungerer kassene. Morsomt, ikke sant?? :p

Lenke til kommentar

Manglende kundeservice er ikke et argument. Det er prikken over i'en. En ting er å slite med stadige feil, det blir hakke værre når man hele tiden møter motbør hos forhandler/importør.

 

Og det er da ingen som sier at det finnes 100% feilfrie merker. Alle sliter med sitt, men Peugeot har bevist her at de sliter med det meste.

 

Og angående fakta. I england ble 157/159 rangert etter feilraten osv. Altså flere tusen biler basert på de 157/159 modellene. 307 kom 2 plasser bak tapern. Gjett hvem som vant? Jo Peugeot 807 (som også går under citroen).

 

Her i gården er det en 2004 307 SW og en Peugeot Partner 1998 1.9 Diesel. Føler liksom at disse to bilene alene, gjør at jeg ikke kommer til å røre franske biler igjen. Riktig nok har partneren tross høyere km, alder osv vært en mer holdbar bil hittil! Renault er det jo flere som ikke rører med ildtang. Det er ikke rykter, men rett og slett x-eiere.

Lenke til kommentar

Dersom alle servicer er fulgt, er det synd. Jeg selv vil jo også si at folk generelt veit så lite om biler at de rævkjører dem over en lav sko. Ikke bare Peugeot som har hensynsløse eiere. Jeg merka nettopp at bremsevæske-beholderen min var tom i min gamle Escort, og jeg anser meg selv som veldig nøye på vedlikeholdet. Det er fort gjort å glemme en ukentlig sjekk.

 

Min mor og far skifta olje på sin 307 (2003-modell) først etter 30000 KM (!) men den går da enda... men hvor lenge er et godt spørsmål. Bilen jeg hadde før Escorten var en 1991 405. Den funka greit i to år, noe som jeg anser som fantastisk i og med at jeg ikke skifta en skit utenom vanlig olje :) til slutt stoppa motoren i hytt og gevær så da ble den skrapa.

 

Men det rare er at alle disse nyere bilene har trøbbel. Kanskje nettopp fordi man disse dager tenker at nye biler med dagens teknologi kan vedlikeholde seg selv? Hvem vet :)

Lenke til kommentar
Hihi! Morsomt å se hvor fantastisk enige flere her er om hvor dårlige franske biler er. Her generaliseres det under en lav sko, og ærlig talt: Hvor har dere gjemt hue? For det første er det klin umulig å slå alle franske merker under ett.

Å dra franske biler under en kan er jo så riktig som man får det, ikke uten grunn at vi er så mange enige her.... hihi :!:

Lenke til kommentar

Siste oppdatering av saken!

 

Det er styringshjul som har rykt. 15 000 kr. bilen har stått på versted siden 10 dager på vente deler fra Frankrike.

 

Hun ( min kollega) syns at det ikke unormalt at bilen har hatt 3 ganger motor stopp siden bilen over 5 år gammel og har gått ca. 150000 km.

 

Min bil (Mazda 323F, 97 mod 1,5) er 12,5 år gammelt har gått 250000 km og har hatt null motor stopp. Kanskje jeg burde har hatt 10 motor stopp?

Lenke til kommentar
Styringshjul? Er vel ikke selve svinghjulet? :wow:

 

Har selv også en Mondeo MK1. Skulle den hatt samme stoppfrekvens hadde jeg hatt platinakort hos viking. Men den har fortsatt aldri hatt motorstopp til dags dato. Ei eller noen andre feil som har medført at viderkjøring ikke er mulig.

 

 

Styringshjul mellom Girkasse og motor i følge min kollega. De har demontert girkassen og venter på reservedeleren fra Franrike, total prise 15000 kr.

 

15000 kr har jeg ikke engang brukt på min 12,5 gammelt bil siden jeg har kjøpt den for 9 år siden hvis vi tar bort servicene.

 

Total har jeg bytte i de 9 årene: 3 støttedempre, 1 batteri, 2 endeledd, 2 stabizator og 2 ganger bremse klosser faktisk under 10000 kr. i tillegg til vanlig service hver 30000 km.

Lenke til kommentar

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=296

 

Clutch judder can develop on 2001/2002 diesels, caused by wear in internal damper of dual mass flywheel. Needs replacing with modified unit to solve the problem. Dual mass flywheel failure now common on early 2.0HDIs and the flywheels may last only 25,000 miles.

Jeg har ihvertfall ikke bruk for en bil hvor svinghjulet må byttes hver 40000 km.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...