thamule Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Hei. Bakgrunn Har 2 harddiskar i mediasenterkabinettet mitt og dei susar litt meir enn eg vil at dei skal. Dessuten er det ikkje plass til all verden med harddiskar inni Antec Fusion Remote-kabinettet mitt. Treng derfor ein filserver som får som hovedoppgåve å lagre MASSE HD-materiale. Har frå før ein Pentium 3 500 MHz server som tidlegare har fungert, men har aldri testa å streame hd-materiale frå den. Uansett så er det som sikkert alle forstår eit eldgammal maskin uten nokon form for sata inngongar eller liknande. Såg derfor først på satakort, men fant ut at desse er jo nesten like dyre som eit billeg nytt hovedkort som har 6 satakontakter så då er det sikkert vekkasta å bruke peng på den gamle serveren min. Kommentarar??? Har no 3 tb plass, men dette er snart brukt opp så eg må ha muligheit til å kunne ha opp mot 10 tb på sikt sikkert. Så nøkkelen her er muligheit til å utvide med lagringsplass uten å måtte kjøpe nytt heile tida. Momenter Muligheit til å utvide antal harddiskar etter kvart uten at det blir eit voldsomt stress Skal kunne streame HD-materiale over trådlaust nettverk med g-standarden. Treng ikkje vere ein bulldosar i krefter, den skal kunne streame og det er stort sett det Billig! Brukar ikkje meir pengar enn nødvendig OS fiksar eg når alt eg eventuelt må kjøpe er komt i hus og eg er klar, men kan godt få inputs på det og. Btw kun windows som er aktuelt Tips? Kan eg forresten bruke Pentium 3 maskina mi? Reknar med at svaret på dette er nei. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Selv vil e si at maskinen du har fra før med pentium 3 er utdatert, og blir håpløst og få inn god lagringskapatsitet i den. Hva angår lagringsplass, så har e ett spørsmål, har du tenkt på om NAS kan gjøre jobben, og når du skriver kun windows så er aktuelt, er det snak om windows 7, vista eller xp, eller snakker du windows server 2003, 2008, Virker egentlig som at et NAS kan gjøre jobben du trenger med mer, eks kan du se på QNAP sine sider her. for og svare systematisk: 1. Tror et NAS kan være tingen her, med tanke på hvor stor kapasitet du krever, og har du tenkt og kjøre med sikkerhet for Harddisk krasj RAID 5/6? 2. for best ytelse ville e koblet maskinen/serveren kablet til nettverksrouteren, dette vil gi desidert best ytelse, og vil føre til at du kan streame HD mattriel til flere maskiner trådløst samtidig, om nettverket ellers tilsier dette (kommer ann på routere og resten av nettverket ditt). 3. Et NAS vil ha masse nok av krefter til dit bruk. 4. Billig er relativt, bør komme med noe mer konkret her, 0<5000kr<mer en 5000, og er prisen med eller uten hardiskkapasiteten? 5. NAS kjører ikke windows, men styres på samme måte som nettverksrouteren du har i huset, altså veldig lett. Ellers vis du skal bygge selv så er kanskje windows home server noe for du, men det er ikke tilpasset raidkontrollere, så da må du evt tenke på dette utenom (kan bruke raidkontroller, men krever egen tilpassing). Er det noe mer du tenkerpå, lurer på er det bare og skrive. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Takk for eit flott svar! Alle typer windows går fint, og os får eg tak i ganske konstnadsfritt uten å gå noko meir i detalj om akkurat det. Men poenget var at eg uasnett ikkje taklar å gå gå over til ny type os (linux osv.) 1. Glømte å nevne ein ting! Torrentklient! Eg er avhengig av å ha ein torrentklient oppe og går konstant, og då reknar eg med at det blir vanskeleg med noko anne enn ei vanleg datamaskin. Eventuelt så kunne kanskje mediasenteret mitt kjøre torrentklienten og så ha NAS i tillegg, men det erlitt dumt å ha 2 maskiner ståande og gå heile tida. Eg har ikkje økonomiske midlar til å ha dobbelt opp med lagringsplass til alt, så det blir derfor ikkje raid, men muligheit for å få til dette seinare hadde kanskje vore flott. 2. Point taken, men teoretisk sett så burde vel hd-streaming over wlan(54 Mbps) gå fint? Skal bu her 7-8 månadar før vi flyttar så viss det går fint over wlan så er dette VELDIG å foretrekke. Har forøvrig eit wlan-pci-kort ligande som sikkert kan gjere nytten. 4. Så billig som overhode mulig egentlig. Og ja eg må klare å hold meg under 5 tusen. Gjerne under 1 tusen for den del, men det rt vel ikkje mogeleg. Og lagringsplass er ikkje inkludert. Det blir kjøpt etter kvart som behovet aukar. Dette NAS-greien såg svindyrt ut. 9000 for plass til 6 harddiskar? Nei det går ikkje. Må nok heller sette saman ei datamaskin. (kabinett, hk, cpu, minne, psu og kablar) Endret 14. november 2009 av thamule Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) 2. selv om du har det tilkoblet via kabel, så vil jo tinga være tilgjengelig i nettverket selv for trådløse tilbkoblinger. og mange NAS kan kjøre torrentklient, så trenger ikke ha dette på andre maskiner;) (qnap har mulighet for torrent klient). edit: NAS kan se dyre ut i førsteomgang, men de er veldig stabile, og trenger "lite" vedlikehold, og de er skreddersydd for fildeling, men det kommer jo ann på hva en ønsker, om en ønsker spessialtilpasset maskinvare eller om en ønsker billigst mulig, me de mulighetene dette innebærere. eks, om du ønsker Hotswap så blir prisen høyere automatisk, og hotswap kabinett til montering i vanlige maskiner koster også en del. Skal du bygge en billig maskin, blir det ofte større kabinet og billige komponenter. enn om du skal ha noe spessielt, eks liten maskin, stor lagringskapasitet, evt kombinasjon, liten men stor kapasitet. Om du skal sette opp maskin selv, er det jo bare og lage no på komplett.no eks. hurtig oppsattt handleliste billig maskin: med mulighet for 8x HDD billig filserver med mulighet for 8 HDD Men blir jo ikke samme sjarm... men men ps, raid1 er speiling (altså dobbelt opp av alt), men raid 5 er antal hdd minus 1 i kapasitet eks 4 disker plassutnyttelse for 3 osv (x-1/x), raid 6 er dobbelt altså (x-2/x). "x"= antall hardisker Endret 14. november 2009 av St. Anders Lenke til kommentar
thamule Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Kabinett Var eit rimelig kabinett du fann der. Var i utgangspunktet tenkt å gå for eit big tower med ein gang slik at eg ikkje treng å kjøpe nytt kabinett seinare. Eventuelt eit kabinett som er berekna på mange harddiskar. Men eg forstår ikkje heilt spesifikasjonane til dei forskjellige kabinetta. Dette Cheifteckabinettet for eksempel. Eg forstår det slik at det er plass til 8 3,5" hdd'ar, men det må då kunne innast kabinett til 1000 kroner som gir plass til fleire? Eller er det plass til fleire i dette kabinettet? 5,25-brænnane må då kunne nyttast på eit vis? CPU Eg har allereie nettopp kjøpt ein Intel Dual Core E5300 til mediasenteret så kan jo forsåvidt gå for ein slik som du foreslår. Er kanskje litt teit å kjøpe 2 helt like prosessorar samtidig, men men HK Eg fant eit hovedkort som hadde 6 sata-inngongar i motsetning til det du fant som var 4, og då har eg jo ei stund før eg må utvide med ekstra kontroller. Det er jo hk som har endå meir, men dette var demovare og billig. Link PSU Bruke ein strømforbrukskalkulator på nettet og fant ut at kun treng 220 watt. Det syntest eg hørdest lite ut, men om ikkje psu skulle følge med burde det vel vere rikelig med 3-400 watt då. Minne Eg har 4 gb minne i mediasenteret så tar 2 gb derifrå. Det burde vel vere greit. Harddisk Er det godt nok å lage ein 30 gigs partisjon frå den eine store disken min? SSD Må ha meg ein SSD å sette i mediasenteret, her er eg foreløpig blank, så må lese meg litt opp på akkurat det. Det blir ingen form for raid i dette oppsettet. Endret 14. november 2009 av thamule Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 HD materiale på 54 Mbit WLAN kan du nesten glemme, 54 Mbit klarer egentlig ikke mer enn maks 15 - 20 Mbit, og HD krever nok mer enn dette. Det hakker som bare nøkken etter egen erfaring. DVD-kvalitet går. 400 Watt PSU holder i lange baner, også den CPU-en du alt har. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 HD materiale på 54 Mbit WLAN kan du nesten glemme, 54 Mbit klarer egentlig ikke mer enn maks 15 - 20 Mbit, og HD krever nok mer enn dette. Det hakker som bare nøkken etter egen erfaring. DVD-kvalitet går. Faen og. Sikker? bahhhh.....Då trur eg dette kan bli vanskelig å få til. Kanskje eg må utsette heile serverprosjektet til vi har flytta. Må i alle fall gå i tenkeboksen litt ja. 400 Watt PSU holder i lange baner, også den CPU-en du alt har. Yes, men kan ikkje berre ta den eg har. Blir tungvint å springe med cpu'en i hånda mellom maskinene alt etter kva for ei av dei eg skal bruke Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Kabinett1. Men eg forstår ikkje heilt spesifikasjonane til dei forskjellige kabinetta. Dette Cheifteckabinettet for eksempel. Eg forstår det slik at det er plass til 8 3,5" hdd'ar, men det må då kunne innast kabinett til 1000 kroner som gir plass til fleire? Eller er det plass til fleire i dette kabinettet? 5,25-brænnane må då kunne nyttast på eit vis? CPU 2. Eg har allereie nettopp kjøpt ein Intel Dual Core E5300 til mediasenteret så kan jo forsåvidt gå for ein slik som du foreslår. Er kanskje litt teit å kjøpe 2 helt like prosessorar samtidig, men men HK 3. Eg fant eit hovedkort som hadde 6 sata-inngongar i motsetning til det du fant som var 4, og då har eg jo ei stund før eg må utvide med ekstra kontroller. Det er jo hk som har endå meir, men dette var demovare og billig. Link PSU 4. Bruke ein strømforbrukskalkulator på nettet og fant ut at kun treng 220 watt. Det syntest eg hørdest lite ut, men om ikkje psu skulle følge med burde det vel vere rikelig med 3-400 watt då. Minne 5. Eg har 4 gb minne i mediasenteret så tar 2 gb derifrå. Det burde vel vere greit. Harddisk 6. Er det godt nok å lage ein 30 gigs partisjon frå den eine store disken min? SSD 7. Må ha meg ein SSD å sette i mediasenteret, her er eg foreløpig blank, så må lese meg litt opp på akkurat det. 1. Kabinettet skal jo romme 8 HDD internt, men også mulig og sette 2 disker der det er plass til disketstasjon, og evt kortleser, om du ikke bruker dette, så da har du 10 disker, så har du mulighet for og kjøpe div festemekanismer til 5,25" brønnene eks slik som dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311005 2. Om du velger og kjøpe kraftigere prosessor er jo dette noe du må se ann. 3. Så ikke på demovarer, så det kortet er jo sikkert like bra, og du får flere utganger, 1 ting som kan være kjekt og tenke på er om du skal ha dvdspiller i maskinen, så bruker kanskje denne 1 sata tilgang, men trenger jo ikke ha dvdrom i maskinen fast siden det bare er lagringsmaskin, kan jo bruke dvdrommen fra mediasenteret når du instalere maskinen eks. 4. Ja en PSU på 3-400 W burde holde. (men ville ikke gått lavere en 300W, da du bør ha en liten "buffer" vis du ønsker eks oppgraderinger senere, også trenger du 10-20% høyere en hva PSUen har som maks). 5. Så lenge du klarer deg med en 2 GB brikke i mediasenteret burde det gå bra ja, men husk du mister ytelse på minnebrikkene når du bare bruker en og ikke kan bruke dual channel. 6/7. Selv er jeg ikke spessielt glad i partisjonering, da du får redusert ytelse når du maskinen må hoppe fram og tilbake på disken for og finne filene som ligger på den. Angående SSD, så kan de være lurt og lese litt om hvilken ytelse en trenger og kapasitet. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 All right. Då har eg litt peiling på kva eg treng. Så trur eg eg skal ta å prøve nokre streamingforsøk med hd-materiale over wlan for å sjekke om dette er mulig å få til, og så får eg heller vurdere om det blir kabla nettverk eller ikkje... Men den der 5,25 til 3,5 overgangen var lur, men litt for dyr, men det finst sikkert andre billigare alternativ. Og for å istallere os tar eg som du seier berre BD-romen i mediesenteret... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå