Gå til innhold

Endas mer laserlys mot fly, hva gjøres mot det?

Robocoop

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6865643

Politiet virker helt handlingslammet. Bare kaffepauser og kontorarbeid med nettsurfing der i gården, tydelig at det frister mer enn vanlig politiarbeid.

Og får de tak i noen så slipper de unna uansett. Særlig hvis det er en gjeng "15-åringer" for da skal det tas så j***** mange hensyn. Det er så *%@ så typisk.

Forbaskede lømler! :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6865643

Politiet virker helt handlingslammet. Bare kaffepauser og kontorarbeid med nettsurfing der i gården, tydelig at det frister mer enn vanlig politiarbeid.

Og får de tak i noen så slipper de unna uansett. Særlig hvis det er en gjeng "15-åringer" for da skal det tas så j***** mange hensyn. Det er så *%@ så typisk.

Forbaskede lømler! :nei:

Dette er jo helt klart et problem, men jeg synst det er å gå langt å si at politiet sitter å tar kaffepauser.

Det sier seg selv at det kan være vanskelig å finne noen som beveger på seg, spesielt når politiet ikke bare kan stoppe folk å ransake dem på måfå. Og der etter kan de jo ikke bevise at en person med laserpeker faktisk har forsøkt å blende et fly.

Ut i fra artikkelen du linker til så sier jo politiet hvordan saken stiller seg. Det er nermest umulig å finne synderen så snart h*n slår av laseren og flytter på seg, og de har hatt patruljer ute for å finne vedkommende.

Personelig håper jeg bare noen blir tatt, og får en skikkelig smekk på pungen for slik oppførsel. Det hadde kanskje fått idiotene til å tenke seg om en gang ekstra.

Lenke til kommentar

Deilig med dagens dose autoritetsforakt. Til og med før jeg har lagt meg! Robocoop, no offence, men du er slik en flott 'dæsa politikera'-type. :D Igjen: No offence.

Dumt at politiet ikke får tak i synderne, men jeg tror ærlig talt det er enklere sagt enn gjort. Ser virkelig ingen fremgangsmåte for å få bukt med dette. Ingen realistiske hvertfall.

Lenke til kommentar

Eg veit ikkje korleis lovverket er på dette området i øyeblikket, men dersom det er mogleg å få dømt personane som gjer det for forsøk på terrorisme kunne det kanskje skremt folk frå å gjere det dersom det blei opplyst om det i meida.

Det bør hvertfall kunne få foreldre til å bli meir påpasselege med kva ungane deira leikar seg med.

Eit forbud mot kraftige laserar på lik linje med våpen kan kanskje også hjelpe.

Lenke til kommentar
Eg veit ikkje korleis lovverket er på dette området i øyeblikket, men dersom det er mogleg å få dømt personane som gjer det for forsøk på terrorisme kunne det kanskje skremt folk frå å gjere det dersom det blei opplyst om det i meida.

Det bør hvertfall kunne få foreldre til å bli meir påpasselege med kva ungane deira leikar seg med.

Eit forbud mot kraftige laserar på lik linje med våpen kan kanskje også hjelpe.

Forsøk på terririsme er da litt drøyt. Jeg synst definisjonen på en terrorist allerede begynner å bli tynn. Men utrolig nok ligger handlingen som beskrives her under kapittelet "Terrorhandlinger og terrorrelaterte handlinger" i straffeloven.

§ 140. Forstyrrelse av den sikre drift av luftfartøy og skip mv.

Med fengsel inntil 6 år straffes den som ved vold, materiell ødeleggelse, meddelelse av feilaktig informasjon eller på annen måte forstyrrer den sikre drift av luftfartøy, flyplass, skip eller innretninger eller anlegg på kontinentalsokkelen, og derved volder fare for tap av menneskeliv eller betydelig skade på kropp, eiendom eller miljø.

Det skulle da vel holde til å avskrekke folk hvis de bare hadde klart å dømt noen.

Å forby kraftige lasere blir litt hardt. En laser som er kraftig nok til å blende en flypilot kan fortsatt brukes til noe lovelig.

Jeg synst dem (staten/politiet) kunne satt inn litt middler for å ta en person, og statuere et eksempel. Da tror jeg nok folk hadde blitt litt oppmerksom på at dette faktisk ikke er så morsomt lengre.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
For drøyt? I værste fall tek dei ned eit fullasta passasjerfly, for alt du veit kan dette vere eit nytt påfunn frå AlQuaida.

Al Quaida har allerede oppnådd deres mål - å gjøre det å fly til en skummel opplevelse uten at det finnes noen grunn til at det skal være det.

Dette er vel stort sett ungdommer som ville hatt godt av en tre-fire omganger juling.

Lenke til kommentar

Dei klarer vel ikkje å permanent blende piloten med mindre dei har ein 200mW eller sterkare laser, og er ganske nøyaktige. Men om ein får ein passe sterk stråle inn i auget på ein pilot i nokre millisekund, kan han få ganske nedsatt syn eller midlertidig blindheit, kan eg tenke meg.

Lenke til kommentar

Litt av poenget er vel at dei i det heile tatt får ein grøn stråle inn i cockpiten, i eit av dei første tilfella sa piloten etterpå at han trudde noko sikta på han med eit våpen med lasersikte (sett for mange actionfilmar?). Sjølv om du ikkje får den i auget er det eit ganske kraftig distrakjsonsmoment.

Lenke til kommentar
Dei klarer vel ikkje å permanent blende piloten med mindre dei har ein 200mW eller sterkare laser, og er ganske nøyaktige. Men om ein får ein passe sterk stråle inn i auget på ein pilot i nokre millisekund, kan han få ganske nedsatt syn eller midlertidig blindheit, kan eg tenke meg.

Nei, fordi strålen utvider seg og blir større jo lengere avstanden er.

Så jeg tviler på at du kan få noe øyeskade at det.

Det som skjer er vell at hele cockpiten blir grønn og det er umulig å se.

Om man setter den på et fotostativ sammen med kikkertsikte så teoretisk mulig å blende cockpiten fra flere km og helt til flye lander.

Så avstanden mellom guttestreker og drapsforsøk i dette tilfeller er ikke lang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Minner meg om en kollega av en bekjent som var dum nok til å peke på et kamphelikopter med laserpeker mens han var i tjeneste i utlandet. Det endte også i drapsforsøk.

Kanskje montere de samme systemene på rutefly? :D

Edit: rett skal være rett

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Retroreflektorer på enden av flyene, som sender laseren tilbake til kilden. :)

Eventuelt et system som ser hvor laseren kommer fra, og kan sende en infrarød stråle på målet, slik at de brenner seg (ikke skader seg, men får stikkende/brennende følelse over hele kroppen) på under et sekund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...