Robocoop Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Hvordan er geologien, dere som kan geologi? I Nordsjøen var det jo sumpskogene i karbontiden for 300 millioner år siden som gjorde utslaget. Men det er ikke tilfelle lenger nord....... Så det kan ikke være mye olje der...? Lenke til kommentar
storken Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Jeg vil tro de må prøvebore for å få et klart svar, og det er vel dette de ikke får lov til pga propaganda mot oljeboring. Teknologien finnes til å gjøre slike boringer så godt som utslippsfrie. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Teknologien finnes til å gjøre slike boringer så godt som utslippsfrie. Please elaborate. Lenke til kommentar
storken Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Teknologien finnes til å gjøre slike boringer så godt som utslippsfrie. Please elaborate. Studerer for tiden offshoreteknologi på Universitetet i Stavanger og blir støtt og stadig invitert til å delta på slike presentasjoner av ny teknologi (på oljemuseet). Det er faktisk sjelden andre studenter der egentlig, så jeg er vanligvis yngst i den "flokken" (19). Det serveres jo en fin buffet og foredragene er interessante, så jeg rettelig koser meg på sånne presentasjoner ^^, Har også hilst på nestsjefen i StatoilHydro faktisk Så, for å bevege meg litt mer inn på topic kan jeg ta for meg noen av de teknologiene som blir utviklet/er utviklet idag for utslippsfri teknologi. 1. Reelwell Denne teknologien gjør at alle restprodukter fra boringen suges opp til plattformen (der de kan prosseseres) Tester har blitt utført sommeren 09 på ullrigg her i Stavanger, etter det jeg fikk med meg er teknologien brukbar idag. 2. Sliter med å finne link til denne teknologien. Gamlemåten å lage en "plug" på var å støpe med sement, resultatene var ikke alltid like vellykkede. Idag finnes det en ny "plug" som er laget som en stor stålsylinder som det etterpå settes inn et 36" rør som hamres ned i grunnen med en innvendig hammer i denne. Kostnadseffektivt og trenger ikke en oljeplattform for å utføre denne jobben, kan utføres over ripa på en middelsstor båt. Allerede utplassert 3 stykker mener jeg. 3. Finner heller ikke noe link til denne teknologien. Ideen her er å 100% automatisere boringen og "plassere" oljeplattformen på havbunnen. En slik sak vil koste 500-700 MNOK, men det er småpenger i forhold til hva en ekte plattform koster. Her slipper du returtrykket på boreslammet siden pumpa blir satt på havbunnen og hele sulamitten er helt skjult for omverdenen. Hvem vet? kanskje står det en slik en noen plass og prøveborer uten at noe merker noe? Neida, denne teknologien er bare i sitt andre steg av utvikling, mange "spinoff" teknologier har oppstått på grunn av denne - blandt annet verdens største robotiske arm. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Hvis du studere dette må du vel kunne endel geologi? Eller ? Lenke til kommentar
storken Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Hvis du studere dette må du vel kunne endel geologi? Eller ? Nei, det er nok opp til andre Tror petroleumsstudenetene har dette. Offshoreteknologi er mer det som er over overflaten - oljerigger og sånt (får først bachelor i maskin - for så å bygge på til master) Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Jeg mener resultatene fra seismikkundersøkelsene skulle komme i mars 2010. Da får man vel et bedre svar på hvordan utsiktene er. Det som har kommet fram så langt er vel bare forhåpninger og middlertidige resultater som er vridd og vrengt i alle rettninger av media. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Hmm, for å finne olje så må man tyde en del seismikk kart og andre geologiske kart. Personlig håper jeg det er olje utenfor Lofoten, pr. dags dato så er det veldig veldig lite forurensning på plattformer siden teknologien har gjort det slik. Så er det dette om blokkene de skal bore på er "fredet" og lignende, dette kan jo også selfølgelig spille inn. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) 2. Sliter med å finne link til denne teknologien. Idag finnes det en ny "plug" som er laget som en stor stålsylinder som det etterpå settes inn et 36" rør som hamres ned i grunnen med en innvendig hammer i denne. 3. Finner heller ikke noe link til denne teknologien. Ideen her er å 100% automatisere boringen og "plassere" oljeplattformen på havbunnen. 2: Heter noe så simpelt som en Conductor så vidt jeg husker; Island Offshore i all fall satt en, på Peon feltet. Det er bra for miljøet, men i første omgang så er det økonomiske hensyn som driver utvikligen. Ved å bruke en conductor trenger man bare et lite fartøy for den første delen av operasjonen, og ikke en full rigg (som man hadde trengt for topphull med påfølgende sementering - og det sparer man et par milioner per dag på. Conductoren til venstre (er egentlig kun et modifisert sugeanker) 32" casing som settes i midten av casingen (sugeankeret). Hammeren de bruker for å slå på plass 32" casingen. 3: Seabed rig driver med dette - http://www.seabedrig.com. Veldig spennende teknologi, og igjen veldig kostnadsbesparende; man trenger bare et konstruksjonsskip for å installere og vedlikeholde riggen - så igjen sparer man et par milioner kroner dagen, da man ikke trenger å betale for en komplett drill rigg. Hvem vet? kanskje står det en slik en noen plass og prøveborer uten at noe merker noe? Skal prøvebore på Ulrigg snart Uten at jeg har sett planen (og jeg er heller ikke direkte involvert ), så regner jeg med at det blir i løpet av våren - pressemeldinger sier i all fall "i løpet av 2010". I Nordsjøen var det jo sumpskogene i karbontiden for 300 millioner år siden som gjorde utslaget. Men det er ikke tilfelle lenger nord...... For 300 millioner år siden vet vi vel ikke om Norge var bredt ut i Nord-Syd retning ? Så har vi jo snøhvit feltet også, mye lenger nord, og som inneholder olje (15 millioner kubikk, så vidt jeg kan se). Endret 16. november 2009 av Sondring Lenke til kommentar
storken Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Der var resten av informasjonen ja! Takker for utdypelsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå