ilpostino Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 jeg har en kvariepunpe som står i en vanntank i et vannkjølingsutstyr som jeg skal koble opp på maskinen min iløpet av helgen. for å sjekke at alle koblinger er tette i tanken har jeg prøvekjørt den i kjøkkenvasken. på grunn av vibrasjonene fra vanntanken så durte det veldig. er det noen gode tips til hvordan jeg kan dempe vibrasjonen? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Det er veldig vanskelig å få vekk all vibrasjonsstøy fra vannpumper når de står montert i en vanntank. Selv dersom man fjerner all overføring av vibrasjoner fra tanken til det den er montert i vil det fortsatt være en betydelig mengde støy som lages direkte pga vibrasjonene i selve tanken. Mine metoder der det ikke eksisterer mulighet for å montere skruer med gummiforinger er å sette dem oppå flere lag med bobleplast (som må byttes med jevne mellomrom) eller å montere på flere lag med skumbasert dobbeltsidig tape. Borrelås fungerer også, men det isolerer ikke nok etter min erfaring til at det er særlig brukbart. Kan nok også lage noe større opplegg av gummi eller kraftig strikk. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Dette er veldig vanskelig i grunn... det er lavfrekvent støy, og pga. det forplanter seg i vann så går lyden alle mulige veier i strukturen, uansett om du bruker gummifester osv. Det beste er om du kan forhindre at lyden forplanter seg videre fra vanntanken til luften runft - dersom det evt. er en mulighet. Det beste er selvfølgelig å ha en pumpe som ikke lager mye støy generellt sett. -Stigma Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 så hvis jeg skulle bytte til en ekstern vannpmpe, hvilken ville dere anbefalt? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 så hvis jeg skulle bytte til en ekstern vannpmpe, hvilken ville dere anbefalt? Kommer jo helt ann på hva du trenger og hvor mye du vil bruke på det, men jeg er en stooor fan av magdrive pumps, altså magnetisk drevne pumper. De har mange fordeler som at impelleren kan være helt forseglet og separat fra motoren Det gir kraft, lite lyd og ekstrem driftssikkerhet. Mine favorittpumer er Iwaki. Om det er det optimale og enkleste valget for å oppnå lite støy dog vet jeg ikke helt. Du vil alltid ha noe støy med en pumpe, og det er altid vanskelig å isolere sånn lavfrekvent støy. Beste må nesten være å lage en liten støyfelle boks eller noe sånt - om du har bra med plass for det. -Stigma Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Med en ekstern pumpe; hvor langt unna maskinen kan man plassere den? Foreløpig har jeg en glimrende løsning med luftkjøling og maskinen plassert i et annet rom, men slik kan jeg ikke ha det for all framtid. Hva om jeg f.eks har radiator og pumpe plassert 5m fra selve maskinen, i samme høyde fra bakken - er det noe som kan fungere? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Med en ekstern pumpe; hvor langt unna maskinen kan man plassere den? Foreløpig har jeg en glimrende løsning med luftkjøling og maskinen plassert i et annet rom, men slik kan jeg ikke ha det for all framtid. Hva om jeg f.eks har radiator og pumpe plassert 5m fra selve maskinen, i samme høyde fra bakken - er det noe som kan fungere? Med litt sterkere pumpe så går jo det fint. Så lenge du ikke belaster pumpen med mye løfting i den ekstra strekningen fra og til så trenger du heller ikke så voldsomt mye mer kraft. Jeg har også en lignende løsning, med diverse kjøleutstyr (vann og fase) i et annet rom, med slager gjennom veggen inn til der jeg sitter. -Stigma Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Spiller ingen som helst rolle hvor mye opp eller ned det går, ettersom det går opp i null i et sirukulasjonssystem (når det er fyllt opp og all luft er fjernet). Det eneste som spiller noen rolle er motstanden ekstra slange gir. Jeg har kjørt ca. 10 meter slange på en Compact 300-pumpe fra Eheim. Alle pumper som ikke spesielt er laget for å være svake vil klare noen meter slange. Det kan lønne seg å øke slangedimmensjonen ved lengre slangelengde, men det kan gi ulemper i form av at det er vanskeligere å fylle i utgangspunktet, og større mengde vann kreves for å fylle dem. Endret 14. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Spiller ingen som helst rolle hvor mye opp eller ned det går, ettersom det går opp i null i et sirukulasjonssystem (når det er fyllt opp og all luft er fjernet). Det eneste som spiller noen rolle er motstanden ekstra slange gir. Jeg har kjørt ca. 10 meter slange på en Compact 300-pumpe fra Eheim. Alle pumper som ikke spesielt er laget for å være svake vil klare noen meter slange. Det kan lønne seg å øke slangedimmensjonen ved lengre slangelengde, men det kan gi ulemper i form av at det er vanskeligere å fylle i utgangspunktet, og større mengde vann kreves for å fylle dem. Du har rett i teorien, men i praksis så blir det veldig mye vanskeligere å fylle opp systemet om ikke pumpen klarer å løfte vannet til å begynne med. Det går med litt ekstra stressing, men du bør ha såpss mye esktra kapasitet på pumpen uansett IMO. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå