Robocoop Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6865643 Politiet virker helt handlingslammet. Bare kaffepauser og kontorarbeid med nettsurfing der i gården, tydelig at det frister mer enn vanlig politiarbeid. Og får de tak i noen så slipper de unna uansett. Særlig hvis det er en gjeng "15-åringer" for da skal det tas så j***** mange hensyn. Det er så *%@ så typisk. Forbaskede lømler! Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 http://www.smp.no/article/20091114/NYHETER/921569576/1002 Det skjer her også Med tanke på at det bur berre nokre hundre menneske rundt det området der, er det freistande å ta saka i egne hender... Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6865643 Politiet virker helt handlingslammet. Bare kaffepauser og kontorarbeid med nettsurfing der i gården, tydelig at det frister mer enn vanlig politiarbeid. Og får de tak i noen så slipper de unna uansett. Særlig hvis det er en gjeng "15-åringer" for da skal det tas så j***** mange hensyn. Det er så *%@ så typisk. Forbaskede lømler! Dette er jo helt klart et problem, men jeg synst det er å gå langt å si at politiet sitter å tar kaffepauser. Det sier seg selv at det kan være vanskelig å finne noen som beveger på seg, spesielt når politiet ikke bare kan stoppe folk å ransake dem på måfå. Og der etter kan de jo ikke bevise at en person med laserpeker faktisk har forsøkt å blende et fly. Ut i fra artikkelen du linker til så sier jo politiet hvordan saken stiller seg. Det er nermest umulig å finne synderen så snart h*n slår av laseren og flytter på seg, og de har hatt patruljer ute for å finne vedkommende. Personelig håper jeg bare noen blir tatt, og får en skikkelig smekk på pungen for slik oppførsel. Det hadde kanskje fått idiotene til å tenke seg om en gang ekstra. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Piloten skulle bare fulgt lasern å kræsja så jævli i de homsen som står med laserpennen. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Hadde folk tipset om slike ting hadde det ikke skjedd. Her har folkets feighet og unnfallenhet skylden.... Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Her har folkets feighet og unnfallenhet skylden.... Nei, her har de som pekte med laserpenn mot flyene skylden Endret 14. november 2009 av Pokey Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Deilig med dagens dose autoritetsforakt. Til og med før jeg har lagt meg! Robocoop, no offence, men du er slik en flott 'dæsa politikera'-type. Igjen: No offence. Dumt at politiet ikke får tak i synderne, men jeg tror ærlig talt det er enklere sagt enn gjort. Ser virkelig ingen fremgangsmåte for å få bukt med dette. Ingen realistiske hvertfall. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Eg veit ikkje korleis lovverket er på dette området i øyeblikket, men dersom det er mogleg å få dømt personane som gjer det for forsøk på terrorisme kunne det kanskje skremt folk frå å gjere det dersom det blei opplyst om det i meida. Det bør hvertfall kunne få foreldre til å bli meir påpasselege med kva ungane deira leikar seg med. Eit forbud mot kraftige laserar på lik linje med våpen kan kanskje også hjelpe. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Eg veit ikkje korleis lovverket er på dette området i øyeblikket, men dersom det er mogleg å få dømt personane som gjer det for forsøk på terrorisme kunne det kanskje skremt folk frå å gjere det dersom det blei opplyst om det i meida.Det bør hvertfall kunne få foreldre til å bli meir påpasselege med kva ungane deira leikar seg med. Eit forbud mot kraftige laserar på lik linje med våpen kan kanskje også hjelpe. Forsøk på terririsme er da litt drøyt. Jeg synst definisjonen på en terrorist allerede begynner å bli tynn. Men utrolig nok ligger handlingen som beskrives her under kapittelet "Terrorhandlinger og terrorrelaterte handlinger" i straffeloven. § 140. Forstyrrelse av den sikre drift av luftfartøy og skip mv. Med fengsel inntil 6 år straffes den som ved vold, materiell ødeleggelse, meddelelse av feilaktig informasjon eller på annen måte forstyrrer den sikre drift av luftfartøy, flyplass, skip eller innretninger eller anlegg på kontinentalsokkelen, og derved volder fare for tap av menneskeliv eller betydelig skade på kropp, eiendom eller miljø. Det skulle da vel holde til å avskrekke folk hvis de bare hadde klart å dømt noen. Å forby kraftige lasere blir litt hardt. En laser som er kraftig nok til å blende en flypilot kan fortsatt brukes til noe lovelig. Jeg synst dem (staten/politiet) kunne satt inn litt middler for å ta en person, og statuere et eksempel. Da tror jeg nok folk hadde blitt litt oppmerksom på at dette faktisk ikke er så morsomt lengre. Endret 15. november 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
HValder Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 For drøyt? I værste fall tek dei ned eit fullasta passasjerfly, for alt du veit kan dette vere eit nytt påfunn frå AlQuaida. Som det blei sagt tidligare i tråden, ha laseren i lomma så slipp du unna. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 For drøyt? I værste fall tek dei ned eit fullasta passasjerfly, for alt du veit kan dette vere eit nytt påfunn frå AlQuaida. Al Quaida har allerede oppnådd deres mål - å gjøre det å fly til en skummel opplevelse uten at det finnes noen grunn til at det skal være det. Dette er vel stort sett ungdommer som ville hatt godt av en tre-fire omganger juling. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Bra gjort å klare å blende piloter fra en såpass lang avstand. En laserstråle er jo ganske tynn, så hva bruker de, kikkertsikte? Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Dei klarer vel ikkje å permanent blende piloten med mindre dei har ein 200mW eller sterkare laser, og er ganske nøyaktige. Men om ein får ein passe sterk stråle inn i auget på ein pilot i nokre millisekund, kan han få ganske nedsatt syn eller midlertidig blindheit, kan eg tenke meg. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Litt av poenget er vel at dei i det heile tatt får ein grøn stråle inn i cockpiten, i eit av dei første tilfella sa piloten etterpå at han trudde noko sikta på han med eit våpen med lasersikte (sett for mange actionfilmar?). Sjølv om du ikkje får den i auget er det eit ganske kraftig distrakjsonsmoment. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Dei klarer vel ikkje å permanent blende piloten med mindre dei har ein 200mW eller sterkare laser, og er ganske nøyaktige. Men om ein får ein passe sterk stråle inn i auget på ein pilot i nokre millisekund, kan han få ganske nedsatt syn eller midlertidig blindheit, kan eg tenke meg. Nei, fordi strålen utvider seg og blir større jo lengere avstanden er. Så jeg tviler på at du kan få noe øyeskade at det. Det som skjer er vell at hele cockpiten blir grønn og det er umulig å se. Om man setter den på et fotostativ sammen med kikkertsikte så teoretisk mulig å blende cockpiten fra flere km og helt til flye lander. Så avstanden mellom guttestreker og drapsforsøk i dette tilfeller er ikke lang. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Minner meg om en kollega av en bekjent som var dum nok til å peke på et kamphelikopter med laserpeker mens han var i tjeneste i utlandet. Det endte også i drapsforsøk. Kanskje montere de samme systemene på rutefly? Edit: rett skal være rett Endret 25. november 2009 av Rata101 Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Man får vel skaffe seg noen droner og spion-sattelitter utstyrt med infrarøde kamera og nightvision. Dronene skal selvfølgelig være utstyrt med Hellfire-missiler:) Men helt alvorlig hva er det som gjør at folk har så liten IQ? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Retroreflektorer på enden av flyene, som sender laseren tilbake til kilden. Eventuelt et system som ser hvor laseren kommer fra, og kan sende en infrarød stråle på målet, slik at de brenner seg (ikke skader seg, men får stikkende/brennende følelse over hele kroppen) på under et sekund. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 ^^ hvis laseren er så kraftig bør ett infrarødt kamera oppdage kilden. Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Men helt alvorlig hva er det som gjør at folk har så liten IQ? Alkohol Caps Volvo Volvojakke Meir alkohol Dei tinga, etter mine erfaringar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå